ännu ett fel med radeon 9800 pro

Permalänk
Medlem

ännu ett fel med radeon 9800 pro

hej!

Jag har, som många andra, problem med mitt radeon 9800 pro kort ( club 3d ).

När som helst, mitt i ett spel, så blir skärmen svart, alla applikationer (spel, program etc.) slutar svara (inga ljud hörs från t. ex. spelet).

Jag måste starta om datorn för att få det att funka igen.. jag har provat ORIGINAL drivrutinerna och de senaste och MÅNGA därtill, har även formaterat och testat, INGET fungerar!

Snart blir jag galen och skickar tillbaka kortet och ber om pengarna tillbaka, om inte det går så får det bli en cpu för slanten !

Någon som kan tänkas veta vad det kan vara för fel?

Permalänk
Avstängd

reklamera kortet...

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

tror du att jag kan få något annat från datorbutiken för samma pris?

Permalänk
Medlem

Låter som värmeproblem prova med att placera en 40mm fläkt på baksidan av coren då det kan bli riktigt varmt där, särkilt om man överklockar + en 80mm fläkt blåsande friskluft över bägge sidorna för att även kyla minnena.

Har gjort så på mitt kort vilket är samma som ditt som körs i 412/715 med agp volt höjt till 1.6 så prova det först

Permalänk
Medlem

om det är så att jag _vill_ reklamera, tror ni att jag kan få köpa andra produkter som kostar lika mkt?

jag vill inte ha en högljudd burk... har ju ffs 80 mm tillvalsfläkten till zalmans feta graffekylare....'

funderar på barton 3000+ och så tar jag mitt GF4 Ti4400 128 ist...

Permalänk
Medlem

Kör du med Zalmans grafikkortskylnign så kan det bli svårt att lämna tillbaka kortet(ifall det inte är dom på datrobutiken som monterat den)

Ifall det är du som monterat kylningen så gör om det, du kanske har fått dålig kontakt mellan fläns & GPU.

Mvh dabean

Permalänk
Medlem

Har du tänkt på att det kanske inte har med grafikkortet att göra? Om ljuden slutar så låter det som att problemet är lite mer omfattande...

Visa signatur

Your remark is hip and cool... and it makes me mad

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Låter som värmeproblem prova med att placera en 40mm fläkt på baksidan av coren då det kan bli riktigt varmt där, särkilt om man överklockar + en 80mm fläkt blåsande friskluft över bägge sidorna för att även kyla minnena.

Har gjort så på mitt kort vilket är samma som ditt som körs i 412/715 med agp volt höjt till 1.6 så prova det först

Varför skulle han höja agp-spänningen ? Det gör inget annat än förstör kortet på lång sikt, hjälper inte ett skit för ngt alls, om du trodde att man kunde klocka högre genom att höja agp-spänningen så är du helt ute o cyklar.

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem

kolla om din nätdel pallar med det också. jag har nämligen samma problem med spel. skärmen bara blir svart och datan hänger sig.

Permalänk

jag tror att strömmen inte räcker till. eller att dina minnen e knepiga

Visa signatur

amd64 3000+ @ 3200+ - DFI Lanparty nf3 nb250 - kingston hyperX pc3500 1GiG - Leadtek 6800 Ultra - Levicom VP500S. 500w - Sunbeam Plexi Chassi, Ljusmodd - 280G Sata

Permalänk
Medlem

updatera till nyas VGA bios i ditt GFX kort. skriv till tillverkaren så skickar de ett åt dig..
eller om en polare har med nyare bios. fick ett nyare av en polare med samma kort som mig löste lite små strul för mig iaf.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majed
Varför skulle han höja agp-spänningen ? Det gör inget annat än förstör kortet på lång sikt, hjälper inte ett skit för ngt alls, om du trodde att man kunde klocka högre genom att höja agp-spänningen så är du helt ute o cyklar.

Jag har höjt spänningen pga stabilitetsproblem vilket är precis vad Protozo har så jag fortsätter nog att cykla ett tag till och jag vet att man inte kan klocka högre pga detta tips utan nämnde det bara för att det går med efektiv kylning att göras.

Permalänk

Kontrollera om det finns en nyare bios till ditt moderkort, Hade samma problem med ett 9800pro och ett a7v8x-x till det har det ialla fall kommit en ny bios med förbättrad stabilitet för radeonkort

Permalänk
Medlem

tackar för alla svar, men vill endå tillägga lite saker....

jag har monterat om flänsen 2 ggr, jag är tämligen säker på att den sitter som den ska, jag har 2 st 80 mm chassifläktar i lådan och som sagt tillvalsfläkten till zalmankylaren.

