Operativsystem till en bärbar?

Permalänk
Medlem

Operativsystem till en bärbar?

har en bärbar här som tjejen ska få till sina studier, en 500mzh p3 med 256 mb i ram + 10 gb hdd.

funderar på vilket operativ som är lämpligast, windows 2000 eller Windows XP ? varför?

blir den nån skillnad om jag byter hddn i laptopen till en 5400 rpm i stället ( 4200 rpm nu...)

Permalänk
Medlem

Vilket os som fungerar bäst kan du ju testa, väldigt olika från dator till dator och det är klart det blir skillnad om du skaffar en snabbare hårddisk? Sen om du märker av det speciellt mycket och om det är värt det, det vet bara du..

..och om du vill ha argument för och emot XP / 2000 så kan du klicka på "Sök" knappen.. vart uppe så många gånger och är ett så uttjatat ämne..

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shark^
Vilket os som fungerar bäst kan du ju testa, väldigt olika från dator till dator och det är klart det blir skillnad om du skaffar en snabbare hårddisk? Sen om du märker av det speciellt mycket och om det är värt det, det vet bara du..

..och om du vill ha argument för och emot XP / 2000 så kan du klicka på "Sök" knappen.. vart uppe så många gånger och är ett så uttjatat ämne..

jag är medveten om skillnaden med operativen på en rimligt ny dator... men tanke, vilket kanske inte framgick ordentligt.... var om det fanns några specifika extrafunktioner som kan vara nyttiga för just en bärbara dator som ska gå på batteridrift ca 50% av tiden... Jag har inte lyckats att läsa mig till det.........

Permalänk
Medlem

XP har bättre stöd för bärbara datorer och batteridrift ifall du prioriterar det.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

2k Pro tror jag skulle fungera klockrent, men även XP är ett alternativ.

Visa signatur

::System: Intel Pentium 4 CPU 2.40GHz| 512 mb ddr | NVIDIA GeForce4 Ti 4200 with AGP8X |

Permalänk
Medlem

Den verkar lite långsam för XP. Jag tror att du kommer märka skillnaden om du byter HD, de lite äldre bärbaras hårddiskar är inte snabba.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Hade exakt samm prob med 2 lappar. Bytte till modernare HD och rullade in w2k SP4 + updates - rullar perfa nu!

XP drar mer resurser än w2k - prova får du se!

Permalänk

XP kan bli ganska resurssnålt det med om man tar sig tid att konfigurera det lite, så det är nog en smaksak vilket man väljer. Du kan ju köra in nån Linux dist om du vill också.

Permalänk
Medlem

XP kan nog bli rätt segt efter en stund på den datorn. Min mamma har en P2 450 som blir seg efter ett tag. Hon kör XP på den.
Jag har en gammal P3 866:a med 512 Mbyte RAM i och det går rätt hyfsat på den.
Win 2000 är nog att rekomendera på din dator.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

Jag har kört XP relativt laggfritt på en sämre burk. Vet du hur man tar bort onödiga saker i systemet så rekommenderar jag det, annars win 2000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightborn
Jag har kört XP relativt laggfritt på en sämre burk. Vet du hur man tar bort onödiga saker i systemet så rekommenderar jag det, annars win 2000

lutar mot xp faktisk... lätthanterligt för tjejen om inget annat.... har labbat lite med services & fått det riktigt snabbt faktiskt.................