Permalänk
Medlem

Vilket AMD64 moderkort klockar bäst???

Jaa, vilket Socket 754/939 moderkort är motsvarigheten till Abit ic7-max3???

Permalänk
Medlem

Jag funderar på ett epox 8kda3+, har sett många fina oc resultat med det kortet. pci/agp lås finns också

Permalänk
Medlem

Jaa... Jag är inne på antingen ett
[ MSI K8N NEO Platinum Edition S754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid ], eller ett
[ Asus K8N-E DELUXE Moderkort Socket 754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid ]

Skillnader:

ASUS:

Pris: 1479:- Komplett.se

Busshastighet: 1600MHz
S-ATA platser : 6 (!!!)
RAM-platser: 3
RAID: RAID 0, RAID 1, RAID 5, RAID 10, JBOD, RAID 0+1
Och så en bra massa kuriosa jag inte förstår mig så mycket på, vilket som är bra eller så;

BIOS: DMI 2.0 stöd, WfM 2.0 support, Flerspråks-BIOS, JumperFree, ASUS MyLogo2, ASUS EZ Flash

Hårdvaruegenskaper: Detektering av intrång i chassit, ASUS POST Reporter, C.P.R. (CPU Parameter Recall), CrashFree BIOS 2, ASUS Instant Music, AMD Cool 'n' Quiet Technology, ASUS Q-Fan 2

MSI:

Pris: 1329:- Komplett.se

Busshastighet: 800MHz
S-ATA-platser: 4
RAM-platser: 2
RAID: RAID 0, RAID 1, RAID 0+1 (Vilket iofs räcker till)

BIOS: Detektering av intrång i chassit, MSI CoreCell

Hårdvaruegenskaper: CPU kärntemperatur, chassistemperatur, varvräknare för CPU-fläkt, systemspänning, överhettningsskydd för CPU, CPU-ledarspänning, varvräknare till north bridge-fläkt

Klockningsinställningarna verkar identiska.

Jag gillar personligen MSI:ns utseende bättre; svart är snyggare. Dock klår ju ASUS:en MSI:n i prestanda...

Och 150:- är definitivt värt de extra boostningarna i prestanda!!!

Så jag antar att om jag ångrar mitt eventuella köp till att uppgradera mitt schletna ASRock moderkort, och köper ett ABIT ic7-max3 för 1600:- för att klocka upp min P4 2.8 fett blir det troligtvis detta AMD64 ASUS ihop med en 3200+ 1MB Cache som kommer att nå nya höjder med min klockning...

Hoppas jag väglett ett antal människor!!!

Permalänk

Nu rör ja till de lite extra för dig för dom finaste clocknings resultaten ja har sett är med dessa kort!

EPoX EP-8KDA3+ nForce3 250, är tydligen lät att få mkt volt ur utan att löda

Gigabyte GA-K8NS Pro nForce3 250 , är lät att göra alla mods på men man måste tyvärr löda! finns dock bar guider för de!

Visa signatur

Nu vill jag understryka att alla homosexuella är inte pedofiler, och alla homosexuella är inte perversa - Pastor Åke Gren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Jaa... Jag är inne på antingen ett
[ MSI K8N NEO Platinum Edition S754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid ], eller ett
[ Asus K8N-E DELUXE Moderkort Socket 754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid ]

Skillnader:

ASUS:

Pris: 1479:- Komplett.se

Busshastighet: 1600MHz
S-ATA platser : 6 (!!!)
RAM-platser: 3
RAID: RAID 0, RAID 1, RAID 5, RAID 10, JBOD, RAID 0+1
Och så en bra massa kuriosa jag inte förstår mig så mycket på, vilket som är bra eller så;

BIOS: DMI 2.0 stöd, WfM 2.0 support, Flerspråks-BIOS, JumperFree, ASUS MyLogo2, ASUS EZ Flash

Hårdvaruegenskaper: Detektering av intrång i chassit, ASUS POST Reporter, C.P.R. (CPU Parameter Recall), CrashFree BIOS 2, ASUS Instant Music, AMD Cool 'n' Quiet Technology, ASUS Q-Fan 2

MSI:

Pris: 1329:- Komplett.se

Busshastighet: 800MHz
S-ATA-platser: 4
RAM-platser: 2
RAID: RAID 0, RAID 1, RAID 0+1 (Vilket iofs räcker till)

BIOS: Detektering av intrång i chassit, MSI CoreCell

Hårdvaruegenskaper: CPU kärntemperatur, chassistemperatur, varvräknare för CPU-fläkt, systemspänning, överhettningsskydd för CPU, CPU-ledarspänning, varvräknare till north bridge-fläkt

Klockningsinställningarna verkar identiska.

