Permalänk
Medlem

flytta datorkomponenterna

jag har ett litet problem.. de är så att jag har köpt ett nytt chassi.. just nu håller jag på att flytta datordelarna till de nya chassit... har aldrig bytt chassi tidigare.. så de här är nog en enkel fråga till er som har gjort det... IDE kablarna å dom andra kablrana som går från HD och CD och disketstation till moderkortet.. dom sitter väldigt hårt... för att få lös dom, är de våld som gäller eller ska man göra på nått speciellt sett för att få lös dom... som sackt har aldrig gjort de här tidigare...

tack på förhand..=)

Visa signatur

Smaken är som baken (delad)

Permalänk
Medlem

Det är bara att dra.... Det är iallafall vad jag gör.. hehe
En idé kan vara att "vicka" lite på dom i sidled.. Vicka dock inte för mycket så du böjer pinsen på kontakten...

Lycka till....

( Strömkontakterna brukar dock kunna sitta ÄNNU hårdare.. )

Permalänk
Medlem

Lite våld skulle jag köra på, vicka lite, kanske ta till en tång(Akta så du inte skadar något).

IDE-kablarna kan ha små knappar på sidan, men de ser man tydligt om de finns.

edit: 1 min... Men det låter bra det du skrev.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

joo.. strömkontakten sitter stenhårt... var tvungen att fråga innan man börjar ta till våld... men tack för de snabba svaret..=))

Visa signatur

Smaken är som baken (delad)

Permalänk
Medlem

Det är inga konstigheter bara att dra rakt ut, kan underlätta att vicka lite i sidleds.
Funkar inte det kan du ta hjälp av en fin flatmejsel och bända lite med.

Edit: Här går det undan med svaren

Permalänk
Medlem

nu har ja flyttat över alla datorkomponenterna å kopplat i alla kablar vars dom ska sitta... men när jag skulle starta datorn.. hände igenting... jag undrar vad som kan vara fel.. har ja kopplat fel nånstans.. nån som kanske har haft samma problem som jag och kom på vad som var fel..
tacksam för svar..=)

Visa signatur

Smaken är som baken (delad)

Permalänk
Medlem

går det inte med lite våld så funkar det med mycket våld hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Turboo
nu har ja flyttat över alla datorkomponenterna å kopplat i alla kablar vars dom ska sitta... men när jag skulle starta datorn.. hände igenting... jag undrar vad som kan vara fel.. har ja kopplat fel nånstans.. nån som kanske har haft samma problem som jag och kom på vad som var fel..
tacksam för svar..=)

kopplat in ström bryttaren på rätt stift?

Permalänk
Medlem

Våld, vilja, vaselin

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in den breda kontakten med en massa kablar på i moderkortet?
Har du kopplat Strömbrytaren på rätt pinnar?
Har du strömbrytaren bakå nätaggregatet påslagen?
Har du stoppat i saldden?
Är du _säker_ på at datorn inte startar?

Permalänk
Medlem

den funkar nu... ja hade kopplat sladdarna fel.. dom som går från fronten till pinnarna eller vad de heter....

men tack för alla svar...=))

Visa signatur

Smaken är som baken (delad)