Ska man stänga av datorn på kvällen eller inte?

Permalänk
Medlem

Ska man stänga av datorn på kvällen eller inte?

Är det bra ellet dåligt att stänga av datorn på natten när man sover t.ex. ? Vissa experter säger att man ska och många andra säger att man inte ska. Gör de nånting om datorn står på i flera veckor eller så?

Tacksam för svar.

Visa signatur

Weey, Merca 250 DÖD =)

Permalänk
Permalänk

jag stänger aldrig av min om man nu inte installerar drivers eller någe och måste starta om...

Visa signatur

Phenom II X4 955 BE @ 4.0GHz - Corsair Vengeance 16GB - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Gigabyte HD6850 OC - Intel SSD 120GB - BenQ 24" Full HD - Fractal Design Define r2 Black

Permalänk
Medlem

Jomen den betalar inte jag så de kvittar Men nu tänkte ja mest på datorn ?

Visa signatur

Weey, Merca 250 DÖD =)

Permalänk

Re: Ska man stänga av datorn på kvällen eller inte?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foxracer
Är det bra ellet dåligt att stänga av datorn på natten när man sover t.ex. ? Vissa experter säger att man ska och många andra säger att man inte ska. Gör de nånting om datorn står på i flera veckor eller så?

Tacksam för svar.

Hårddisken slits mer vid avstängning och påslagning än att bara vara i gång. Sen om man anser att det är värt det eller ej är ju en annan sak.

Permalänk
Medlem

som Speedbuster säger, det kan påverka livslängden. så om du inte kör en extremt viktig server....

Permalänk
Medlem

Fläktar slits framför allt i nätdelen, grafikkortet, chassi och cpu. Tycker att dagens snabba datorer med hög intern värme utveckling ska man stänga av. Dagens hårddiskar är tillverkade beräknade för att klara 8-10h drift om dagen om man nu bortser från serverdiskar som scsi mm.
Har man en äldre dator så tycker jag att visst kör dygnet runt.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk

Mina är på dygnet runt, fel eller ej, jag vill inte stänga av dem, ljudet från dem är så mysigt

Visa signatur

BBB 100/100
SOLARIS 9 - uptime +600dagar

Permalänk
Medlem

Skulle jag stänga av min maskin så skulle jag sakna fläktljudet från den på natten... blir totalt nipprig om det är tyst...

Permalänk
Medlem

Om det funkar att stänga av så kan det väll vara en fördel. :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det stämmer att en hårddisk slits vid start av hårddisken och även lite vid avstängning.
Det som slits är i första hand lagren och motorn.

Så man ska inte stänga av datorn om man vet att man ska sätta på den inom några timmar igen.

Men ska du lägga dig och sova och du även ska jobba dagen efter så kommer datorn vara avstängt i över 17 timmar.

Då mår hårddisken väldigt mycket bättre av att vara avstängd.
Hårddisken kommer alltså ha en MYCKET längre livslängd om du stänger av datorn.

Det gäller även fläktar, CPU, minnen eller rättare sagt allt i datorn.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Men om man kör med "stäng av hårddiskarna efter XX antal min." då?
Jag kör med tio min. för att den ena låter så förbaskat Sliter sånt också?

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrester
Men om man kör med "stäng av hårddiskarna efter XX antal min." då?
Jag kör med tio min. för att den ena låter så förbaskat Sliter sånt också?

Tio minuter? Då stängs ju hårddisken av innan du hunnit ut från toa efter en skitpaus ju
Tror INTE disken mår så bra av att sättas på och av hela tiden ..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Det är främst min gamla hårddisk jag vill slippa höra , den ligger som "slave" så den kan ju gott "vila" sig. Den nya som ligger som "primary" jobbar väl mer konstant.
Men det sliter asså mycket att ha det så som jag beskrev i förra tråden?

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrester
Det är främst min gamla hårddisk jag vill slippa höra , den ligger som "slave" så den kan ju gott "vila" sig. Den nya som ligger som "primary" jobbar väl mer konstant.
Men det sliter asså mycket att ha det så som jag beskrev i förra tråden?

Ja ifall det inte är en gammal skröna så slits disken mest vid av och på läge än att den står på dygnet runt.
Klura ut en lösning hur du kan dämpa lådan eller varför inte en annan hårddisk upphängning i chassit? Häng upp den i gummiband eller nått

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Dagens hårddiskar är tillverkade beräknade för att klara 8-10h drift om dagen om man nu bortser från serverdiskar som scsi mm.

Va? Sen när då? Sluta sprida FUD.