Jag anser att det inte _ska_ krävas bättre kylning än så, om det nu är så, tycker jag att det är helt oacceptabelt.

Jag körde med mitt GF4 TI4400 innan radeonet, då hade jag inte haft 1 enda hängning på datan sedan jag byggde den. Så det _borde_ vara graffekerpet.

som det ser ut nu så vill jag reklamera kortet efter att ha monterat tillbaka originalflänsen och försöka få en CPU och lite krafs för pengarna. Går de med på det tror ni? Eller får jag bara ett nytt radeon?

Kan det vara nätagget som e för klent? har 300 watt...

Permalänk

Vad är det för märke på nätagget?
Använde du esd skydd när du monterade kortet och kylningen?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

jag har ett HEC nätagg och jag använde inte ESD skydd,
MEN jag tog i mitt element ett antal gånger, jag hade bomullskläder och jag var _mycket_ försiktig!

Permalänk

Nätagget låter ju bra.
Har du testat att köra bara med processor, minnen, grafikkort och hårddisken?

Ifall det hade varit ett esd fel så borde det komma upp direkt tycker man.

Har du testat memtest86?
Kollat så processorkylningen sitter som den ska så du inte kommit åt den i allt pillande?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

jo, nätagget har jag läst lite om och det verkar ju schysst!

men jag kanske ska berätta lite mer så det underlättar

jag har en ALPHA fläns ( den feta till CPUn som sitter med 4 st grova skruvar, den _vet_ jag att den sitter som den ska.

När jag pillar så petar jag inte på de andra komponenterna som jag inte arbetar med, om du förstår...

Hur mycket drar ett 512 minneskort? (kraft från nätagget alltså..)
Jag provar nu om det skulle avhjälpa problemet...

memtest86 har jag inte provat, använder man det inne i windows eller i dos?

Permalänk

inget av det... du kör en installationsfil som installerar på en diskett sen bootar du från den.
På så sätt finns det inget som stör minnet under testerna.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

klyftigt, men visste du hur mycket 1 minneskort drar?

Permalänk
Medlem

Alltså; du säger ju att ditt ti4400 funka utmärkt. Varför finns det anledning att misstänka att det skulle va nåt _annat_ än grafikkortet?!?!? Stoppa tebax det o testa igen, funkar allt perfekt så har du ju svaret där.

Det låter som om du har tagit bort orginalkylaren och satt dit en Zalman? Har du gjort det kan du glömma både garanti och returrätt. Försök pilla dit orginalkylaren igen...o hoppas att den inte va limmad, för då upptäcker dom det direkt. Testade du inte kortet innan du satte på Zalman flänsen?

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Protozo
klyftigt, men visste du hur mycket 1 minneskort drar?

Nix. Tror dock inte det är så mkt.

Men föregående skrivare ställer en bra fråga. Testade du kortet innan kylningsbytet?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

felet uppstod med originalkylningen som satt på kortet, alltså innan jag satte på zalman, svar ja.

Permalänk
Medlem

Så du modifierade kortet fastän du visste att nåt var fel?

Kanske inte var det bästa att göra i det läget.

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Medlem

har haft exakt samma problem , fast på en sämre dator .... hela datorn går in i någon slags hardlock man måste rycka strömmen .... problemet var att mitt nätagg va dåligt och pajade , det drog även med sig moderkortet

Visa signatur

E6700@3,1 Ghz, 4 GB, 8800GT@720/1050, 750 GB , Windows XP
3dmark06 : 12600

Permalänk
Medlem

Jag läste om felet och det stod att en uppgradering av drivrutinerna skulle avhjälpa problemet, det hände och händer inte ofta, men ungefär varannan dag.

Därför trodde jag inte att det var någon fara monsterr

Permalänk
Medlem

Hehe testa med ditt gamla kort nu o kolla om det funkar som det ska. Du får väl kladda dit orginalflänsen igen, det funkar nog.

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Medlem

hehe jarå, den var icke limmad

men tror ni att jag kan få köpa annat för pengarna ist?

Permalänk
Medlem

Om du hade tänkt köpa nåt som e dyrare så hade i vart fall inte jag sagt nej.

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.