Permalänk
Medlem

IBM Chassi [bilder]

Va ute i förrådet precis och skulle hämta krukor till mor min, då ser jag att jag har lagt undan ett IBM chassi som jag helt har glömt av i 2år. Det är inte speciellt fint men ja tänkte att ja kunde piffa upp den lite

Till min förvåning fanns det två spärrar till att öppna det.

Där e den första som man får trycka in.

Här är den andra spärren som det igentligen ska sitta nåt sorts lås på.

Blick från sidan in, fanns en diskettstation där Nätaggregats platsen är lite annorlunda som ni själva ser, 1 fläktplats

Bild rakt in, och då kommer min första fråga till er, är detta ATX? Man vet aldrig med IBM

Här håller jag i chassit en bit ifrån golvet

Ja och då kommer min andra fråga till er, vad tycker ni att jag ska göra med detta chassi? Har funderingar om att måla/lacka/färga om den till svart och fixa lite med den, vill alltså modefiera/göra den fin Jag vill INTE slänga den, den kan vara till nytta.

Oseriösa svar undanbes.

MVH / driot

Permalänk
Medlem

Har ett exakt likadant chassi med grejor i.

Visa signatur
Permalänk

Ta bort hela plastfronten och gör en ny slät i metall/aluminium och lacka den sen högblanck svart och med en vit tribal på sidan. Skulle bli råsnyggt! Har själv planer på att göra det i framtiden.. har tyvärr inte lust att börja slita sönder mitt "nya" chassi nu

Edit: Kan du fixa en bild utan plastfronten?

Visa signatur

[2500+ barton - Aopen AK79D-400VN - Radeon 9200se - 512mb DDR - Maxtor 80gb - Compucase 6A21]
[Laptopen IBM R40] [Mobil Samsung D600 och SE T630][email: particle@gavle.to] [ICQ: 67844045]
[SWECLOCKERS.COM - datornördarnas egen himmel]

Permalänk
Medlem

Jag har tagit lite bilder på chassit som ni hittar här. http://213.200.169.142:8080/DCIM%202004%2006%2027/100OLYMP/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -:Particle:-
.. Edit: Kan du fixa en bild utan plastfronten?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Zyphoon, hur många mm är kylflänsarna på höjden? och är det ett ATX chassi?

Permalänk
Medlem

Japp, det är ett ATX-chassi, har ett likadant ståendes.
Mitt tips är att ha kvar plastfronten, men spackla om den snyggt, slipa den slät och lacka hela chassit i nån fräck färg!

Permalänk
Medlem

Tänker du på kylflänsarna sitter under processor kylaren? Dom är ungefär 4cm höga. Jag tror det är ett ATX chassi, ett AT chassi är det inte iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snus
Japp, det är ett ATX-chassi, har ett likadant ståendes.
Mitt tips är att ha kvar plastfronten, men spackla om den snyggt, slipa den slät och lacka hela chassit i nån fräck färg!

Om du har gjort det själv så vill ja be efter bild

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyphoon
Tänker du på kylflänsarna sitter under processor kylaren? Dom är ungefär 4cm höga. Jag tror det är ett ATX chassi, ett AT chassi är det inte iaf.

Ja tänkte mer om man får plats med en cpu-fläkt. nätagget är ju rätt mycket ivägen.

Permalänk
Medlem

Det är inte orginalkylaren som sitter på, utan det är en Spire kylare. Jo visst kan jag trycka på en fläkt om jag vill.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyphoon
Det är inte orginalkylaren som sitter på, utan det är en Spire kylare. Jo visst kan jag trycka på en fläkt om jag vill.

Ja, men du har ju din cpu någorlunda långt bort så du inte kan störa dig på att nätagget e ivägen, ja tänkte köpa mig lite delar och sätta i den. och då kommer ju problemet med att nätagget är ivägen för cpu-kylaren, spire whisperrock va den lägsta ja kunde hitta på db.

