Till alla som flashar 9800pro -> xt

Permalänk
Medlem

Nån som vet om ett 9800SE pallar med att flashas om till ett XT? SKulel ju va lite bra isf...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perry
Hej Hej.
Jag sitter med ett HIS 9800 PRO ICE Q 128mb. Står i ATiTool att det är R350 core. Det är dock lite pilligt att försöka kolla under fläkten vad det är för minnen. Är det någon som har ett likadant och har kollat upp det?

Tacksam för svar.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=30072...
Du kan inte kolla i atitool vad det är för core...
Vad gäller minnen så verkar de sätta på olika.
Ifall du inte flashat så kan du göra en biosdump via atitool.
Står i den länkade tråden hur du gör.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Sitter själv på ett HIS 9800 PRO ICE Q 128mb. Går omkring och suger på ifall jag skulle flasha till XT. Vore nice om man kunde flasha med ett 256 bios för att komma åt temp. Är det någon som har provat? Sitter det sensorer på 128mb versionen med 360 core så att det över huvud taget är möjligt? Ock kommer kortet att klara av ett 256 bios? Är någon ett par inlägg över som det gick för helvete med ett sapphirekort. Vill ju inte råka ut för samma skit.

Permalänk

Saken är ju den att du talar om för kortet att du har mer minne än vad du egentligen har. Kortet kommer att försöka använda minnet och det kommer ju inte att fungera vilket leder till en krasch.

Jag tvivlar på att 128MB versionen har sensorn. Tror bara det är 256MB versionen och det är därför som 256 XT bios fungerar.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Provade flasha med ett 256 mb bios igår, funkade typ 10 sekunder i windows han bli glad, men sen krachade det =/

Permalänk
Medlem

Jag tänkte testa flasha mitt HIS ICE Q 128 mb snart. En fråga innan jag gör något dumt: Jag har R350-kärnan, spelar det någon roll, eller går det bra att flasha ändå?

Jag tänker då på att XT-bioset säger att det är en R360-kärna.

Visa signatur

Whotyr!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perry
Jag tänkte testa flasha mitt HIS ICE Q 128 mb snart. En fråga innan jag gör något dumt: Jag har R350-kärnan, spelar det någon roll, eller går det bra att flasha ändå?

Jag tänker då på att XT-bioset säger att det är en R360-kärna.

Det lyckas för en del, men det skiter sig för många. Jag skulle inte flasha med R350.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk

Bättre att hålla dig med 350-bioset som sitter orginal och sen klocka istället. Med 350 kärnan så sägs det inte ge några större fördelar med XT bios om du inte har 256 kortet.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

En fråga, jag undrar vilka minnen jag har o har öppnat o kikat men det jag ser på dom 1*1 cm stora svarta plattorna är denna text = HY5DU283222 och då borde jag ha Hynix-minnen om jag har kollat rätt?

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk

Ja, du har hynix.
Du kan starta atitool och göra en biosdump så står det i den filen som blir precis i början vad det är för minnen.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

någon som verkligen testat att klocka sitt kort till max och sedan flasha till XT och göra detsamma? skillnad?

sitter med R360 kärnan.. får nog flasha och se.

Permalänk
Medlem

Nu har man flashat och det gav ju resultat kan man säga.....före 5600 oklockat och nu 6450 med dator i sign!
Min dator hittade en "ny hårdvara" efter flashing.....gjorde era också det?

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timppa
Nu har man flashat och det gav ju resultat kan man säga.....före 5600 oklockat och nu 6450 med dator i sign!
Min dator hittade en "ny hårdvara" efter flashing.....gjorde era också det?

det enda sättet du kan ha fått den ökningen är om du inte hade klockat kortet något innan. nu körs kortet i XT hastigheter. kan slå vad att du skulle fått samma resultat genom att klocka kortet normalt och strunta i flashningen.

eller har jag fel?

Permalänk
Avstängd

ahhh man får ungefär samma men jag fick iaf mer när ja flasha till XT än klocka i samma hastigheter.

Och ja när man flashar så får man upp "hitta ny hårdvara" eftersom kortet inte är ett pro läbgre utan ett xt.

Booris trådskapare tack för PM men ja hade redan hittat HIS bioset och det funkar utmärkt. Hade ja inte hittat d själv tur du skrev d. =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ALE)
det enda sättet du kan ha fått den ökningen är om du inte hade klockat kortet något innan. nu körs kortet i XT hastigheter. kan slå vad att du skulle fått samma resultat genom att klocka kortet normalt och strunta i flashningen.

eller har jag fel?

