Permalänk
Medlem

Stöd + Kylning i ett !

Halloj!

Jag märkte att mitt radeon blev lite böjt av tyngden från min zalman kylare, så jag funderade ut ett enkelt men endå klyftigt sätt att lösa detta problem och få extra kylning på köpet! Detta är ju inget svalt kort precis

Jag började med att rota lite bland delar som blivit över sedan tidigare. Jag provade med olika fläktar och testade olika lösningar, men inget verkade vettigt.

Men så lyckades jag av en slump se det uppenbara!

Av en minneskylfläns, ett galler till zalmanfläkten och en papst fläkt, kom jag på denna lösning.

Jag låter bilden tala för sig själv här

Med hjälp av denna anordning får jag ett svalare och "mindre böjt" grafikkort!

Släng gärna in lite kommentarer och tankar över min konstruktion och dela med er med egna lösningar på liknande problem

Permalänk

Ja mer fläktar är ju aldrig fel!

Glöm inte att bulta fast datorn med expanderbult i golvet så den inte välter!

Visa signatur

|:- AMD XP 2400+ @ 2.5 GHz -:|:- 512MB CL2 DDR -:|:- ASUS A7V600-X -:|:- Gainward GeForce 6600GT Golden Sample -:|:- CPU/NB = Vattenkylt -:|

Permalänk
Medlem

Jag har en 120mm som sitter på, funkar skitbra

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem

Jag har en Zalman 92 mm fläkt med en vindtunnel på den där kylaren, som stöd har jag en tejpad tång! Funkar hur bra som helst.

Din lösning var också bra.

Visa signatur

AMD 64 3200+

Permalänk
Medlem

Haha, fiffigt

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Väldigt klyftig idé.
Men varför inte bara använda ett snöre (eller ståltråd) och hänga fast kortet i något högre upp i lådan, det borde om inget annat vara enklare?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd

Låter väl en del eller?

Visa signatur

--|PlainSteel|-- Pentium4 2,4Ghz, 512MB DDR-Ram, GeForce4 MX 440, Samsung 120GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkevin
Väldigt klyftig idé.
Men varför inte bara använda ett snöre (eller ståltråd) och hänga fast kortet i något högre upp i lådan, det borde om inget annat vara enklare?

Inte lika kul och häftigt ffs !!

och till dig som frågade om det lät mkt, nej, eftersom den ena fläkten är papst 12 db och den medföljande zalman fläkten körs i lägsta hastigheten. Så den e fortfarande tyst och fin, men om jag kör zalmanfläkten i max, låter det rätt grovt. Dock mkt mindre när gallret är borta, hälften typ, inte smart av zalman. De borde ha hittat på ett smartare galler.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Protozo
Inte lika kul och häftigt ffs !!

Kanske inte
Din ställning ser en aning tuff ut ju.
Hur har du byggt ihop den där "kopparfjädern" längst ner i chassit?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Det är en självhäftande kylfläns, den var bara att klämma dit så var det klart!

"Jag har en 120mm som sitter på, funkar skitbra"

När jag tänker efter så har jag också det, kanske ska slänga dit en sådan också i lågt varvtal då givetvis!

Permalänk
Medlem

Ghetto! Men mycket snyggt.

Permalänk
Medlem

GHETTO Men smart lösning iaf.

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

hängde upp min med en wire upp till nätagget. såg riktigt hardcore ut

Permalänk

"Men så lyckades jag av en slump se det uppenbara!"

LOL "uppenbara"!

Det funkar säkert men så snyggt var det inte...

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DuckyourZ
"Men så lyckades jag av en slump se det uppenbara!"

LOL "uppenbara"!

Det funkar säkert men så snyggt var det inte...

okey, lite lol var det faktiskt ( även om det var lite på skämt ) och jag insåg också att det inte var lika effektivt som med en 120 mm fläkt som nu sitter på plats, mer luftflöde, lägre ljudnivå

får helt enkelt binda upp den jag med, men en halvsmart idé var det i alla fall