Heat sink : 80×80×44 mm (l × w × h)
12VDC Fan : 80×80×25 mm

44mm + 25mm = 69mm, kan du inte kolla med linjal eller liknande om det e 7-8cm mellanrum mellan moderkort och nätaggregat e du snäll. har ju inget moderkort i min

Permalänk
Medlem

Jo visst kan jag göra det, men fanken jag hittar ingen linjal...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: IBM Chassi [bilder]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dri0t
http://w1.739.comhem.se/~u73901784/ibm/S2400002.JPG

Plasten där framme och som är lite ovanpå och på sidan sprayar du mattsvart, resten stark orange. Blir snyggt lovar dig

Visa signatur

Ryzen 5600X, Gigabyte RTX 3070 GAMING OC, 32GB Ballistix (3600 CL16)
Fractal Design Meshify C Mini, MSI MAG B550M MORTAR, Kraken X53, WD Black SN850

Permalänk
Medlem

Jag har itne så mycket för mig att göra just nu så ja lekte lite i photoshop och paint, vad tycker ni om detta?

ATi har ja skrivit på sidan för det ska vara ett ATi kort i den har ja bestämt

Permalänk
Avstängd

Faktiskt jäkla snyggt!

Visa signatur

--|PlainSteel|-- Pentium4 2,4Ghz, 512MB DDR-Ram, GeForce4 MX 440, Samsung 120GB HDD

Permalänk
Medlem

Behåll den blåa delen blå. Och jag gillade idéen nån kom med att spackla igen "ojämnheten" på fronten så att det blir helt slät. P.S. Hade en samma chaffi en gång i tiden.

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk

Har själv en dylik låda och trivdes med den. Dock är det den gamla ATX-varianten med stående nätagg... kan vara svårt att få bra temps med kylflänsen så nära nätagget. Att lacka svart tilltalar mig inte så mycket eftersom Aptivalådorna även gjordes i den färgen.

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dri0t
Jag har itne så mycket för mig att göra just nu så ja lekte lite i photoshop och paint, vad tycker ni om detta?

http://w1.739.comhem.se/~u73901784/ibm/omgjord.jpg

ATi har ja skrivit på sidan för det ska vara ett ATi kort i den har ja bestämt

Photoshop-skills

Som den är nu är det nog en av världens fulaste lådor, men det fxar du nog

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM
martin.eksit. - EP 8RDA+ - XP2400+ - Prophet 9700 Pro - HyperX 512Mb - WDC 120Gb, SGB 120, 200 GB

Permalänk
Medlem

Jag har ett exakt likadant chassi! Fötterna på undersidan hr jg tagit av och lakat svarta. Fötterna ska sitt på min nya dator för att få in den där cheiftec-känslan

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Jag har två sånna datorer i drift.
P2or.. volvodatorn från början, minns jag rätt?
Frågor du får ställa dig innan du börjar grejja med chassit är dessa:
Finns "ramen" till nätagget kvar? utan den får du ställa agget på "golvet" i lådan, inge snyggt.. tro mig
2. finns det nån möjlighet att använda en standard ATX täckplåt till baksidan av moderkortet? om dom inte passar från början så blir det jobbigt att arbeta med plåten eftersom den är dubbelvikt på sina ställen.

Jag gillar inte den svarta idén, prova att höja, sänka eller bredda lådan, sånt är häftigt!

//DJ

Visa signatur

ASUS m2n68-AM Plus, AMD X6 1075T, 4GB RAM, XFX AMD radeon 5770
BOINC-maskin

Permalänk

Du skulle ju kunna "höjja" chassit. Bygga dit så de blev högre, så får du nätagget på ett svenskt sätt, samt att du kan få plats med lite hdds i fronten då.

Visa signatur

.:. MSI K8T Neo FISR-2 .:. Ahtlon64 3000+ .:. 2x256 TwinMos-Winbond .:. C3D Radeon 9800 Pro .:. 120gb Maxtor Diamondmax 9 .:. Aopen H700A + Chieftec 420w .:.

Permalänk
Medlem

Datorn jag har är på 166Mhz och har ett ATI Rage II chip. Grymma grjor...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ-MIB
Jag har två sånna datorer i drift.
P2or.. volvodatorn från början, minns jag rätt?
Frågor du får ställa dig innan du börjar grejja med chassit är dessa:
Finns "ramen" till nätagget kvar? utan den får du ställa agget på "golvet" i lådan, inge snyggt.. tro mig

Jag gillar inte den svarta idén, prova att höja, sänka eller bredda lådan, sånt är häftigt!

//DJ

Det är nån grej man ska sätta nätagget i, eller vad menar du?
http://w1.739.comhem.se/~u73901784/ibm/S2400005.JPG
Ser man ju där

Citat:

Ursprungligen inskrivet av albinoleffe
Du skulle ju kunna "höjja" chassit. Bygga dit så de blev högre, så får du nätagget på ett svenskt sätt, samt att du kan få plats med lite hdds i fronten då.