Japp troligtvis........har nu återgått till gamla bioset då jag ville ha reda på vilken kärna jag har, har tyvärr R350. Men flashningen gick ju bra men när jag skulle prova UT2004 så fick jag flimmer i spelaren man väljer, och nu när jag kör med gamla bioset så är det faktiskt likadant men INTE i själva spelet....ska det vara så? Har inte spelat UT2004 alls innan igår och jag kommer inte ihåg om det flimrar på den bilden!?
Förbättringen i 3DMark03 var ju för bra för att ha det såhär

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ALE)
det enda sättet du kan ha fått den ökningen är om du inte hade klockat kortet något innan. nu körs kortet i XT hastigheter. kan slå vad att du skulle fått samma resultat genom att klocka kortet normalt och strunta i flashningen.

eller har jag fel?

Fel, man får faktiskt mer poäng i 3dmark03 med XT-bios med samma klock som med original-Probios.

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem

Provade ett annat bios för att se skillnad.....mer poäng blev det, nu 6588 poäng!

Nån som har flashat PC 9800 Pro med R350-kärnan utan nåra problem med grafiken?

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Avstängd

jag tycker HIS bioset e bäst om man har 360kärna med Hynix minnen. Hade Club3D innan och den bugga ur i CS blev ba helt svart men annars va d ok. sedan hitta ja HIS och det funka perfekt inge problem alls i nått.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allstaar
jag tycker HIS bioset e bäst om man har 360kärna med Hynix minnen. Hade Club3D innan och den bugga ur i CS blev ba helt svart men annars va d ok. sedan hitta ja HIS och det funka perfekt inge problem alls i nått.

Menar du Hercules?

Ingen som uppdaterat R350-kärnan?

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timppa
Menar du Hercules?

Ingen som uppdaterat R350-kärnan?

Vet ej men här är iaf sidan där jag hitta bioset http://mbnet.fi/elixir/Radeon/XT/R360-128/

HIS.9800XT.128MB.Hynix är det.

Permalänk
Medlem

HIS är hightech.

Ok tack för svaren, vet inte om jag orkar flasha mitt kort då eftersom jag har R350. Känns ju lite smidigare att bara klocka det isf...

Visa signatur

Whotyr!

Permalänk
Medlem

Ja, jag _har_ läst hela tråden, ber om ursäkt om jag missat något jag nu frågar efter.
Får inte mitt Club3d 9800pro 128mb förän om någon dag, men förbereder mig lite... kanske dummiefrågor, men jag vill veta svaren på dem iaf

1. Minnesnamnen står på har jag förstått, men hur ser man om core är 350 eller 360? Lyfta på chipen manuellt eller via ett program?

2. Är det någon som fått 350 att fungera felfritt efter flash? Verkar ju inte som det...

3. Räcker orginalkylning vanligtvis?
3.1 Hur ser man temp på grafikkortet före och efter flash?

4. vad innebär det för fördelar med att flasha till xt istället för att bara klocka kortet till xt-hastigheter? Går det ens?
4.1 Vad ligger core och mem på vanligtvis hos pro resp. xt?

5. Förkortas livslängden något eller är det marginellt?

Cheers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClAyMan
Ja, jag _har_ läst hela tråden, ber om ursäkt om jag missat något jag nu frågar efter.
Får inte mitt Club3d 9800pro 128mb förän om någon dag, men förbereder mig lite... kanske dummiefrågor, men jag vill veta svaren på dem iaf

1. Minnesnamnen står på har jag förstått, men hur ser man om core är 350 eller 360? Lyfta på chipen manuellt eller via ett program?

2. Är det någon som fått 350 att fungera felfritt efter flash? Verkar ju inte som det...

3. Räcker orginalkylning vanligtvis?
3.1 Hur ser man temp på grafikkortet före och efter flash?

4. vad innebär det för fördelar med att flasha till xt istället för att bara klocka kortet till xt-hastigheter? Går det ens?
4.1 Vad ligger core och mem på vanligtvis hos pro resp. xt?

5. Förkortas livslängden något eller är det marginellt?

Cheers

1. lyft på kylaren, ta bort pastan och kika. var försiktig dock, de små plupparna som håller kylarn på plats är väldigt lätt att trasha.

2. största delen av folk som fått det att funka felfritt har R360

3. originalkylning räcker vanligtvis... men inte om du vill klocka kortet ordentligt.

