Permalänk

JOS FM Transmitter antenn...

Hej,
jag har köpt en Jens Of Sweden MP-300 åt min bror som bor i USA och upptäckte att det inte medföljde någon antenn för FM sändaren.

Är det någon som vet hur antennen är kopplad i 3,5 mm headphone pluggen?

Är det en stereo- eller mono-plugg för antennen och är den jordad på något vis?

Någon som vet, vore bra om jag kunde fixa antennen åt honom innan han åker för han är inte så duktig med lödkolven direkt...

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Inaktiv

Om du pratar om FM sändaren så är det ett litet chip inuti. Den kan köpas på Inet (i alla fall innan) för en femti-lapp. Sen monterar du det bara genom att "klicka fast".

Permalänk

Hej,
nja, själva FM-sändaren är redan inbyggd. Det ska vara en antenn inpluggad i hörlurs uttaget när den sänder FM-radio. Det är den antennen som dessvärre inte kommer med när man köper spelaren i Sverige...

Jag hade tänkte löda den själv bara jag skulle veta hur den ska vara kopplad, alltså om antenn "tråden" ska vara lödd till jord eller till något stift?

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk

Många mobiltelefoner utnyttjar hörlurssladden som antenn. Det kan inte vara så JOS'en funkar?

Permalänk
Inaktiv

Jo det är så den funkar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats_tjader
Många mobiltelefoner utnyttjar hörlurssladden som antenn. Det kan inte vara så JOS'en funkar?

Jo, vad det gäller FM-MOTTAGAREN så utnyttjar den hörlurssladden. Jag frågar om FM-SÄNDAREN...

Det står enligt instruktionerna för den Amerikanska modellen att man ska ansluta antennen istället för hörlurarna när man ska sända på FM-bandet.

Så det är alltså en "extra" antenn som kommer med enligt instruktionsboken för modellen fån utlandet med FM-SÄNDAREN aktiverad som standard.

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte säker men jag tror att de som fått spelare med sändare här har använt lurarna som antenn även vid sänding.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Sändaren utnyttjar också hörlurarna.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Finns det några externa FM sändare som man kan använda till tex MP100/110? och isf, vart kan man köpa dom?

/Fredda

Visa signatur

FREDRiK | Skaffa Firefox samt Thunderbird - www.mozilla.org

Permalänk

Hmmm... Verkar mysko att set skulle vara lurarna med tanke på manualen nedan...

Kan ju förstås testa men skulle vara tråkigt om det inte var så sen när brorsan redan har den i USA...

På beskrivningen så förstår jag det som om det skulle vara en extern "extra" antenn. De skriver ju "Connect the antenna", om det var hörluranran så borde det ju stå "Connect the headphones"... eller?

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem

Det funkar med båda två, jag brukar använda hörlurarna.. Men jag har även antennen till min Nextway D'Cube

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
Det funkar med båda två, jag brukar använda hörlurarna.. Men jag har även antennen till min Nextway D'Cube

Vart köpte du din D'Cube? den har mycket snyggare logo än JOS-logon.

Permalänk
Medlem

Hörlurarna ska funka fint! Använder min på det sättet iaf... Ingen antenn behövs då hörlurarna fungerar som antenn till fm-sändaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Persa
Vart köpte du din D'Cube? den har mycket snyggare logo än JOS-logon.

Köpte den när jag var i Singapore tidigare i år, 1600 kr för 256 MB.
Rätt skönt att man kan använda Nextways egna uppdaterade firmware också, dom har ju gjort en hel del förbättringar.

Permalänk

OK, jepp, det stämmer att det ska fungera med hörlurarna...

Dock har jag nu hittat info på JOS eget forum om att FM-SÄNDAREN inte längre finns i hårdvarumässigt. Det fanns sändare i de första leveranserna men inte i de nyare. Om man har FM-SÄNDARE ska det tydligen sitta någon liten dekal på spelaren som idikerar detta.
Det är tydligen ett chip de inte lägger i längre så det går inte att aktivera FM-SÄNDAREN hur man än gör...

Jag frågade två gånger på SIBA innan jag köpte att det säkert var FM-SÄNDARE i den modellen samt om det gick att aktivera den och de nickade ivrigt och svarade "ja". De kommer nu att få den tillbaka eftersom hela poängen vara att brorsan kunde använda den i USA eftersom JOS MP-300 ännu inte är tillgänglig där...

Tack för all hjälp i vilket fall!

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem

Som sagt tidigare finns/fanns chippet att köpa löst på Inetdata sen sätter du bara i det själv. Garantin ryker men den lär han väl ändå inte utnyttja i USA.

Permalänk
Medlem

Chippet finns fortfarande att köpa på Inet
Finns för tillfället 29st i lager
http://www.inetdata.se/produKt.asp?p=6303517

Permalänk
Medlem

Varför capsar du FM-sändare?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730