Permalänk
Medlem

Klarar Adsl bara 8Mbit

Har hört att ADSL-Tekniken bara klarar 8Mbit men andå går BBB ut men att leverera 10MBit ADSL Det måste allså finns något max avstånd för att få 10mbit eller? i så fall ligger gränsen på 1200 meter som VDSL gör

Har dock sett flera på detta forum ha över 8mbit men ändå bo flera km bort, antagligen är det något men Tekniken, vet ni om BBB har tagit bort den vandliga ADSL Tekninken, och ersatt den med ADSL2 varianten i alla stationer???

Permalänk
Medlem

Re: Klarar Adsl bara 8Mbit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av M14
Har hört att ADSL-Tekniken bara klarar 8Mbit men andå går BBB ut men att leverera 10MBit ADSL Det måste allså finns något max avstånd för att få 10mbit eller? i så fall ligger gränsen på 1200 meter som VDSL gör

Har dock sett flera på detta forum ha över 8mbit men ändå bo flera km bort, antagligen är det något men Tekniken, vet ni om BBB har tagit bort den vandliga ADSL Tekninken, och ersatt den med ADSL2 varianten i alla stationer???

ADSL klarar bara 8 mbit in och 1 mbit ut ja.

ADSL2+ klarar längre hastigheter och längre avstånd och det är ju inte vanlig ADSL utan det är en annan "version".

Jag tror att BBB uppgraderade den utrustningen de redan hade i stationerna. ADSL2+ är bakåtkompitabel med vanlig ADSL.

Permalänk
Avstängd

Jag fattar inte heller varför man erbjuder 10Mbit då ADSL bara kan maxa 8Mbit. Jag har aldrig hört talas om att någon som beställt 10/1 har fått 10. Det måste vara ganska ovanligt i alla fall.

Visa signatur

[b]Krigsforum.se - En värld i brand[/b] < > Historia, Modern Politik & Kombatantsnack. Kaotiskt men kul.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fighter66
Jag fattar inte heller varför man erbjuder 10Mbit då ADSL bara kan maxa 8Mbit. Jag har aldrig hört talas om att någon som beställt 10/1 har fått 10. Det måste vara ganska ovanligt i alla fall.

Va?! De erbjuder 10 mbit adsl2+ inte ADSL.
Det finns folk här som har den tjänsten och i någon tråd pratar någon om att han fått adsl modem istället för ett som stödjer adsl2+. Därav kom han bara upp i 8 mbit. Han hörde bara av sig till BBB så bytte de ut hans modem.

Permalänk
Avstängd

Min kompis har BBB 10/1 telefonjacket och kan bara få max 8. Jag har BBB och kan bara få max 8. Jag vet ingen som har 10.

Visa signatur

[b]Krigsforum.se - En värld i brand[/b] < > Historia, Modern Politik & Kombatantsnack. Kaotiskt men kul.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fighter66
Min kompis har BBB 10/1 telefonjacket och kan bara få max 8. Jag har BBB och kan bara få max 8. Jag vet ingen som har 10.

Detta är kanske intressant läsning då?
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=29658...

Om man kollar tptest statistik över telia 8 mbit som jag har så är det nästan ingen som har ett TPtest som visar närmare 8 mbit. Mitt visar tex 6 mbit men jag tankar fortfarande i 850kb/s.

Permalänk

ADSL2(+) är upp till 25Mb nerströms och upp till 1Mb nerströms.

Ps Mb eller mb kommer jag inte ihåg men jag tror att dom flesta förstår vilken fart jag menar med Mb.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
Detta är kanske intressant läsning då?
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=29658...

Om man kollar tptest statistik över telia 8 mbit som jag har så är det nästan ingen som har ett TPtest som visar närmare 8 mbit. Mitt visar tex 6 mbit men jag tankar fortfarande i 850kb/s.

jo den posten kan va intressant, BBB kör nog ADSL2 på alla och då kan man få upp till 12 Mbps men det beror helt på vilket modem man har, om man har ADSL modemet blir det bara max 8.

jag har ADSL modemet och får i tptest, tcp: 7.84 Mbps / 828 Kbps och udp: 8.26 Mbps / 875Kbps, kan nog kalla det en stabil 8 Mbps ADSL.

Permalänk
Medlem

Bla

Toxi
Hur långt hade du från din station?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaMan
ADSL2(+) är upp till 25Mb nerströms och upp till 1Mb nerströms.

Ps Mb eller mb kommer jag inte ihåg men jag tror att dom flesta förstår vilken fart jag menar med Mb.

ADSL 2+ klarar väl 25/3 Mbit ??

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Avstängd

Ja men BBB´s tjänst heter väl ADSL och inget annat. Om 10/1 via telefonjacket var ADSL2 borde det inte stå det. Jag tycker det är lite vilseledande det där.

Visa signatur

[b]Krigsforum.se - En värld i brand[/b] < > Historia, Modern Politik & Kombatantsnack. Kaotiskt men kul.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fighter66
Ja men BBB´s tjänst heter väl ADSL och inget annat. Om 10/1 via telefonjacket var ADSL2 borde det inte stå det. Jag tycker det är lite vilseledande det där.

Men det är ju adsl-teknik. Bara att de inte anger vilken version av adsl det är.

Permalänk
Avstängd

Men om ADSL2 kan ge ca 25Mbit varför har dom begränsat till 10 då? Och hur kommer det sig att ingen jag känner har ett ADSL2 modem? Är det inte kanska troligt att de hellre skickar ut 8Mbit än 10 då de tjänar på bandbredden? Personligen tror jag att de erbjuder 10 för att det ska låta bra.

