Vad ska man sikta på ? [tyst datorlåda]

Permalänk
Medlem

Vad ska man sikta på ? [tyst datorlåda]

Tjena!
Det här är mitt första inlägg på detta läsnyttiga forum, så jag ska försöka göra mig så förståelig som möjligt
Det är så här: Att jag har en dator som mer eller mindre låter som en helikopter just innan take-off (man kan faktiskt tro att den ska lyfta).

De chassin jag är lite intresserad av är Lian Li's http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e708999 och Compucase's http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CI-6A21BL

Är det någon som har nåt av dessa chassin kan ni väl berätta vad ni tycker om dom. Samt kanske ge råd om vilket nätagg man ska ha samt vilka fläktar/kylflänsar som är bra (= tysta!)

Min dator: AMD XP2500 (Barthon), ASUS A7N8X Deluxe, 2x512 Mb RAM, GF4600 (Med passiv ZM80A-HP), Maxtor 80GB, Samsung 120GB, Plexwriter 40x, Pioneer A06.

Är lite orolig för den passiva kylningen måste jag medge, har f.n. en chassifläkt som blåser lite på grafiken.

Tacksam för svar,

Mvh L-O

Visa signatur

Valfri Signatur ;)

Permalänk

jag använder 1 st 12 db fläkt i min dator :),

dina diskar skulle jag köpa gummiupphängning till, det brukar vara dom som för mest oväsen.
Vet inte om du har en fläkt på din nb annars är det ju bara att byta till en passiv.
Cpu:n skulle du kunna köpa denna

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1124&session=296f88...

Vet inte om detta kan vara till så mycket hjälp, men jag försökte

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk

lian-li är att rekommendera.
det som är bra enligt mitt tycke är luckan då det blir lite tystare..

nätagg: Ett passivt om du vill ha det tyst, dock krävs det chassifläkt då.
annars så är ett antec 550watts bra ifall du har mycke pengar.. så stoppar du papst 12db fläktar i det.

tysta adda/papst fläktar som chassifläktar, sätt utsuget bak och skippa insugsfläktarna så är det lungt.. sätt en utav fläktarna från nätagget på 5 volt vid grafikkortet då det inte kommer överrösta de andra fläktarna så sparar du lite pengar på samma gång o slipper oroa dig för överhettning utav graffet.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Compucase lådan är iofs mycket billigare, men den har sitt hårddiskrack nere i fronten bakom insugsgallret, vilket gör att ev. vinande från diskarna hörs igenom.
Kör på Lian-Li chassiet. CPU-flänsen som rekomenderades ovan skulle jag också välja, då jag haft den själv innan, och den hördes inte på tyst läge.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Kan med egen erfarenhet säga att pc6070 inte dämpar märkbart mer än pc60.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orka_krull
jag använder 1 st 12 db fläkt i min dator :),

Skulle du kunna berätta vad du har tryckt in i den datorn?

Permalänk

har en P3 700, så jag behöver inte ha på fläkten blir inte varmare än 40 grader full load :),
fläkten jag använder finns i nätdelen som jag har bytt.
Grafikkortet är passiv kylning och hårddisken har jag en passiv kylning till.
Bra ibland med gamla datorer
Ända som jag hör är hitachi disken som gnäller ibland.

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem

Det compucase chassit är toppenfint, grym kvalité för ett rimligt pris, vad man enda man kan kllaga på är den plastig fronten.

Permalänk
Medlem

Okej, då får det nog bli en Lian Li. Det gör ju inte saken sämre att lådan ser tämligen snygg ut heller, plus en Zalman CPU-fläkt då...

Då vet man ju iaf vad man ska lägga sina pengar på

Visa signatur

Valfri Signatur ;)

Permalänk

jo.. men du är väll fullt medveten om att ett psu måste köpas när du köper lian-li chassit.

köp ett på åtminstone 400watt.. för antecs 550 watts som jag rekommenderade kostar ~1400 spänn och är lite mycket om du ska köpa låda för ~2000 spänn.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Precis...

Vet du om hårddiskarna är gummiupphängda i den lådan ?
Och behöver jag en chassifläkt ? Med tanke på att jag har passiv kylare på graffen (GF4600).

Tack för alla svar! Det är uppskattad info...

Hälsn,

Fajja

Visa signatur

Valfri Signatur ;)

Permalänk
Medlem

Har du mycket pengar så köp ett Lian-Li. Och någon fet vattenkylning.. Tror det skulle bli ganska mycket tystare då.. Beror ju dock på vad du ska ha för radiator och hur många fläktar du ska ha på den. Men en vattenkylning med en 120 mm radiator skulle kanske funka?

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk

Hej L-O,

Jag har ett dämpat Lian Li PC6070 och strävar efter ett mycket tyst system.

Det första jag märkte var att det visserligen dämpar ljudet ... men inte lika mycket som jag trodde det skulle dämpa. Vid inköp hade jag ganska högljudda prylar i lådan men efter att ha satsat på tystare CPU-kylning och ett tyst bra nätagg så blev jag mycket nöjd.

Dock så kyler de medföljande chassifläktarna (3st 80mm ADDA) inte särskilt mycket ... så lådtemperaturerna var ganska höga.

I nuläget använder jag lådan till ett 2 x Xeon 2.4@2.66GHz system och har bytt den dämpade dörren mot en plexidörr. I den har jag satt 2st 92mm fläktar som går på låga varv och blåser rakt ner på CPU:erna. Har bytt den bakre chassifläkten till en mer högvarvig med.

Fortfarande så dämpar lådan ganska OK för det som gjorde datorn högljudd förut var egentligen nätagget ... nu har jag ett Tagan 480Watt som är GRYMT ... stabilt och mycket tyst.

Jag kan rekommendera lådan, men tänk på chassitempen och att den inte dämpar ett högvarvig CPU kylare särskilt bra. .. och köp ett Tagan nätagg !!

Visa signatur

MacBook Pro

Permalänk
Medlem

Kör du med motstånd för att få ner varvet på dina fläktar eller har du ställbara, och vet du om Zalmans CPU-fläktar är bra/tysta ?

Hoppas ni står ut med allt frågande hehe

Mvh,

L-O

Visa signatur

Valfri Signatur ;)

Permalänk

Jag har ställbara Enermax fläktar överallt nästan (CPU, låddörr och bakre utblås) och de är kopplade till en fläktkontroller så jag kan ställa in de på två olika sätt.

Jag antar att Zalmans CPU-kylare är tysta och bra. Har ingen 1:a handserfarenhet men alla tester och användarrecensioner jag läst pekar på det

Visa signatur

MacBook Pro