Nec 1300A slutade helt plötsligt att fungera!

Permalänk
Medlem

Nec 1300A slutade helt plötsligt att fungera!

Idag när jag skulle installera ett program så upptäckte jag att DVD-eheten var borta från "Den här datorn". Jag kollade enhetshanteraren och där hade den en symbol med utropstecken.

Under enhetsstatus står det:
Det går inte att läsa in den här enhetens drivrutin. Drivrutinen kanske är skadad eller saknas. (Kod 39)

Klicka på Felsök om du vill start felsökaren för den här enheten.

Felet är kvar även om jag installerar om enheten, jag har även testat att dra ur IDE kabeln och satt i den igen.

I POST syns den.

Kan det vara något fel i Windows?

Jag kör Windows XP.

Permalänk
Medlem

Testa spelaren i en annan dator, så får du snabbt svar vad felet ligger.

Permalänk
Medlem

prova att göra en firmware uppdatering av enheten.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Vän,

Testa att ta bort IDE-kanalen i "device manager". Starta om.

Edit: Enhetshanteraren på svenska.

Permalänk

Eller, skicka tillbaka 1300 och lägg till 50 spänn och få en 2500 istället. 1300 är kända för att ha fabrikationsfel i sig.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

SUMITOMO:
Jag testade i en annan dator förut och det fungerade. Alltså är det inte fel på brännaren.

Killafew:
Det går väl inte om jag inte får kontakt med brännaren i Windows?
Dessutom är jag ganska säker på att jag har det nyaste, uppdaterade när jag precis hade köpt den.

TANDEMCYKELN:
Ska, testa det.

Pimmelmann:
Jag har haft den ett tag, den har fungerat problemfritt tills nu.

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimmelmann
Eller, skicka tillbaka 1300 och lägg till 50 spänn och få en 2500 istället. 1300 är kända för att ha fabrikationsfel i sig.

Släng på 200 pix till och ta en 2510 ist. bara dumt att köpa en 2500 när en 2510 inte är så mycket dyrare, men klarar av dl+media som standard vilket inte en 2500 klarar, inte ens en flash räcker i många fall.

Permalänk
Medlem

Jag installerade om "NVIDIA NForce 2(tm) SPP/IGP ATA Controller" under "IDE ATA/ATAPI-styrenheter" i Enhetshanteraren, gjorde ingen skillnad. Jag hittade ingen annan med IDE, ska det finnas någon mer?

Kom också att tänka på att IDE-sladden kanske lossnat lite ifrån moderkortet, så att det är glapp, kan det vara möjligt?

Permalänk

Hade samma problem med min 1300a. Gå in på denna sidan och följ anvisningarna så ska brännaren komma tillbaka.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;314060

Hoppas att det fungerar

/Martin

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 OTES | ASUS 6800 256MB @ 410/946 16x1.5 | Intel P4 2.60 HT @ 3.00 | 2x256 OCZ Dual DDR PC3200 EL | Westen Digital Raptor 74GB|
Maxtor DiamondMax 10 300GB 16Mb cache | Samsung SyncMaster 172x

Permalänk
Medlem

Tackar, testar det.

Edit: Löste det nu, tack så mycket 39GRIPEN!

Permalänk

Lånar tråden!

Har också problem med min nec- 1300A.

Jag flashade den dum som jag var med någon hemmagjord uppdatering, efter detta så kan jag inte längre bränna dvd-skivor.

Det går konstigt nog att bränna cd skivor. Provade att flasha tillbaks till den tidigare versionen men det är fortfarande samma problem.

Nån som har en bra lösning?

Visa signatur

Raaastafariii!!!