Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilfirin
Vad är det för effekt på det nätagget?

ingen aning, gissar på nånstans mellan 120-180w, står inget på.
Tänkte bara driva diskarna me det.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Sitter med ett litet dilemma vet ej om jag skall vara orolig eller ej.

Har en antec sonata med medföljade psu på 380W.
jag får varningar att min 12V är nere i 10,7V.
Är det något jag skall vara orolig över eller inte bry mig?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

hej..
jag ska köpa ett nytt chassi och jag undrar om mitt gammla Nätaggregat som ligger på 250w klarar av att driva:
2 st. 80mm LED-fläktar
3 st. 80mm temperaturreglerade fläktar

M.V.H Rickard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Sitter med ett litet dilemma vet ej om jag skall vara orolig eller ej.

Har en antec sonata med medföljade psu på 380W.
jag får varningar att min 12V är nere i 10,7V.
Är det något jag skall vara orolig över eller inte bry mig?

Det låter inte så jättebra. Kanske håller det på att dö. Men för säkerhets skull, köp en multimeter och mät, alternativt prova med ett annat moderkort. Kolla också att ATX12V-kontakten är ikopplad ordentligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zorgen
hej..
jag ska köpa ett nytt chassi och jag undrar om mitt gammla Nätaggregat som ligger på 250w klarar av att driva:
2 st. 80mm LED-fläktar
3 st. 80mm temperaturreglerade fläktar

M.V.H Rickard

Om det bara ska driva fläktarna så är det helt lungt, de borde dra mellan 5-25W ungefär tillsammans.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Hur är det med Aspire Nätaggen? Är de nått bra?
Jag har refererat till de jag hittat på datorbutiken.com, aluminiumchassi med 3 fläktar med reglerbar fläkthastighet på baksidan, 520W. Jag behäver dock inte 520 watt men de har inte lägre watt antal och jag tänkte sänka fläktarna max eftersom jag kommer bara driva en AthlonXP @ 1800 mhz + 2 HD (+ moderkort å sånt).

Lite mer info om dessa på deras hemsida
http://www.aspireusa.net/products.htm

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Medlem

Äntligen vet jag vad jag ska ha för PSU! Tack särskilt Saint25 för länkarna till recensionerna av Tagan!

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
Äntligen vet jag vad jag ska ha för PSU! Tack särskilt Saint25 för länkarna till recensionerna av Tagan!

Hejsan,

Hoppas att du blir nöjd med ditt Tagan nätaggregat. Jag är väldigt nöjd med mitt, bra spänningar och extremt tyst med sina 80 mm fläktar, där startvarvet på den yttre fläkten är på cirka 500 v/min. Det är det tystaste nätaggregatet jag har hört hitills och det är något man uppskattar mycket om man sitter under lång tid framför datorn, i synnerlighet när datorn hos mig är tyst i övrigt med hjälp av vattenkylning och få fläktar i systemet.

En fördel till att nätaggregatet har redan den större strömkontakten med 24 pinnar, som vanligtvis finns hos servernätaggregat idag, men kommer att behövas i framtida datorsystem t.ex. hos Intel, efter vad jag har läst från nätet. Nu finns det en löstagbar adapter på kabeln så att den går att montera den på en vanlig 20-pinnars ATX kontakt.

Något annat som utmärker detta nätaggregat, är kabeldragningen med snyggt ihopsatta kablar och som är tvinnande med guldpläderade kontakter, vilket minskar risken betydligt för oxidation i kontakten under lång tids användning och det brukar leda till spänningsfall mellan kontaktdonen d v s mellan hane- och honkontakt.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Tjenna, du kommer bli mkt nöjd med Tagan agget, har 380wattarn själv och är mkt nöjd stabila spänningar, stark ström på +12v och mkt tyst!

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

Är Aspire's nätagg 520W bra/stabilt/tyst/underbart/helt otroligt phett ..
Jejeje Ni förstår va jag menar, Är det ett bra nättagg?

Permalänk

Hur funkar igentligen sjusteraren på aspire aggen? Lite ovan med såna.

Funderar antagligen på aspire 550 med 3 fläktars eller tagan 480 för att eventuellt klara uppgradering på intel eller amd 64

Skiljer ju ett par hundra mellan dem

Inga problem med strömslukning för x800 o 6800?

Permalänk

Jag har beställt ett ATX-AS520W och när jag får det så kan jag göra en liten minirecension...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nightdriver
Jag har beställt ett ATX-AS520W och när jag får det så kan jag göra en liten minirecension...

