Permalänk
Medlem

BBB Router

En fråga

Har nu en router som ska klara 10MBit i Wan porten allså inte 10/100 Funkar så klart med det jag har nu 0,5Mbit ,men nästa vecka ska jag byta till BBB 10MBit ADSL Och undrar om man kanske måste köpa en ny router?

Om så är fallet så skulle vara bra med några rekommentioner av bra routrar till BBB /

Går det testa hur hur mycket Wan porten klarar kanske?

Permalänk
Medlem

Du skall inte stirra dig blind på vad själva WAN-porten klarar vilket brukar vara vad som anges. Det du söker är genomströmningen och uppgifter om den är svårare att hitta. Här på forumet har det diskuterats genomströmning för flera av de populäraste bredbandsdelarna så en sökning kan ge några tips. Några datatidningar har också haft tester där genomströmningen mätts.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Varför en router/bredbandsdelare överhuvudtaget? Hos Bredbandsbolaget får du ju 5 ip-nummer så det enda du behöver är en switch.

[edit] Förutsatt att du inte har fler än 5 datorer förstås[/edit]

// Lasse

Permalänk
Medlem

Till ditt 10/1 abb. får du ett modem med inbyggd 4 portars switch.

Visa signatur

Krydda köttbulle!!
http://www.tachansen.nu

Permalänk
Medlem

Sitter på 10/10 LAN från BBB och ska införskaffa en router(behöver mer än 5st externa ips) men min fråga är då om "3Com OC Wireless 11g Cable/DSL Gateway 802.11g" klarar att skicka 10mbit i båda riktningarna utan någon störning? Den är specifierad till 40mbit throughput WAN-LAN. Betyder det att den kan skicka den mängden data i båda riktningarna samtidigt?

Visa signatur

K8N Neo2 Platinum | A64 3500+ 939 Newcastle 2,50GHZ - Zalman 7000B-CU| 1GB OCZ PC-3200 Platinum | PNY 6800GT 472/1260Mhz | Antec NeoPower 480W | Antec Super LANboy

Permalänk
Medlem

Kan finnas lite olika orsaker varför man vill ha en router trots att man får 5 IP från BBB.
Själv har jag en egen domän med egen mailserver.
Vad jag vet så får man inte koppla upp en egen domän direkt på BBB:s nät.
Då krävs det en router som delar av näten.
Jag själv sitter bakom en router och jag har BBB:s 100 Mbit LAN tjänst.
Min router klarar 100 Mbit på WAN porten. Bryr mig inte så mycket om genomströmningen eftersom jag tokladdar inte särskilt mycket.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

Har tänkt att uppgradera till 100mbit senare när de förhoppningsvis höjer begränsningen till en enligt mig resonlig nivå(iaf uploaden) men eftersom en router som klarar 100mbit WAN-LAN kostar 50 papp eller liknande så får det bli att man switchar de första datorerna och kör de andra i en lite lägre hastighet(10mbit räcker utmärkt) genom routern, men det gäller att downloadhastigheten inte påverkas av uploaden. Därför skulle det vara trevligt att ha svar på mina föregående frågor.

Visa signatur

K8N Neo2 Platinum | A64 3500+ 939 Newcastle 2,50GHZ - Zalman 7000B-CU| 1GB OCZ PC-3200 Platinum | PNY 6800GT 472/1260Mhz | Antec NeoPower 480W | Antec Super LANboy