Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerSupply
Att påstå att det skulle vara gratis med RAID0 om man har en raidkontroller på moderkortet är en lögn. Att RAID0:a diskar innebär att man förlorar en hel disk i lagringskappacitet jämfört med om man hade haft 2 separata diskar. Dessutom dubblas risken för att man förlorar data iom att två diskar måste hålla ihop. Om man sedan ska ha en backup på sin RAID0 krävs det alltså att man har minst 3 diskar.
[/B]

Man förlorar ingen kapacitet när man kör RAID0, det är RAID1 du menar där man speglar två diskar så att de har samma information.

XP professional t.ex. kan göra RAID0 i mjukvara, det drar knappt någon extra cpu heller.

En grejj är att mjukvaruraid är i de flesta fall snabbare än hårdvaru utantaget när man har väldigt hög cpu belastning.

Visa signatur

If it works, tweak it!

Permalänk
Medlem

Powersupply: Även om du har rätt i en del så bör du nog också läsa lite. Man förlorar ingen lagringskapacitet när man kör RAID 0, har du t.ex. två stycken 80 GB diskar och kör dom i RAID 0 så får du 160 GB att lagra på. Kör man RAID 1 förlorar man däremot lagringskapacitet. Backup behövs oavsett, så det gör varken till eller från.

Har man bara två diskar i sin burk vinner man i de flesta fall mest på att ha dom separat, genom att t.ex. ha så man kan läsa från ena och skriva till den andra. Har man fler diskar kan det finnas vissa vinster med att raida, som jag upptäckte på första sidan, men när det gäller att ladda spel så är vinsten obefintlig.

Det man bör göra är att se över sina behov, jag tror att de är mycket få som vinner på raid 0, och man får konstruera ganska speciella situationer för att hitta tillfällen då man vinner på raid 0. När det t.ex. gäller uppackning så är det bästa att ha en disk att läsa ifrån och en att skriva till, men har man sedan många diskar kan man få en viss vinst genom att läsa från en disk och skriva till en raidarray. Men man får å andra sidan packa upp stora filer rätt ofta för att det verkligen ska löna sig.

Trey: Se alltså till att du lägger dina packade filer på en annan disk och skriv sedan till raidarrayen (där du också bör ha tempfilen). Lagrar du filerna på raidarrayen kommer uppackningen ta längre tid än om du hade haft diskarna separata och läst från den ena och skrivit till den andra.

Permalänk

LOL PINSAMT!
Helt rätt frallan, det är jag som fått hjärnsläpp. Visste egentligen det där med RAID0/1...skyller på den vänstra av mina två små grå...

För övrigt är jag av samma åsikt som du vad gällande RAID i desktopsystem. Man tjänar bättre på att has flera diskar utan RAID.

/ PowerSupply

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem

Blir garanterat inge mer raid 0 för min del iaf. Ena raptorn i arrayen gav upp för ett par månader sen, vips så var alla spel borta Ordentligt skrot blev den, burken laddade inte ens in windows så länge hd'n var inkopplad.

Visa signatur

Did you grab my ass?

Permalänk

Av anledning att man redan köpt 2st raptor 36Gb så går jag på Kr^PacMan ide att fixa ett PCI LSI Logic kontroller kort. Är detta ett sådant med inbyggd processor?

Tack!

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor_cut
Av anledning att man redan köpt 2st raptor 36Gb så går jag på Kr^PacMan ide att fixa ett PCI LSI Logic kontroller kort. Är detta ett sådant med inbyggd processor?

Tack!

Nej, kort med inbyggd processor klarar också RAID5.
Hade du bara tänkt köra RAID0 så är det bortkastat med ett kort som har egen processor eftersom det inte kräver någon processorkraft att köra RAID0.

Visa signatur

If it works, tweak it!

Permalänk
Medlem

Tror det många beskriver här i själva verkat är en placeboeffekt

Permalänk

Har inte orkat läsa allt men jag kör personligen mest raid för att ganska få andra gör det... Typ gamers som kommer och skryter om sin dator så frågar man va de har för diskar och kan sätta dem lite på plats på något de inte ens vet vad är....
Vilket är bra om man har en sunkig dator som jag (pengar på bil istället för datorn).