Visa signatur

[b]Krigsforum.se - En värld i brand[/b] < > Historia, Modern Politik & Kombatantsnack. Kaotiskt men kul.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fighter66
Men om ADSL2 kan ge ca 25Mbit varför har dom begränsat till 10 då? Och hur kommer det sig att ingen jag känner har ett ADSL2 modem? Är det inte kanska troligt att de hellre skickar ut 8Mbit än 10 då de tjänar på bandbredden? Personligen tror jag att de erbjuder 10 för att det ska låta bra.

De har inte begränsat till 10. Kolla hemsidan.
Det finns 10 mbit och det finns 24 mbit men det beror på, hör och häpna, AVSTÅNDET. Som vanligt med adsl med andra ord.

De tycker väl att det inte är värt det att försöka köra på 24 mbit på längre sträckor eftersom folk blir så sura om de inte får det de TROR att de ska få. Det är ju inte många som förstår vad "upp till" betyder. Har du kollat ditt modem och läst i tråden jag länkade tidigare i denna tråd? Har du pratat med BBB? Har du rätt modem så de inte skickat fel? Bor du och dina vänner som har bbb så nära så att ni kan förvänta er 10 mbit?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
De har inte begränsat till 10. Kolla hemsidan.
Det finns 10 mbit och det finns 24 mbit men det beror på, hör och häpna, AVSTÅNDET. Som vanligt med adsl med andra ord.

De tycker väl att det inte är värt det att försöka köra på 24 mbit på längre sträckor eftersom folk blir så sura om de inte får det de TROR att de ska få. Det är ju inte många som förstår vad "upp till" betyder. Har du kollat ditt modem och läst i tråden jag länkade tidigare i denna tråd? Har du pratat med BBB? Har du rätt modem så de inte skickat fel? Bor du och dina vänner som har bbb så nära så att ni kan förvänta er 10 mbit?

Där tar du nog lite fel. 10/1 och 24/1 är två helt olika tjänster med olika priser. Om jag beställer 10/1 så får jag inte automatiskt 24/1 om jag har möjlighet till det.

Att det är vilseledande borde du ju hålla med om då. Jag kan också erbjuda en tjänst som ger upp till 10Mbit men så skickar jag ut 1Mbit för att spara på bandbredden. Om någon klagar säger jag bara "läs avtalet det står (upp till 10Mbit)" vidare kan jag hänvisa till dåliga modem eller begränsningar i telefonsladdar och allt vad det är. Det är ungefär det jag tror BBB sysslar med och kommer fortsätta att tro det tills jag ser med egna ögon att någon som beställt 10/1 via telefonjacket verkligen får 10Mbit utan problem. Som det är nu har jag bara upplevt max 7.5Mbit

Visa signatur

[b]Krigsforum.se - En värld i brand[/b] < > Historia, Modern Politik & Kombatantsnack. Kaotiskt men kul.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fighter66
Men om ADSL2 kan ge ca 25Mbit varför har dom begränsat till 10 då? Och hur kommer det sig att ingen jag känner har ett ADSL2 modem? Är det inte kanska troligt att de hellre skickar ut 8Mbit än 10 då de tjänar på bandbredden? Personligen tror jag att de erbjuder 10 för att det ska låta bra.

adsl2 klarar inte 25 Mbps, finns 2 standarder adsl2 och adsl2+, den senare har ett utökad frekvens bandbredd som den använder för att öka hastigheten neråt.

Och angånde 3 Mbps så klarar inte BBB utrustning idagsläget att fördubbla antalet upload toner vilket ska vara en möjlig option i adsl2(+), vilket troligen därför dom inte erbjuder mer än 1Mbps. Man kan ju alltid hoppas att man i framtiden kan få adsl2+ med även utökad upload.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fighter66
Där tar du nog lite fel. 10/1 och 24/1 är två helt olika tjänster med olika priser. Om jag beställer 10/1 så får jag inte automatiskt 24/1 om jag har möjlighet till det.

Gör jag?

Jag ser det såhär. De kan inte lova mer än 10 mbit på avstånd längre än 1000 meter eftersom adsl2+ inte klarar det. = Du tar inte lika mycket bandbredd med andra ord och priset kan då vara lägre.

Om du bor närmre än 1000 meter så kan du få 24 mbit eftersom standarden klarar av det. = Du tar mer bandbredd och de tar mer betalt.

Alltså, deras avståndskrav gör att de kan låsa dig till en hastighet för att kunna ta ett pris för en hastighet som ligger nära det de säger att du kan få.

Jag tror faktiskt inte att de luras men man vet aldrig.

Edit: Kommer själv byta till BBB snart men det är BBB-fiber (som DE kallar tjänsten. BBB-lan är kanske bättre namn.) Väntar på att installationen ska bli klar i huset bara.

Permalänk
Avstängd

Som alla ser kan man tolka det på olika sätt. Jag väljer dock som kund att tolka det kritiskt.

Visa signatur

[b]Krigsforum.se - En värld i brand[/b] < > Historia, Modern Politik & Kombatantsnack. Kaotiskt men kul.

Permalänk
Medlem

Vadå svårt att fatta??

Dom har 2 ADSL tjänster en 10/1 och en 24/1
Dm hör INTE ihop fatta
Du kan allså bo under 1000 meter från stationen och ändå beställa 10/1
Och som jag fattat det finns tre olika ADSL tekniker
1:ADSL 8/1
2:ADSL2 12/1
3:ADSL2+ 24/1

Som jag fattat det så kör dom med de 2 första på 10/1 tjänsten och den 3e på 24/1 varianten!!!