Permalänk
Medlem

Dåliga rykten om BBB sant?

Jag har hört av en kompis att Brendbandsbolaget (alltså BBB ) krånglar. En av orsakerna till varför jag funderar på att byta från felia adsl till bbb är just att slippa allt krångel. Han säger att det segar de sista dagarna och att han ständigt måste starta om modemet för att det internet stängs av lite då och då. Har han bara otur/missköter något, eller är detta vanligt?

Permalänk

Vissa har problem, men för de flesta (mig inräknat) går det som på räls. Det som verkar krångla mest är deras VDSL-tjänst (12/9)

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

jo funkar bra för mig, va instabilt första veckan sen har det funkat bra, har stabil 8/0.8 adsl

Permalänk
Medlem

BBB:s LAN tjänst har fungerat utmärkt. En kväll förra veckan var det segt som tusan.
Var som att sitta med ett 14.4 modem. Men det var bara några timmar som det var så.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

En polare bor i samma område som mig (ca 10 meter till honom) och har samma internet tjänst (felia adsl). Vi har haft det i ca 3-4 år nu om jag inte misstar mig, och han har bara haft ett pytte litet problem en ända gång, medan jag får det 2 ggr per halvår (alltså de lite mer jobbiga problemen).

Kommer BBB vara på samma sätt om han också skaffar det, att det funkar prima hos polaren och bara krånglar hos mig? Det kanske är svårt att förutse, men kan hända att ni har erfarenhet inom detta...

Permalänk
Medlem

Mitt Telia är lite småsegt.. Har kommit upp i 870kB/s i download, alltså ~6,7Mbps.. Men nu de senaste dagarna / veckorna kommer jag bara upp i typ 5Mbps.. Lite tråkigt när jag vet att det kan gå fortare... :/

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag har BBB och jag tycker det är tusen gånger mer fel/krångel än med Telia som vi hade innan.
De första problemen vi hade var att BBB inte hade spottat ut tillräckligt med IPn i området vi bor i, så vi kom inte ut alls. Det löste sig efter några telefonsamtal.
Sen har internet gått segt (infernaliskt) till och från (nån gång i månaden), senast varade det en hel dag.

Nu orkar vi dock inte byta tillbaka, för mycket krångel.

Permalänk
Medlem

för mig flyter det på som vatten

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Flyter på perfekt för mig ...

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det är med telejacksanslutningen men med LAN tjänsten har det inte varit några som helst problem för mig iaf.

Inte en dags downtime sedan jag skaffade det (över ett år sedan).

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Jag har BBB adsl 2+ och det flyter perfa

Permalänk
Avstängd

Jag har BBB, och är extremt nöjd. Har inte haft några problem hittils.

Visa signatur

Registrerad: 2004-06-16 (dvs. mindre värd än många här på forumet).
Apanson's forum is the shit!
Ladda ner Firefox |Min Audioscrobbler

Permalänk
Medlem

Har BBB lan. Flyter på utan minsta problem

Permalänk
Avstängd

Tar en satans tid att få igång skiten från att ma beställt och kundtjänsten är riktigt riktigt usel. Det tar flera dagar att få svar via mail t ex och då får man inte ens ett tillfredställande svar. Då jag hade Bostream t ex fick jag svar efter kanske en timme hur många mail jag än skickade. Dessutom var dom riktigt tillmötesgående där.

Visa signatur

[b]Krigsforum.se - En värld i brand[/b] < > Historia, Modern Politik & Kombatantsnack. Kaotiskt men kul.

Permalänk

Dom svarar direkt på telefon, litet smidigare än mail

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fighter66
Tar en satans tid att få igång skiten från att ma beställt och kundtjänsten är riktigt riktigt usel. Det tar flera dagar att få svar via mail t ex och då får man inte ens ett tillfredställande svar. Då jag hade Bostream t ex fick jag svar efter kanske en timme hur många mail jag än skickade. Dessutom var dom riktigt tillmötesgående där.

För mig har det då alltid varit tvärtom.
Det tog 10 minuter från att man kopplade in nätverkssladden, logga in via webbgränssnitt, och att abonnemanget blev aktiverat.

Kundtjänsten är bra och tillmötesgående. Jag har alltid fått svar på mina frågor och det endast efter kanske 5-10 minuter via telefon.

Permalänk
Medlem

Mycket bra erfarenhet av BBB här (VDSL). Smidig omkoppling från Bostream, trevlig och bra hjälp de gånger jag ringde. Fick t ex kollid för att snabbt kunna hämta ut paketet. Uppkopplingen funkade direkt och har varit stabil ever since..

Visa signatur

Intel P4 3.0C, Intel D875PBZ, Zalman CNPS7000B-AlCu, 2x512MB Kingston ValueRAM DDR400, Matrox Millennium G550, M-Audio Revolution 7.1, Seagate 7200.7 SATA 200GB, BenQ DW1640 DVD±RW, Antec Sonata, Samsung SyncMaster 193P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fighter66
Tar en satans tid att få igång skiten från att ma beställt och kundtjänsten är riktigt riktigt usel. Det tar flera dagar att få svar via mail t ex och då får man inte ens ett tillfredställande svar.

Många skulle säga samma sak om Bostream?

Visa signatur

who's your mommy?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cels
Många skulle säga samma sak om Bostream?