Permalänk
Medlem

Eller möjligen att man haft andra diskar innan, och när man byter till något nyare märker man en ordentlig prestandaskillnad, vilket enbart beror på nya hårddiskar som presterar bättre, och inte på RAID.

Permalänk
Medlem

Jag körde i en array 0 i några år och nu har jag bytt till en array 1 istället. Jag bytte chassi och då blev arrayen sönder på något vis. Men om det händer något nu så tar det högst 30min för att återskapa allt jag har på disken så jag behöver inte vara orolig något mera.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tossebear
När datorn bootar upp OS, laddar spel och annat så går det mesta av diskens tid inte åt till att läsa data utan att söka efter den. Förstår ni inte att du kan göra 100% mer sökningar om du har delat upp information på 2 diskar utan RAID0 än om du har 2 diskar i en RAID0.
I ett RAID0 system måste båda diskarna söka efter samma information, så du utnyttjar inte på något sätt möjligheten att diskarna kan jobba med olika saker och därigenom mer eller mindre kunna göra 2 sökningar på samma tid som ett RAID0 måste göra en.

Och hur ofta ligger informationen som ska hittas på två diskar om du inte kör raid? Du har väl inte windows eller ett spel installerat på flera diskar?

Visa signatur

This sonet is devoted to that alleycat of the year after.

Permalänk

hmm jag vet inte vad jag ska säga har inte pallat läsa tråden har inte pallat läsa testerna. Men själv kör jag 2xraptor RAID0. 2x250 GB Hitachi RAID0, 2x250 GB WD RAID0, 4x120 GB WD RAID0.

Och packa upp 4 GB mellan Hitachi arrayn till raptorn går på 1 minut och 45 sekunder - 2 minuter ungefär.

4 GB mellan 2x250 GB WD arrayn till Raptorna går på ca 2 minuter.

och 4 gb mellan 4x120 GB till Raptorna går på ca 1.5 minuter.

Säg vad ni vill men det är ganska snabbt när jag hör att MÅNGA packar upp sånna saker på 4 - 6 minuter normalt. Och med den skillnaden kör jag gärna RAID0

Dessutom så slipper man en jäkla massa enheter i "Den här datorn". Klart detta går att göra med software RAID. Men ett kontrollerkort är inte så jättedyrt.

Sen är det väll upp till var o en att lägga pengarna på Raptor och att RAIDa det. Själv har jag tänkt att ta bort den arrayn så jag tar tillvara på accesstiden istället.

Men jag ser många fördelar med RAID och faktiskt inte direkt några nackdelar. Mer än vid Raptor RAID och nackdelen där är väll att de är dyra men fler nackdelar hittar inte jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calloc();
Och hur ofta ligger informationen som ska hittas på två diskar om du inte kör raid? Du har väl inte windows eller ett spel installerat på flera diskar?

Hur svårt skulle det vara att göra det då?
Installera windows på C, spel på D.
Eller de som använder daemontools, installera spelet och ha imagen på olika diskar så tjänar du på det.

Till Palleballe:
Om du kunde läsa vad som skrevs så är ju det det du gör undantaget, dessutom har du flera diskar så du kanske skulle ta och öva lite på läsförståelse

Visa signatur

If it works, tweak it!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tossebear
Hur svårt skulle det vara att göra det då?
Installera windows på C, spel på D.
Eller de som använder daemontools, installera spelet och ha imagen på olika diskar så tjänar du på det.

Så du laddar windows och spel samtidigt?

Väldigt få spel idag läser nämnvärt från CD under körning.

Visa signatur

This sonet is devoted to that alleycat of the year after.

Permalänk
Medlem

[22:49][Mon Jul 05][root@exodusmud] [~] > hdparm -Tt /dev/hda /dev/hdc /dev/md0 /dev/hda: Timing buffer-cache reads: 1180 MB in 2.00 seconds = 589.79 MB/sec Timing buffered disk reads: 144 MB in 3.04 seconds = 47.39 MB/sec /dev/hdc: Timing buffer-cache reads: 1184 MB in 2.00 seconds = 590.61 MB/sec Timing buffered disk reads: 142 MB in 3.01 seconds = 47.23 MB/sec /dev/md0: Timing buffer-cache reads: 1180 MB in 2.00 seconds = 589.79 MB/sec Timing buffered disk reads: 282 MB in 3.00 seconds = 93.98 MB/sec

