Permalänk
Medlem

Elektronik-bryderi

Vad är det för skillnad (fördelar/nakdelar) mellann en RF-sändare/mottagare och en IR- sändare/mottagare?
Vad innebär det att den momentan respektive växlande

Skulle det gå att använda en sån till att stänga av/ sätta på datorn. Jag menar RF-mottagaren på elfa under byggsatser modul.

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk

Med IR-sändaren måste du ha "fri sikt" mellan sändare och mottagare...det behöver du inte med RF-sändaren...
Med momentan menas att t.ex. relät aktiveras bara när knappen på sändaren trycks in...
Med växlande menas att t.ex relät är "av" tills du trycker på sändaren, då det aktiveras...sedan förblir det aktiverat tills du trycker på knappen igen...
EDIT(en till förklaring för att förvirra ännu mer;)): En knapp på tangentbordet är momentan (funktionen aktiveras bara när du trycker på knappen...när du släpper den händer inget mer..) och t.ex. en strömbrytare till en vanlig lampa är växlande (du trycker en gång för att tända lampan...den förblir då tänd tills du trycker på knappen igen)...

Det borde gå att koppla in det till datorn...

Permalänk

Tänk på att du måste ha en momentan-brytare till datorn bara. Annars blir det som om du skulle hålla in powerknappen hela tiden, dvs du kommer inte så långt.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

Det var ju bra för mig för momentan var den billigare varianten.

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belmor
Det var ju bra för mig för momentan var den billigare varianten.

Du får JÄTTEGÄRNA säga till om de funkade!