3.1 med hjälp av en extern termometer. 128mb pro korten har inga inbyggda sensorer. dock behöver du inte ens det. bara peta o klämma lite

4. som någon svarade, genom att flasha til XT får man mer 3DMark03 poäng än om man klockar oflashat
4.1 core/mem PRO -> 380/340 (min låg på 378/337)
core/mem XT -> 412/365

5. beror på, men med bra kylning är det inga problem

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClAyMan
Ja, jag _har_ läst hela tråden, ber om ursäkt om jag missat något jag nu frågar efter.
Får inte mitt Club3d 9800pro 128mb förän om någon dag, men förbereder mig lite... kanske dummiefrågor, men jag vill veta svaren på dem iaf

1. Minnesnamnen står på har jag förstått, men hur ser man om core är 350 eller 360? Lyfta på chipen manuellt eller via ett program?

2. Är det någon som fått 350 att fungera felfritt efter flash? Verkar ju inte som det...

3. Räcker orginalkylning vanligtvis?
3.1 Hur ser man temp på grafikkortet före och efter flash?

4. vad innebär det för fördelar med att flasha till xt istället för att bara klocka kortet till xt-hastigheter? Går det ens?
4.1 Vad ligger core och mem på vanligtvis hos pro resp. xt?

5. Förkortas livslängden något eller är det marginellt?

Cheers

1. Du kan göra en biosdump i ATItool och få reda på kärna och minnen förutsatt att du inte omflashat kortet.

2. Inte felfritt vad jag vet.

3. Orginalkylningen kan räcka men det är inte bra iom att XT-bios "klockar" ju upp kortet.

4. Det är inte säkert att det går att klocka upp till XT hastigheter utan XT bios.
Du får mer poäng och jag antar mer prestanda med XT bios.
4.1 378/338 ~380/340 för Pro och 411/364 ~412/365 för XT.

5. Beror på kylningen på kärnan, kylningen på minnena, luftflöde och hur mkt du klockar.
I regel desto varmare kortet går desto kortare tid kommer du få leka med det.
Dock ska det hålla i 12-18 månader tills du byter upp dig.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

flashat till XT bios. coren ligger på samma men en kraftig ökning på minnet därav ungefär 350p mer i 3dmark03.. inte dåligt

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem som andra med grafikfel i 3dmark. har testat flertal bios men inte hittat något som funkar...är det någon som har lyckats?

edit: Jag har fått ett riktigt pissexemplar...får artifakter över 365 på minnena...

edit2: hmm..har kört med 1.8v på agp i tron att det skulle ge mer stabilitet/resultat...sänkte tillbaka till 1.5 och körde "find max mem" i ati-tool...nu fick jag inte artifakter förräns vid 401...
Ska nu köra 3d-mark för att se om det går lika fint där...

...det var inte lika lyckat..men 390 är ju bättre än 365 iaf...
nu vore det guld att också hitta ett fungerande xt-bios...
men det kanske funkar nu också när agp-volten är tillbaka på default...

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

booris, jag är också noob ang. klocka grafikkort. Så jag undrar krävs det mer kylning för att klocka från pro -> xt

Visa signatur

[B]AMD Barton 2600+, 1GB OCZ EL PC3200 Platinum Limited Edition 2-2-2-6 @ Dual Channel, EpoX 8RDA+, GeXcube Limited Edition Radeon 9800PRO@XT Arctic Cooling VGA Silencer Rev. 2, Hercules Game Theatre 7,1. 6300@3DMark03 [/B]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frycke
booris, jag är också noob ang. klocka grafikkort. Så jag undrar krävs det mer kylning för att klocka från pro -> xt

jag klarade mig bra på orginal kylningen

men jag har ju ingen möjlighet att se tempen
så jag köpte mig en Arctic fläkt för att vara på säkra sidan

dock skulle det nog behövas kylflänsar till minnena i mitt fall dom blir väldigt varma

Men som sagt jag upplevde alldrig några problem när jag bara hade orginalkylningen

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Avstängd

Vad händer om man tar ett bios som har fel minnen?

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem

då kan du få ganska stora problem...jag kom inte in i windows till slut..fick gå in i felsäkert läge och avinstallera drivisarna..då lyckades jag komma in och flasha om...använde samsung-bios till mina hynix...det blev grymma artifakter =). inget att rekommendera alltså.

edit: det går för övrigt inte att flasha i felsäkert läge.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W