Upplösningen klyddar vid start av windows

Permalänk

Upplösningen klyddar vid start av windows

det är så att jag har en upplösning nu..och den funkar fint..men varje gång jag startar datorn så står det att jag har samma upplösning men det har tillkommit 2-3 centimeter svart kant (bilden har krympt) och för att fixa detta får jag ändra upplösning och sedan ändra tillbaks till den jag vill ha och det är lite jobbigt varje gåång man startar datorn så jag undrar om någon vet hur jag kan fixa detta?

Permalänk

Har du installerat skärmen eller står det plug and play?
Annars kan du ställa in skärmen och se ifall det hjälper.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Robster: om du kollar mitt tidigare inlägg om kanter så har vi antagligen liknande kort, sapphire x800 icke vivo?? för får samma vid uppstart. Alltså kanterna i bios, första gången i windows och på tv-ut. windows ordnade sig efter jag ställt in rätt upplösning o hz så fylldes bilden ut och stannar kvar även vid omstarter. Men startup menyn /bios är samma kanter och även tv-ut fick jag anpassa genom att ställa in tv´n i serviceläget vilket gjort att vid filmuppspelning är bilden bra men windowsbilden är otroligt förvrängd på tv´n.

Tror att det måste vara nåt med tv chipet som sitter på kortet eller nåt strul me bios. kanske skulle testa och byta bios till nåt annat x800 kort?

Men om din skärm/windows tappar dina inställningar efter en omstart har jag ingen aning om varför tyvärr.

Permalänk

jag har ett powercolor x800 men det är bara klydd med windows vad jag vet..som sagt om jag ändrar upplösningen till ex. 800x600 och sen ändrar tillbaks igen till den jag hade så fixar det saken men det blir jobbigt o göra alltid

Permalänk

Vad sjutton betyder klydd? Nåväl, testa att låsa uppdateringsfrekvensen till din upplösning med tex Powerstrip. Funkar det inte så får du väl pilla på knapparna som sitter på skärmen och fylla ut bilden i kanterna?

Permalänk

Det är skånska för... hmm... strul antar jag man kan översätta det till...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

var hittar jag powerstrip då:) och vad är det för program

edit: det står bara att det är en plug n play bildskärm...men jag vet inte vilken modell jag har och jag har ingen skiva ..vet bara att det är en Belinea skärm..:S har dock aldrig stått att det är just en belinea skärm..kan bara minnas att det har stått som nu...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robster1986
var hittar jag powerstrip då:) och vad är det för program

Det är nog ett av de mest kända programmen hos entusiaster så hade du bara ägnat 30 sekunder åt att söka lite innan du frågade hade du vetat. Testa google.

Permalänk

som jag sa så hittade jag det själv..men programmet hjälpte inte..kunde bara låsa framerate och det är inte det som behöver låsas

Permalänk

Borde stå vad det är för modell på baksidan.
Med hjälp av de siffrorna ska det gå att söka reda på google vilka drivrutiner din skärm vill ha.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Egenskaper för bildskärm/Avancerat/Bildskärmar/Bildskärm under monitoregenskaper finns största repetionsfrekvens ändra den till typ 120Hz.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

jaha? varför det? det är ju upplösningen som klyddar..jag behöver inte ändra nåt med hz för att det ska fixas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Det är skånska för... hmm... strul antar jag man kan översätta det till...

Korrekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robster1986
jaha? varför det? det är ju upplösningen som klyddar..jag behöver inte ändra nåt med hz för att det ska fixas

Ändrar upplösningen sig eller uppdateringsfrekvensen?

Citerar dig själv... "och den funkar fint..men varje gång jag startar datorn så står det att jag har samma upplösning men det har tillkommit 2-3 centimeter svart kant (bilden har krympt)"

Det är inte upplösningen som ändrat sig utan uppdateringsfrekvensen som ställt ner sig till 60Hz förmodligen.... Men skit i att man försöker hjälpa dig smarthuvud & lös dina problem själv hädanefter...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

men...uppdateringsfrekvenser har ju inte ändrat sig ..jag kan tänka mig att den har gjort det men i windows visar den fortfarande 75hz så det verkar ju inte vara så? och eftersom det hjälper om jag bytar till en annan upplösning och sen bytar tillbaks så borde det har något med upplösningen att göra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robster1986
men...uppdateringsfrekvenser har ju inte ändrat sig ..jag kan tänka mig att den har gjort det men i windows visar den fortfarande 75hz så det verkar ju inte vara så? och eftersom det hjälper om jag bytar till en annan upplösning och sen bytar tillbaks så borde det har något med upplösningen att göra

Om du startar om datorn & går in där jag skrev i mitt första inlägget så ser du vilken uppdateringfrekvens du har, jag har haft samma problem som du har & löste det genom att göra som jag skrev...vem vet det kanske hjälper dig med?

När jag hade problemet så under bildskärm stog det 85Hz men när jag kollade under bildskärmar så stog det 60Hz....

Men prova att ändra så som jag föreslog, det kostar inget ju!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

jag hittar inte det som du sa :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robster1986
jag hittar inte det som du sa :S

hmm det kanske inte finns till x800??

Du kör med catalyst drivrutiner?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

jag kör med senaste 4.6 catalyst och jag tror jag hitta de du sa .. en flik som heter bildskärm och en som heter bildskärmar men det står samma hz på båda...en sak som jag märkt är att sist jag kolla så hette skämren plug and play bildskärm..nu hette den standard bildskärm..:S

Permalänk
Medlem

Om du går in på fliken bildskärmar & klickar på fliken bildskärm vad står det om det finns dvs. i fältet i monitoregenskaper -> största repetionsfrekvens ??

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Största rapporterade repetitionsfrekvens 100 hz

Permalänk
Medlem

Då är det inte samma för radeon & X serien jag kan ställa in högsta tillåtna repetionsfrekvens där... min stog på 60Hz & det var därför jag hade problemet!... sorry, men nu vet jag inte mer.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

ok tack för att du försökte iaf:)

Permalänk

Men det är ju därför han ska låsa uppdateringsfrekvensen med powerstrip så den inte ändrar sej när han startar om datorn. lås uppdateringsfrekvensen på nåt sätt, använd sen knapparna på skärmen för att sträcka ut bilden som du vill ha den. sen kommer den inte ändras.

Permalänk

jag testade att låsa den..de funka inte bättre..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robster1986
jag testade att låsa den..de funka inte bättre..

Men du sket väl i att använda skärmknapparna för att fylla ut bilden?

Permalänk

nej det gjorde jag inte..men det verkar som om det är bildskärmen som inte sparar sina inställningar ?? eftersom den hette standardbildskärm en gång och plug and play bildskärm en annan så verkar inte veta riktigt vad som är rätt