Jag gillar personligen MSI:ns utseende bättre; svart är snyggare. Dock klår ju ASUS:en MSI:n i prestanda...

Och 150:- är definitivt värt de extra boostningarna i prestanda!!!

Så jag antar att om jag ångrar mitt eventuella köp till att uppgradera mitt schletna ASRock moderkort, och köper ett ABIT ic7-max3 för 1600:- för att klocka upp min P4 2.8 fett blir det troligtvis detta AMD64 ASUS ihop med en 3200+ 1MB Cache som kommer att nå nya höjder med min klockning...

Hoppas jag väglett ett antal människor!!!

MSI kortet klockar nog grymt mycket bättre än ASUS kortet.

ASUS har aldrig varit direkt kända för att göra moderkort som klockar speciellt bra enligt min mening.

MSI går ju dra upp till 300 i FSB utan några större problem om man har rätt komponenterna.
Och 300 i FSB är ju inte lite direkt, det är grymt mycket oavsett vilken multipel man kör på.

Asus kortet har o andra sidan många fler små detaljer som berikar moderkortet på många sätt. Men personligen så skulle jag bara va ute efter ett moderkort som kan klocka bra och är stabil och har grundläggande funktioner.

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra
GSkill @ 2-8-12-2-2-5-2-2-1-1

Permalänk
Medlem

Chaintech VNF3-250

Visa signatur

E

Permalänk
Medlem

Epox EP 8KDA3J är ett väldigt bra klockningskort för ett billigt pris, 1045:- på komplett.se

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Hur bra klockar Epox kortet? Jag har inte kollat så mycket fakta om det.

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra
GSkill @ 2-8-12-2-2-5-2-2-1-1

Permalänk
Medlem

Tjena,

Har du tittat i AMD64 FAQ tråden sist?

Jag har skrivit lite om AMD64 och sockel 754 med lite länkar: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=23420...

Bra moderkortsmärken är följande, men se upp vilken modell du väljer, nForce3 är bäst på överklockning idag: Abit, Chintech, Epox, Gibabyte och MSI. Ett bra 754-system är i praktiken nästan lika bra som det nya 939-systemet. Tänk bara på att ska du klocka ett 754-system behöver man bra minnen (väl dem noga med omsorg om du ska kunna få en chans att få ut max av ditt system) och det allmänna rådet är minst PC3500 minnen och helst PC4000 minnen eller högre. Ett välbyggt och välkylt 754-system knäcker Intels idag värsta P4 Processor 3.4EE (som kostar runt 10.000 kr) - till lägre kostnad och med den skarpa 64-bitars tillägget från Microsoft till Win XP i slutet av året blir skillnaden ännu mer uppenbara. Kommande spel som t.ex. Half-Life2, får enligt spelutvecklaren en prestanda bost på cirka 30% med ett AMD64-bitars datorsystem.

Spänningsmodifikation för minnet behöver man snart inte göra längre. OCZ Technology håller på att utveckla ett spänningsbost som sätts på en av minnesplatserna och matar in extra ström direkt från nätaggregatet till det RAM minne man har. Patent på saken är också under utveckling. Då kopplas moderkortets och processorns spänningskontroll bort, som med vanlig lödningsmodifiering gör att en AMD64 processor får en för hög spänning och blir för varm. Mer om denna godsak finns i FAQ tråden.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Helfett.

Permalänk
Medlem

hejsan på dig din Fuling ¤Asg¤
klart att du inte ska ha samma moderkort som mig för jag har ju det bäsra nämligen
EPoX EP-8KDA3+

jupp beställde i dag och jag vill ha Ditt GRAGIKORT !!!! jag betalade dig för att di INTE skulle sälja det till någon annan Och att du inte skulle köpa dig något onödigt satt du behöll kortet !!

Visa signatur

Dagens Citat :Då måste man Ominstalera det förbannade helvetiska Windows SKRÄPET IGEN!!!

Permalänk
Medlem

ASUS klockar sämst. Epox och MSI är bäst för tillfället tills DFI kommer.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
ASUS klockar sämst. Epox och MSI är bäst för tillfället tills DFI kommer.

DFI har kommit

Visa signatur

5800x3D . 6900 XT . 16gb ddr4 . NR200p

Permalänk
Medlem

dfi moderkorten blev försenade till 9e ;P

Visa signatur

E

Permalänk

1.dfi
2.epox
3.gigabyte
4.msi

Epox kortet gillar att klocka med 2*512mb minne i sig. Men nästan alla moderkort lider av ett pip från keramikkringlorna i mosfet området.

De andra kan jag inte uttala mig om då jag endast haft 8kda3j: et.
Men om jag skulle ranka dem i "oc" barhet så skulle jag sätta dem så här.