Denna post var om Bostream? Hur som helst, än vilken leverantör du har så kommer det alltid uppstå problem.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Jag har BBB och jag tycker det är tusen gånger mer fel/krångel än med Telia som vi hade innan.
De första problemen vi hade var att BBB inte hade spottat ut tillräckligt med IPn i området vi bor i, så vi kom inte ut alls. Det löste sig efter några telefonsamtal.
Sen har internet gått segt (infernaliskt) till och från (nån gång i månaden), senast varade det en hel dag.

Nu orkar vi dock inte byta tillbaka, för mycket krångel.

ADSL eller 10mbit uppkoppling?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaskis
För mig har det då alltid varit tvärtom.
Det tog 10 minuter från att man kopplade in nätverkssladden, logga in via webbgränssnitt, och att abonnemanget blev aktiverat.

Kundtjänsten är bra och tillmötesgående. Jag har alltid fått svar på mina frågor och det endast efter kanske 5-10 minuter via telefon.

Jag har svårt att tro att om du beställde BBB via telejacket att det tog 10 minuter från beställning till att du kunde surfa :-/

Min beställning har de patetiskt nog skjutit upp gång på gång även fast inga hinder skall finnas så som annan leverantör osv. Först är det vecka 25 sen 26 sen 27 sen 28 osv osv.

Och visst man kan väl ringa kundtjänst och det gjorde jag en gång. Väntetid 20 minuter. Jag ringde en annan gång 15 minuter. Jag har ingen lust att vänta så länge.

Att mail en fråga och få svar ska inte behöva ta 4-5 dagar. Min slutsats med erfarenhet från både Bostream och BBB är att Bostream har en klart bättre kundtjänst.

- Svar via mail inom ca 1-2 timmar

- Väntetid via telefon i genomsnitt 5 minuter

- Otroligt proffsigt bemötande, slapp bla att betala uppsägningsavgiften på 600:-
och fick pengar tillbaka utan att jag frågat efter det (790:-)

Visa signatur

[b]Krigsforum.se - En värld i brand[/b] < > Historia, Modern Politik & Kombatantsnack. Kaotiskt men kul.

Permalänk
Medlem

Har inte haft några problem alls med BBB. Verkar mest vara ett fåtal som har otur.

edit: 10mbit

Permalänk
Avstängd

Min kompis hade mycket strul med BBB. Beställning sköts upp även i hans fall. När det väl kom igång så vart det strul hela tiden och uppkopplingen bröts osv. Tillslut begränsade de hans hastighet från 8Mbit till 6Mbit. Han är ganska missnöjd.

Visa signatur

[b]Krigsforum.se - En värld i brand[/b] < > Historia, Modern Politik & Kombatantsnack. Kaotiskt men kul.

Permalänk
Medlem

Hmm, låter som om allt hänger på tur vilket för mig är en farligt risk. Jag är inte särskilt inne med detta internet snack, men jag tror att ni pratar om olika typer av BBB, eller har jag fel? Den jag möjligtvis ska får är 10 download och 1 upload om ni förstår vad jag menar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fighter66
Jag har svårt att tro att om du beställde BBB via telejacket att det tog 10 minuter från beställning till att du kunde surfa :-/

Nej, inte telejack. Har deras lantjänst.

Dock tog det ju runt ett år innan dem hade hunnit dra fiberkablarna och installera lan på varje lägenhetsblock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjRaven
ADSL eller 10mbit uppkoppling?

ADSL, dock har de en 10Mbit med ADSL också (ADSL+).

Permalänk
Medlem

Hade problem med VDSL 12/9 första 2-3 månaderna (runt nyår), fick 6 gratis månader som kompensation och det har fungerat klockrent sista 5 månaderna

Permalänk
Medlem

Re: Dåliga rykten om BBB sant?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KonradA
Jag har hört av en kompis att Brendbandsbolaget (alltså BBB ) krånglar. En av orsakerna till varför jag funderar på att byta från felia adsl till bbb är just att slippa allt krångel. Han säger att det segar de sista dagarna och att han ständigt måste starta om modemet för att det internet stängs av lite då och då. Har han bara otur/missköter något, eller är detta vanligt?

Det är väldigt svårt att jämföra din uppkoppling via xDSL med någon annan, ens din granne.
Förutsättningarna kan skilja sig som natt och dag.

10Mbit/1Mbit ADSL2+ som du verkar få säkrar en stabilare uppkoppling på längre avstånd än vanligt ADSL gör. Men man kan aldrig garantera att uppkopplingen blir felfri för det.

Avstånd, kopparkvalité, fastighetsnät, luftburna telefonkablar, skarvningar, felkopplade jack, defekt utrustning är några av de faktorer som kan försämra din uppkoppling, utöver brister hos operatören.
Om du haft problem hos en operatör tidigare och de levererade en lägre hastighet så bör du tänka på följande:

Ju mer bandbredd man försöka nyttja genom din telefonlinje ju känsligare blir den, om bristerna ligger på någon annan plats än hos operatören.
Hade däremot Telia bekymmer så bör problemen försvinna.

Visa signatur

who's your mommy?

Permalänk

Jag har inte riktigt hunnit testat mitt 12/9 ordentligt än, men under några dagar körde jag det och fick utan problem hastigheter runt 1-1.25 MB/s och även över det. Problemet är den sanslösa ping, konstant 28ms till sunet, >80ms till min spelserver för andra, och > 40ms till andra BBB-servrar. När jag kommer hem igen från sommaren ska jag kontakta Bredbandsbolaget och se vad de kan göra åt saken.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");