Artikel om ATIs filtreringsmetoder

Permalänk
Melding Plague

Artikel om ATIs filtreringsmetoder

<font style="font-size: 10pt"><b>Artikel om ATIs filtreringsmetoder</b></font> <small class="small">tisdag 1 juni av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Henrik</a></small><br>
<a href="http://www.elitebastards.com/page.php?pageid=4937&head=1&comm..." target="_new">Elitebastards.com</a> har publicerat en mycket intressant artikel som diskuterar de olika filtreringsmetoder som ATI tillämpar. Med artikeln vill man reda ut den begreppsförvirring som har visat sig nu när ATI lanserar X800-korten med en ny implementation av trilinjär filtrering.
<br />
<br />"<i>Texture filtering is something that could have a whole article written about it all on its own - It isn't a particularly simple concept to explain. So, without trying to go too in-depth into this topic, I'll outline why texture filtering is required, followed by how the main different types of filtering work in theory before talking about its function in the context of how an application or developer specifies what filtering is used to give a brief overview of what happens when.</i>"
<br />
<br />Artikeln finner ni som sagt hos <a href="http://www.elitebastards.com/page.php?pageid=4937&head=1&comm..." target="_new">Elitebastards.com</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

good (:

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Ati suger pung..
GIllar mer Nvidias motot..
NVIDA THE WAY it was meant to play..
eller något sånt..
/landy

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Ati suger pung..
GIllar mer Nvidias motot..
NVIDA THE WAY it was meant to play..
eller något sånt..
/landy

de "suger pung" för att du säger så?
- har du ens läst artikeln - Häår du några som helst fakta att lägga fram, eller är det helt enkelt ditt ord som gäller?

Artikeln bevisar iaf att skillnaderna mellan aniso 8x trilinear & aniso 8x ATI-trilinear i princip inte ens går att upptäcka med specialgjorda program för just det syftet - BRA gjort ATI - en BRA optimering

vanlig trilinear filtrering utan aniso bör dock köras normalt, & inte i "trylinear"-läge - Här finns ju faktiskt en skillnad i bildkvalitet!

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Ati suger pung..
GIllar mer Nvidias motot..
NVIDA THE WAY it was meant to play..
eller något sånt..
/landy

Hehe, ett gott flin för dagens tyngsta argumentation.

Permalänk

Intressant artikel, dock lär den väl bara slänga mer ved i elden om ATi vs nVIDIA "fusken"...

Visa signatur

AXP 3200+@3600+ ::: DFI LANPARTY NFII ULTRA B ::: 1024MB DDR 400 ::: 250GB x 4 ::: DVD-RW ::: ATI 9800XT 256MB ::: ZALMAN RESERATOR ::: AUDIGY 2 PLATINUM ::: SAMSUNG 959 @ 1600x1200 ::: CHIEFTEC DRAGON FULLTOWER SILVER ::: TAGAN 480W

Permalänk
Medlem

Bra artikel, som den visar så är ATi:s filtrering helt klart är en mycket bra optimisering, det som är jäkligt fult är sättet som ATi hanterat filtreringsfrågan. Man borde förståss kunna stänga av optimiseringen i drivrutinerna, och ATi skulle ha varit tydliga och ärliga om vad hur den funkar, och när den aktiverats.

Om dom bara hade varit lite kloka så hade denna smarta optimisering kunnat vara bra marknadsföring, istället för att nu bli en kontroveriell fråga.

Visa signatur

Det är vetenskapligt bevisat att forskning orsakar cancer hos möss

Permalänk
Medlem

Det hela rör sig inte om en optimering utan en helt annan metod. Och att kalla det för något det inte är anser jag vara "fusk". Jag menar, man gör gämförelser på lika villkor. Är det trilinear som testas så ska det vara det på båda (alla) korten för att ge en rättvis bedömning av prestandan.

Sen så kan man juh kolla till det praktiska å andra sidan, lika bra bildkvalitet till högra framerate är juh inget man tackar nej till, men de ska inte påstå att de är bättre än X's kort om de inte gämför på rättvisa villkor.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag måste ju säga att det skulle kännas förbannat korkat att INTE använda den teknologin som ATI har utvecklat - det ger ju bättre prestanda utan att den upplevda bildkvaliteten försämras.

Det känns lite som att man inte skulle få använda en viss sorts borr därför att den gör jobbet snabbare, men gör hålet en halv atomvidd större än med den gamla beprövade borren.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut
Jag måste ju säga att det skulle kännas förbannat korkat att INTE använda den teknologin som ATI har utvecklat - det ger ju bättre prestanda utan att den upplevda bildkvaliteten försämras.

Det känns lite som att man inte skulle få använda en viss sorts borr därför att den gör jobbet snabbare, men gör hålet en halv atomvidd större än med den gamla beprövade borren.

Helt sant, men då ska man heller inte påstå att man använder den gamla borren när man inte gör det.

När det kommer till prestandatester så går de ut på att korten ska göra samma saker för att man ska kunna jämföra resultatet. Då spelar det ingen roll om ATis lösning både är snabbare och snyggare, det är inte samma sak och därför inte giltigt.

Att ATi däremot lägger in sin teknik som ett nytt alternativ har jag inget emot. Men att påstå att deras nya teknik är något annat är ju fel (även om den så råkar va 10 ggr bättre än allt annat på marknaden - det har liksom inte med saken att göra).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Ati suger pung..
GIllar mer Nvidias motot..
NVIDA THE WAY it was meant to play..
eller något sånt..
/landy

Du, vartenda inlägg som du har skrivit här på forumet är bara skitsnack, kan inte du bara dra härifrån eller så rapporterar jag varenda inlägg från dig som klassas som "olämpligt inlägg". Så jäkla okompetent som du är så skall du inte säga ett skit om någonting då det bara är skitsnack.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Ati suger pung..
GIllar mer Nvidias motot..
NVIDA THE WAY it was meant to play..
eller något sånt..
/landy

Intressant att du har ett 9600Pro i datorn, om nu ATI suger pung.
Eller du kanske gjort ett köp du inte är nöjd med, och har svårt att uttrycka det på ett mer sofistikerat sätt?

Visa signatur

Abit KN8-SLI, XFX 7800GT,1 x Crucial Ballistix 1024MB pc4000 (En till på ingång), A64-X2 3800+@250x10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
Det hela rör sig inte om en optimering utan en helt annan metod. Och att kalla det för något det inte är anser jag vara "fusk". Jag menar, man gör gämförelser på lika villkor. Är det trilinear som testas så ska det vara det på båda (alla) korten för att ge en rättvis bedömning av prestandan.

Sen så kan man juh kolla till det praktiska å andra sidan, lika bra bildkvalitet till högra framerate är juh inget man tackar nej till, men de ska inte påstå att de är bättre än X's kort om de inte gämför på rättvisa villkor.

Sen skulle ju människan fortfarande vara en neanderthalare om man resonerat så genom världens historia om det aldrig blir några framsteg tekniskt eller ekonomiskt.....

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Sen skulle ju människan fortfarande vara en neanderthalare om man resonerat så genom världens historia om det aldrig blir några framsteg tekniskt eller ekonomiskt.....

ehm, eller inte...

På vilket sätt skulle människan fortfarande vara neandertalare om man inte ljög om vad saker och ting gör?