Permalänk

En HD ska klara av att stängas av och sättas på ca 20000 till 30000 gånger, det är ganska många gånger.

Visa signatur

| AMD A64 3400+ @2.4GHz | 2*512MB Corsair Value PC3200 | HIS X800pro IceQ II | EPOX EP-8KDA3+ | WD 160GB SATA | 3dMark03: 11639 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Ja ifall det inte är en gammal skröna så slits disken mest vid av och på läge än att den står på dygnet runt.
Klura ut en lösning hur du kan dämpa lådan eller varför inte en annan hårddisk upphängning i chassit? Häng upp den i gummiband eller nått

Köpte en Antec Sonata låda som ju ska vara riktigt bra på sånt med gummiupphängningar. Det är själva hårddisken i sig som låter . . . vet i fan hur man ska dämpa det

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Va? Sen när då? Sluta sprida FUD.

Jag sa att dagen diskar inte är testade och garanterade att hålla dygnet runt drift som scsi diskarna är. Tror det var IBM som var en av dom.
Scsi serien är däremot en helt annan sak.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Det var IBM som sa det om sin 120GXP serie om jag inte minns fel.

Jag har kört min dygnet runt, nästan iaf. Jag köpte den när den var hyffsat ny.. Den funkar bra mycket bättre än min klart nyare WD HD iaf..

Så om någon frågar mig är det något de säger bara för att kunna slingra sig.. Det är nog inget som egentligen stämmer...

Jag tillhör den skaran av folk som tycker att datorn kan stå på dygnet runt så länge som det finns folk runtomkring..

Som exempel, på skolor eller på jobbet kan de stå på alla vardagar.. Hemma kan den stå på om inte du och eller de andra som använder den skall bort ett par dagar eller så...

Men men, smaken är som baken.. Jag tror att båda har mer eller mindre rätt och fel.. I slutändand så hamnar man ng på samma livslängd av eller på..

Permalänk

Det jag märkt är att allt sattyg händer vid avstängning/reboot. Fel dyker upp, fläktar låter illa som fan de första minuterna, man får sitta å vänta på uppstart, sumpar massa prat på irc :rolleyes:. Nä datorn får stå på

Visa signatur

db^

Permalänk
Medlem

Själv tänker jag inte alls på hur mycket datorn slits vid av/på stängning.. Jag menar.. ingen av mina prylar har någonsin gått sönder av slitage, dem har så lång livslängd att det är ingen mening att tänka på det. När dem väl går sönder (om de nu någonsin hinner göra det innan man slängt/sålt dem) är de så gamla att det inte kommer göra något.

Permalänk
Medlem

Låter även min dator stå på, *puh* är som en bastu här inne under sommartiden. ://

Permalänk
Medlem

Själv är jag den som låter burken stå på, jag menar hon måste ju få veta att hon lever.

Visa signatur

::System: Intel Pentium 4 CPU 2.40GHz| 512 mb ddr | NVIDIA GeForce4 Ti 4200 with AGP8X |

Permalänk
Medlem

Kan man få en idle tid från er som aldrig stänger av den??

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Idletid? Det skulle väl vara när man sover för natten då . . . en sju åtta timmar då

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

Min uptime suger, för det är alltid något nytt jag testar... Kör windows 2k ena veckan... XP andra veckan... slackware/fedora/mandrake någon annan vecka.. osv osv...

Men däremot är mitt standard OS windows 2000, den brukar normalt sett stå på och gå en vecka eller två utan problem. Sen är det som sagt var ominstallation p.g.a OS byte, eller LAN... Men men....

Uptime är inget jag satsar på.. idle time blir ju en hel del kanske vad.. 10h om dagen eller så?

Permalänk
Medlem

Det är ingen mening med att ha datorn påslagen och dra ström om man inte gör något med den, typ laddar hem någon fil eller komprimerar video eller något sådant. Jag slår av datorn om jag inte ska göra något med den inom en halvtimme. Jag betalar min elräkning själv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Det är ingen mening med att ha datorn påslagen och dra ström om man inte gör något med den, typ laddar hem någon fil eller komprimerar video eller något sådant. Jag slår av datorn om jag inte ska göra något med den inom en halvtimme. Jag betalar min elräkning själv...

Märks att vissa inte har datorn som sin bästa kompis. Synd att såra datorn känslor genom att bara stänga av den så mitt på dagen.
Strömförbrukningen är rätt så låg på en dator så kostnades skäl borde det inte vara.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Iaf om man har på strömsparningslägena ocheller stänger av skärmen helt.. Då dras det inte så mycket ström...