Helt okej för ett mjukvaruraid som man inte lagt ut en krona på. Hårddiskhastighet är den främsta flaskhalsen i dagens datorer, svårt att se att en gratis fördubbling inte skulle vara värt det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anior
Helt okej för ett mjukvaruraid som man inte lagt ut en krona på. Hårddiskhastighet är den främsta flaskhalsen i dagens datorer, svårt att se att en gratis fördubbling inte skulle vara värt det. [/B]

För att det ofta inte är överföringshastighet som är den stora flaskhalsen utan sökningarna.
Du kan inte göra fler sökningar/sec med RAID0, det kan du dock om du kör diskarna separat.
Och eftersom diskarna för det mesta lägger mer tid på att söka än att läsa, förstår du då inte vad nackdelen med RAID0 är?

Visa signatur

If it works, tweak it!

Permalänk
Medlem

Anior syntetiska tester som inte har något med verkligt användande att göra (utom i mycket få fall) är enligt min mening anledningen till att raidarrayer har varit så pass överskattade som de har varit. För att ta fallet som blivit mycket populärt, att packa upp packade filer bör man ha hårddiskarna som följande:

Om du har två hårddiskar: Kör diskarna separat, läs från ena, skriv till den andra. Att skapa en raidarray ger betydligt lägre prestanda. Att sedan syntetiska benchmarks påstår att raid är bättre är ett tecken på att sådana benchmarks inte är att lita på.

Om du har tre hårddiskar: Två diskar i raid 0, läs från den icke-raidade hdn, skriv till raidarrayen.

Men detta gäller bara i det fallet. Att ha två diskar i raid 0 och bara ha spel på dom är meningslöst.

Har man många diskar och tycker att dom blir jobbiga att hålla reda på kan man alltid montera diskar i en mapp (Win Xp: Datorhantering under Adminstrationsverktyg, vill du veta mer läs hjälpfilen). Då blir det lite mer översiktligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frallan
Men detta gäller bara i det fallet. Att ha två diskar i raid 0 och bara ha spel på dom är meningslöst.

Precis, man kan göra som jag och köra 4diskar i raid5 så går det fort i alla lägen...

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K)

Permalänk
Medlem

Är de lika onödigt att köra dual opteron på en vanlig desktop dator? Kan tänka mig att det är bra ifall man spelar och laddar ner filer samtidigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasiqfuXX
Precis, man kan göra som jag och köra 4diskar i raid5 så går det fort i alla lägen...

Kräver visserligen som sagt en stabil kontroller. Alla budget RAID5-kontrollerkort jag har testat med har jag fått riktigt urusel prestanda och hög processoranvändning.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

/sämst_på_hdd_teknik

Varför har alla 2 stycken raptors?
Varför inte bara ha en till systemdisken?

Permalänk
Medlem

lite svårt att finna det onödigt då jag ofta flyttar filer med 70-90Mb/sek mellan raid0 och scsi disk eller mellan mina 2 raid0 arays. Lite killnad med 35-45Mbsek mot 70-90Mb/sek alltså när det rör filer på 1Gb+.

Permalänk
Medlem

pa1983: När det gäller ren kopiering finns det såklart vinster, så länge man kopierar mellan två raidarrayer och inte inom en (då går det långsammare än med två diskar separat). Men att ha en raid 0 array (eller en raid 5) och inga andra diskar är inte bara onödigt, det skadar rent av prestandan. Många hårdvarusiter har rekommenderat en raid 0-array och inga andra diskar för spelburkar, vilket dels inte ger någon extra prestanda när det gäller att ladda spel och program, och dels skadar prestandan när det gäller att kopiera filer, packa upp zippade filer m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frallan
pa1983: När det gäller ren kopiering finns det såklart vinster, så länge man kopierar mellan två raidarrayer och inte inom en (då går det långsammare än med två diskar separat). Men att ha en raid 0 array (eller en raid 5) och inga andra diskar är inte bara onödigt, det skadar rent av prestandan. Många hårdvarusiter har rekommenderat en raid 0-array och inga andra diskar för spelburkar, vilket dels inte ger någon extra prestanda när det gäller att ladda spel och program, och dels skadar prestandan när det gäller att kopiera filer, packa upp zippade filer m.m.

kör 18Gb scsi som systemdisk 2st raid 0 arays på 400Gb och 320Gb som mellanlagringng för snabb åtkomst och en 300Gb 5400rpm disk som säker lagring sisst men itne minst bränna ut det på DVD skivor. Bearbetar stora mängder data så det går rätt mö fortare att kopiera titals Gb mellan scsi diskar och raid arays än mellan enskilda ide diskar har så klart testat.

