nybyggd dator vägrar starta överhuvudtaget...hjälp

Permalänk
Medlem

nybyggd dator vägrar starta överhuvudtaget...hjälp

hej

jag har byggt en simplare internet-dator som till mitt stora förtret vägrar starta.
Nätdels-fläkten, cpu-fläkten och chassifläktarna startar. ibland snurrar även en hårddisk igång. men det är allt. skärmen går INTE igång, bioset startar INTE. den bara står där och fläktar sig själv.
eftersom jag har byggt datorer förut och tycker jag har lite rutin på det där så är det extra frustrerande att inte förstå vad det är som är fel.
alla delar i den är nyköpta:
q-tec 350W nätdel
asus P4B533-X
intel celeron 2.4 ghz
asus radeon 9200se 128 mb
1 st 512mb pc2100 och 1 st 256mb pc2100
2 st hitachi hårddiskar på 120 gb
chassit: x-case terminator (ett jävla skitchassi upptäckte jag när jag började montera)

allt är korrekt monterat (med antistat armband). alla prylarna är kollade i andra datorer för att få bekräftat att de funkar ok. jag har kollat så att inget ligger emot moderkortet och kortsluter det. jag tycker att jag har gjort allt som är möjligt att göra men ändå är den bara en stor fläkt just nu.

jag vet inte exakt varför men jag misstänker chassit lite grann. kan systempanel-kontakterna ställa till det på det här viset (dom där power sw och reset sw som går från chassit till moderkortet)? antagligen inte men.....

bioset har jag ju som sagt inte ens kommit in i så det ska ju inte kunna spöka. och moderkortet är ju nytt så batteriet lär vara färskt.

jag änväder asus egna hdd-kablar, floppy-kablar och så kallade cd-rom kablar (asus-moderkort har varit kinkiga med det förut på andra moderkort) men jag har naturligtvis testat med alla möjliga sorters kablar utan framgång.

jag har även provat med 3 olika hårddiskar. ingen skillnad.

nu vädjar jag till er! någon där ute som har stött på detta förut? någon med en klok fundering? jag är tacksam för all hjälp

tack på förhand
/andi

Permalänk
Avstängd

jag läste ända tills nätagg. Q-TEC 350W ! man ska akta sig från de där företage!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hudsonhawk
jag läste ända tills nätagg. Q-TEC 350W ! man ska akta sig från de där företage!!!

Har ett Q-Tec nätagg själv och har inga problem med det.. han har ju inte direkt några krävande saker i datorn heller.. men som förslag så kan du ju bygla nätaggskontakten så att nätagget startar och mäta värdena.. finns ju på webben vilka värden det ska vara på dom olika pinnarna!

Visa signatur

AMD Athlon XP64 3700+ | ABIT KN8 Ultra nForce4 | TwinMos winbond 2x512MB DDR pc3200 | Sapphire Radeon x1600 pro 512MB DDR | Maxtor ATA-133 120GB 7200RPM 8MB + Maxtor SATA 120GB + Maxtor SATA 160GB + 250GB usbHDD

Permalänk
Medlem

tack för svaren

en vänlig själ i ett annat forum gav mig rådet att testa nätagget. det hade jag dumt nog inte tänkt på eftersom jag tycker att q-tec (hittills) har varit en pålitligt tillverkare. jag bytte ut q-tec:en mot min gamla chieftec och vips så startade allt som det skulle. jag testade sedan q-tec:en med en prescott 3.0 och där kom det iaf upp en välkomstskyllt från asus men det var omöjligt att komma in i BIOS.

nåväl. q-tec:en får åka tillbaks till affären.

tack igen!
/andi