Låter bra, det uppskattas

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Medlem

Nightdriver, skriv en kort och informativ recension och lägg den i tråden.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Har precis beställt ett nätagg som heter Be-Quite 400W Blackline Dualfan. Läste om det på Toms Harware och tänkte att det kunde vara en god idé. Undrar bara om det är någon som klänner till något om dom är på fourmet (hittar inget)? Går inte att köpa i Sverige utan var tvungen att beställa från tyskland. Jag ville ha ett tyst agg som samtidigt är funktionellt. Kostade bara ca 680:- svenska inkl frakt och all moms och sånt

http://www.tomshardware.com/howto/20040122/power_supplies-07....

http://www.be-quite.de/

Visa signatur

if (computer->sNoiselevel=="silent") { computer->status=the_best; }

Permalänk
Medlem

Du skulle ha köpt ett Tagan 380W för 695kr istället.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

hur får ja kräm ur psu:n utan att ha den kopplad till datorn. bygger en grejj vid sidan om med ett gammalt nätagg... men fattar inte hur ja ska få det att starta.. har ingen 1/0 swish på det... någon som vet?

Permalänk
Medlem

Ilfirin: Vart då ifrån?? kostar ju 780:- på gtek.net

Visa signatur

if (computer->sNoiselevel=="silent") { computer->status=the_best; }

Permalänk
Medlem

Snacka med dom på kylning, de kan fixa 380w-varianten också.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

När jag köpte mitt Tagan 480 watt för någon månad sedan, på Kylning.com, frågade jag "Alex" om de kunde ta in 380 watts modellen och de kunde de göra om det fanns ett intresse hos någon/några personer, priset skulle då blir cirka 695 kr. 480 kostar 995 kr.

/Saint25

Permalänk

Igår (13/7 -04) fick jag mitt Aspire ATX-AS520W så nu kommer en lite snabbgenomgång.

Första intrycket är alltid viktigt och tyvärr blev det lite blandade intryck...
Lådan som den levererades i var väldigt gedigen med alla märkningar, bl a CE, på. Det kändes tryggt att veta att det är godkänt. Det följde även med en lite bruksanvisning med all kablar beskrivna. Onödigt vetande, men ack så kul!

Dessvärre var där en bild på nätaggregatet på kartongen där ALLA kablar var klädda med uv-känslig "nätslang". När jag i nästa ögonblick har fått upp kartongen så ser jag att så inte är fallet. Väldigt knepigt, är det en annan modell som inte tas in till Sverige eller är det rent av ett säljknep/fusk? Ska maila till Datorbutiken och fråga!

Som det har nämnts tidigare så stämmer det att alla bilder som finns ute på nätet visar nätagget upp och ner. Fläckten som är uppåt skall alltså riktas neråt. Detta medför att all text på baksidan blir upp och nervänd. Dessutom så täcks skalan till fläktkontrollern av chassit när agget sitter på plats. Inte så viktigt men väl så irriterande! I en tidigare recension av Aspire ATX-AS500W Plexi står det att en av skruvhålen täcktes av en annan skruv. På AS520W är det, nästan, samma sak. Efter en stunds pillande så sitter alla fyra tummskruvar(!) ordentligt fast. Men marginalen är verkligen inte stor! Det tycker jag dom borde löst bättre.
När alla kablar är på plats upptäcker jag nästa miss, endast en strömkabel med floppykontakt ingår! Mitt grafikkort behöver extern strömtillförsel så då var det bara att dumpa diskettstationen. Jag använder inte min floppy något nämnvärt men när min sambo upptäcker det så gäller det att ha en bra förklaring... Desto roligare var det att se att Satakabeln nu är inkulderad även för Aspire och inte bara för Levicom.

Det viktigaste för mig är ljudnivån och när jag startar upp datorn så tror jag nästan inte det är sant, på lägsta nivån är det fullkomligt tyst! Jag var tvungen att lägga örat mot den yttre fläkten för höra något överhuvudtaget! Gissar om jag blev glad! Men säg den lycka som varar för evigt... Efter ett par minuter så steg ljudnivå undan för undan men är ändå hela tiden fullt acceptabel. Tydligen är nätaggregatet även tempraturkänsligt och kan ställa fläktarna själv. På högsta nivån så kan man däremot använda den som hårtork... Med andra ord, rejält med kapacitet att kyla men också rejält med oväsen!
Eftersom jag inte har några hjälpmedel att mäta varken spänningsstabilitet eller ljudnivå så tänker jag inte nämna det i siffror. Mot mitt Chieftech 360 w märker jag ingen skillnad i stabilitet, dock är inte mitt PC-bruk särskilt krävande.

Kort sammanfattning:

Positivt
+ Utseendet. Myspys i lådan!
+ Steglöst reglerbara fläktar. 80-100%.
+ Många fyrpinskontakter. (Glömde räkna dom...)
+ Satakontakt.
+ Priset. 595 kr hos DB.

Negativt
- Ljudnivån. Jag blev faktiskt lite besviken...
- Endast en floppykabel.
- Fusket med "nätslangen".

Slutsats

Jag hade trots allt förväntat mig lite lägre ljusnivå, men jag gissar att det är jag som är lite kräsen. När allt kommer omkring, så satte undertecknad en Zalman Fanmate på en Papst 12 db 80 mms fläkt bara för att sänka ljudnivån...
För er som vill ha absolut tystnad så kanske man ska gå upp till ett Tagan 480 W, men i övrigt så tror jag man blir nöjd!

Tack för mig!