Det blir lite jobbigt att höja/sänka/bredda den eftersom man öppnar den på ett sådant konstigt sätt att man drar ut hela plåten i sig.
Så "bygga" på den med dem exemplerna är inget jag kommer göra för jag har inte verktyg, material eller ork till att höja/sänka/bredda :rolleyes:, mer till att göra måla om m.m.

---------------------------

Nu har jag vart och köpt svart spraylack så snart ska ni få se, ska inte göra ATi grejen har jag bestämt, kanske kommer senare om ja inte hittar på nåt annat

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande IBM-chassi (eller nja, hela datorn är från IBM, tillverkad våren 1998) till min filserver. Dock är det svart, och fronten är spegelvänd med påbyggnaden på höger sida. I chassit huserar en PII 233, som med "lite" extra minne fungerar utmärkt att köra win 2k på.

Detta chassi är ATX, och användes förmodligen även till arbetsstationerna eftersom det finns ganska många fläktplatser och utbyggnadmöjligheter, samtliga 9,2 cm. I sedvanlig IBM-anda är det stridsvagnskvalitet på prylarna. Åtkomst sker genom att man tar av vänstersidan, som för övrigt är gjord av plast och försedd med en tunn heltäckande skärmplåt som med ett stort antal fjädrande "fingrar" får elektrisk kontakt med själva chassit.

IBM var här även pionjärer vad gäller tyst kylning. I stället för en liten ettrig CPU-fläkt så sitter det en fläkt bak som suger in luft som styrs ner till processorns kylfläns med hjälp av en plastkonstruktion. Fläkten är fäst i chassit med gummidämpare.

Sammanfattningsvis är det ett av de bästa chassin IBM gjort, och ett av de trevligaste chassin jag sett överhuvudtaget.

Edit: Den som vill behålla lite klassisk IBM-prägel på chassit kan lacka det i silvergrått, svart och orange (typ Televerksorange, om nu någon av ungtupparna här minns den färgen ). Jag har sparat ett nummer av Computer Sweden från i våras där det finns en artikel om "stordatorn 40 år", med en stor bild på en IBM s/360-anläggning (~mitten av 60-talet) i dessa smakfulla färger som formligen skriker 60-tal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dri0t
Jag har itne så mycket för mig att göra just nu så ja lekte lite i photoshop och paint, vad tycker ni om detta?

http://w1.739.comhem.se/~u73901784/ibm/omgjord.jpg

ATi har ja skrivit på sidan för det ska vara ett ATi kort i den har ja bestämt

ser najs ut

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Avstängd

Å fyfan vilka dåliga minnen man fick nu men bra också då det var våran första PC i familjen och tog bara 5 dagar innan jag kunde allt utantill, men det har jag C64:a att tacka för

Har en likadan skit hemma, dock i delar... med matchande högtalare (2 sateliter och 1 sub) och två skärmar 15" & 17"

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jasså en gammel IBM netvista, volvos persondatorer..som man had ei tre år å hyrde...SKITDYRA fårn början kosta runt 37 tusen det ni!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpeedCat
Jasså en gammel IBM netvista, volvos persondatorer..som man had ei tre år å hyrde...SKITDYRA fårn början kosta runt 37 tusen det ni!

Nja, P2 300MHz lullullen kosta dryga 45.000kr med programen och annat krafs.

När jag kollade upp allt på vissa datorbutiker som fanns på den tiden, en CPU på 300MHz eller vad det nu var kosta runt 8.000kr på JME.. men minnet mitt kan vara felaktig också.

Dock så hade Magneten datorer med CPU på max 266MHz då.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

1998 hyrde vi exakt likadan burk. 17" skärm och 2 högtalare, skrivare och lite sånt. ingen aning om pris men den hade 400mhz, 64mb ram, 8mb rage pro II, 12gb hdd (5.25"), dvd rom och ett riktigt tyst 200w nätagg :D.

den datorn lever till och från idag då min systerson på 5 år har den. men efter MYCKET pill på switchboxarna på mobot kom jag till 466mhz. sen är det 512 + 512mb ram, GeForce 2gts + voodoo2x2 (sli) för att han ska kunna spela quake 2 i 1024x768 med glide (3dfx). brännare och bättre agg och 2x80gb.

älskade den datorn. men chassit kunde öppnats på smartare sätt.

Visa signatur

9800PROAIW bytes mot 6600le/gt