Permalänk
Medlem

Jo, absolut. Har själv en raid 0-array och visst går det snabbare att skriva till den (från en annan disk). Själv hanterar jag dock inte så stora mängder data att jag tycker att skillnaden är värd det. Sen är ju kopiering och uppackning ett av de få tillfällen som vanliga hemanvändare har nytta av raid. I de flesta fall skulle pengarna vara mycket bättre spenderade på annat, som mer minne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frallan
Jo, absolut. Har själv en raid 0-array och visst går det snabbare att skriva till den (från en annan disk). Själv hanterar jag dock inte så stora mängder data att jag tycker att skillnaden är värd det. Sen är ju kopiering och uppackning ett av de få tillfällen som vanliga hemanvändare har nytta av raid. I de flesta fall skulle pengarna vara mycket bättre spenderade på annat, som mer minne.

ser inte vad som kostar extra? har 14 disakr säker hemma köper sällan mindre än 2 av samma model. Bara sätta ne på var ide kabel alltså en på var kanal sedan köra en software raid0 aray i linux nativ i kerneln smidigt som fan.
Inga raid kort inget bara använda en vanlig ide kontroller tex som fins på mobot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calloc();
Och hur ofta ligger informationen som ska hittas på två diskar om du inte kör raid? Du har väl inte windows eller ett spel installerat på flera diskar?

Win på en disk, prg/spel på en annan och swappen på sin helt egna om du nu vill ha prestanda, givetvis är det då oxå scsi-diskar som har låp accesstid, vilket ger betydligt mer än nått annat...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

SCSI-diskar har främst sina fördelar i servrar, bl.a. för att scsi-diskars firmware i första hand är optimerat för fleranvändarsituationer. Därmed inte sagt att scsi-diskar är dåliga för desktopanvändsning, däremot att den stora skillanden mellan scsi-diskars och sata/pata märks när man kör server, vilket bl.a. är relaterat till NCQ (se t.ex. .http://www.storagereview.com/articles/200406/20040625TCQ_1.ht... ). Rekommenderar lite läsning på Storagereview angående scsis för och nackdelar, t.ex. här: http://faq.storagereview.com/tiki-index.php?page=ToScsiOrNot och här är en liten faq om vad som gör en disk snabb: http://faq.storagereview.com/tiki-index.php?page=PerformanceF...

Permalänk
Medlem

Från en av dina länkar...

The results of this is that with otherwise similarly spec'ed IDE and SCSI drives, the IDE drive may in fact be faster for desktop use. However, current SCSI drives are spec'ed higher than current IDE drives, the result being that the SCSI drive will still be a better performer, albeit at a disproportionately greater cost.

Nu är ju dom diskarna inte dyrare än raptorn men snabbare och med ett scsisystem kan du ha fler diskar på en kontroller...

Sen är det så att en disk som är gjord för flera användare inte dör av att du låter många saker accessa den samtidigt och det är just vad som systemdiskar brukar råka ut för....

Tyvärr har få idag suttit vid en maskin med scsi-diskar och jobbat nån längre tid, man får inga hängningar där systemet låser sig och man märker att man får respons på en gång, sånt är iaf mkt viktigtigare för mig än att jag kan flytta 2G aningens snabbare.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Inte dyrare? En 15k SCSI-disk (10k scsi-diskar är inte generellt snabbare än en raptor, storagereview nämner Raptorn som den snabbaste 10k disken för icke-server bruk och den har även samma söktider som dom snabbaste 10k scsi diskarna), av samma kapacitet som en Raptor kostar i runda slängar en sådär 5500:- plus sedan har man kostnaden för en kontroller, som man vanligtvis får "gratis" på moderkortet när det gäller sata. Sen tycker storagereview iaf att Raptorn är snabbare ändå...

Sen att man kan ha fler diskar på en kontroller o.s.v. är självklart fördelar.

När det gäller att göra flera saker samtidigt så har NCQ en del med det hela att göra. NCQ har även dykt upp för sata numera, och det vore kul att testa.