Daniel

Permalänk
Medlem

Tack Nightdriver

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Gött med recentionen, tack!
Synd det där med Ljudnivån men det får nog bli ett sådant ändå för min del eftersom jag inte hittar något annant mer prisvärt nätagg.

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Permalänk
Medlem

Någon som äger ett Aspire 500 el. 520 W vertionen som skulle kunna räkna antalet transistorer/fets som sitter monterade på kylelementen.

Tack på förhand!

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag och kör för första gången med mitt nya (tyska och tysta) nätagg BeQuiet. Måste säga att jag har inte fått ett enda dåligt intryck av det än... Det är ett Blackline 400W

http://www.be-quiet.de/

Recension:
http://www.tomshardware.com/howto/20040122/power_supplies-07....

Var tvungen att köpa det i Tyskland för att det har inte kommit in på den svenska marknaden än. Jag har inte kunnat testa prestandan än (har fått bra betyg av diverse tester dock).

Jag kan dock säga att jag är mer nöjd med ljudnivån. Datorlådan står vid mina fötter och det enda som hörs från den är ett svagt surr från en 120GB Maxtor i en SilentDrive. Alltså nätagget är helt ljudlöst. Jag har haft några nätagg i mina dar och inget har varit så här tyst (i orginalskick). Det är dubbla fläktar som är tysta, om det inte blir för varmt i agget, för då ökar spänningen tillfälligt tills det är nerkylt. Spänningen ökas gradvis efter temperaturen. Man kan också koppla in upp till tre stycken chassifläkar som och styrs på samma sätt av nätagget.

Förpackningen gav ett ovanligt starkt intryck av kvalitet. Man fick med följande:
Bruksanvisning
Nätsladd
Buntband
Skruvar
och allting var väl förpackat och hade den där sköna fräna doften, som "nytt" ska lukta.

Nätaggets plåt är i svart krom (riktigt snyggt) och det är riktiga fläktgaller (inga galler som är inbyggda i plåten). Nätaggs sladdarna är väl tilltagna. Jag har ett chieftec Bigtower och de räckte 1-2 decimeter mer än ned till golvet. ATX-sladden hade kabelstrumpa fastsatt med krympslang och hade god längd den med. Man fick med dubbla SATA-kontakter, dubbla floppy-kontakter, P4-kontakter, kontakter till 3 fläktar samt 8 av de vanliga 4-pins kontakterna. Nästan lite för mycket sladdar.

Vad jag vet finns det bara en sak som är väldigt dåligt med nätagget, och det är att det inte går att köpa i Sverige. Fick beställa mitt från http://www.frozen-silicon.de/
Det tog 6 arbetsdagar. Fick betala med kort. Det är ju egentligen inte så man vill gå till väga... Leverans till dörren var det ju iofs. Frakten kostade €9,50 = ca 87 kr och agget €64,90 = ca 595 kr.

Jag gjorde en chansning när jag köpte detta agget eftersom jag inte hade för mycket information om det. Jag måste säga att det blev över förväntningarna.

EDIT:
MBM registrerar följande idle:
+12,00: 12,31 V
+5,00: 5,08 V
+3,3: 3,42 V

Får tolkas fritt. Är inte vidare insatt på detta ämne. Vet bara att 3,3 helst inte ska avvika så mycket. Iaf ligger de stabilt på dessa spänningar hela tiden.

Visa signatur

if (computer->sNoiselevel=="silent") { computer->status=the_best; }

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zansibal
Vet bara att 3,3 helst inte ska avvika så mycket. Iaf ligger de stabilt på dessa spänningar hela tiden.

Men. Speedfan mätte min 3,3 till 2,5 eller nått sånt :O. Ska jag tolka det som en felmätning? Jag har kört prime95 i någon timme nu med en 2500+@3200+ Barton. Jag blir ju orolig!

Det är ett 350w nätagg av märke Levicom förresten.

Permalänk
Medlem

Det får du fråga någon som är mer insatt än mig

Visa signatur

if (computer->sNoiselevel=="silent") { computer->status=the_best; }

Permalänk
Medlem

funderar på tagans 480w och levicom plexi 500w men kan inte bestämma mig ... HJÄLP!!
Ni som har en av dessa kan ju gärna posta era egna uppfattningar

mvh

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk

Jag använder som sagt ett Aspire ATX-AS520W (som är samma som Levicom). På din fråga svarar jag så här:

Vill du lägga 595 kronor, köp ett Aspire, eller ett Levicom. Jag är nöjd med mitt, men det har några irriterande missar, se tidigare inlägg.

Vill du lägga 995 kronor, köp Tagan. Enl. tidigare uppgifter så är det väldigt strömstarkt, tyst, bra design och bra med kontakter.

Det är helt enkelt en kostnadsfrågan...

Permalänk
Medlem

kilos, jag är mycket nöjd med mitt Tagan 380, precis som de flesta andra. Väldigt tyst och fint, oavsett belastning. Min burk är nästintill ljudlös och det tror jag inte vore möjligt med något annat nätagg.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.