Brev från telia om umgängesregler på Internet?

Permalänk
Medlem

Brev från telia om umgängesregler på Internet?

Hej.

Jag fick igår ett brev av telia med rubriken: "Umgängesregler på Internet" där det stod att de hadce fått en anmälan från en organisation som bevakar intressen gällande upphovsrättslagen på internet. (Antagligen APB).

Sedan stod det :

"De har observerat att den 2004-07-06 kl. 11:29 på Ip-Adress XX.XXX.XX.XX tillhandahålls (Tankat?) upphovsrättsligt skyddat material nämligen: FIL.AVI"

"Vi hoppas att aldrig se ditt konto i våra utredningar igen"

Är detta nått man ska ta på allvar? Vilka åtgärdet bör jag vidta?
Nån mer som har fått detta? och vad händer om dem skulle komma på mig igen?

Och jag trodde det bara var olagligt att dela ut och inte att ta hem, men ordvalet "Tillhandahålligt" uppfattar jag som tankat.

All information om detta blir jag glad för..

Visa signatur

AMD Athlon, Radeon 9800Pro in BX-02

Permalänk
Medlem

de är väll både olagligt att tanka hem nu som att dela ut

Permalänk
Medlem

"Vi hoppas att aldrig se ditt konto i våra utredningar igen"

Vad är det för fashist utalande ?

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Nej, tillhandahålligt betyder inte att ladda ner
Tillhandahålla betyder just vad det låter som, att ha något till handa (säger man så?), i det här fallet FIL.AVI

Visa signatur

"Människan kan uppenbarligen inte stava rätt."

Permalänk

Tanka med bittourent! istället!
där kan de inte se ip -nr och kan inte komma på dig!

*Rensat*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1eliasand87
Tanka med bittourent! istället!
där kan de inte se ip -nr och kan inte komma på dig!

gå in på!
[url]
och läs deras guider med mera!

Jo, att se folks ip med BitTorrent är om möjligt ännu lättare än med DC (som jag antar att du har som ref.?). Det som gör det säkrare skulle väl vara att det inte spanas lika mycket där (BT). Du ska nog även ta dig en titt på forumets Regler, §7 för att vara mer specifik.

Visa signatur

"Människan kan uppenbarligen inte stava rätt."

Permalänk
Medlem

Javisst kan man se ipet men bittorrent och emule bygger på att man hämtar delar från flera källor. Jag vet inte om det är möjligt att endast hämta från ett ip med bittorrent (dvs från klientsidan när det finns flera seeders och peers). Dvs rent juridiskt så har du endast en ofullständig del av tex filmen på din disk när någon annan hämtar delen vilket i sig är svårt att hävda copyright på, copyrighten gäller först när du kan tolka delar av filmen tex (vilket många gånger inte går då det är rarat material och raren kan inte packas upp utan header osv).

Permalänk
Medlem
Citat:

"De har observerat att den 2004-07-06 kl. 11:29 på Ip-Adress XX.XXX.XX.XX tillhandahålls (Tankat?) upphovsrättsligt skyddat material nämligen: FIL.AVI"

"Vi hoppas att aldrig se ditt konto i våra utredningar igen"

Stod det verkligen FIL.AVI =D

Permalänk
Medlem

du behöver sluta taffla med dc å fixa ett waste-nätverk med polarna... krypterad trafik när det rockar som mest.....

Permalänk
Medlem

Fick en sådan också, jag hade visst texas chainsaw massacre 2004.avi ..
Fick den för ett tag sedan..

Ladda ner Peer Guardian, den blockerar kända ipadresser...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@sse
Fick en sådan också, jag hade visst texas chainsaw massacre 2004.avi ..
Fick den för ett tag sedan..

Ladda ner Peer Guardian, den blockerar kända ipadresser...

Och drar bra mycket mer CPU kraft än vad jag skulle tillåta

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk
Medlem

Kan säga så mycket att upphovsrättsorganisationerna scannar i princip lika mycket på Bittorrent som de gör på DC/Emule/Kazaa.

Och de behöver inte en fullständig kopia av en film, det räcker med en snutt, sedan finns det algoritmer för att räkna ut att den filen är en del av originalfilen. Det tillsammans med filstorleken (samt ev. filnamn) är tillräckligt för att utesluta att filen skulle kunna vara något annat. Dock är det förmodligen inte bindande som bevis, åtminstone inte i svensk domstol (ännu, det har aldrig blivit prövat).

Än så länge behöver du för övrigt inte lägga någon större notis om brevet. Förmodligen kommer anmälan från en amerikansk organisation (MPAA/Mediasentry/ESA osv.), chansen att svensk polis/domstol skulle ta upp ärendet är i det närmaste noll och ingenting. APB har heller inte mycket att säga till om i dagsläget. Dock kan det bli annorlunda inom ngt år på den punkten, om det blir lag på att användaren blir ensamt ansvarig för det han/hon transporterar via sin uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iss
Kan säga så mycket att upphovsrättsorganisationerna scannar i princip lika mycket på Bittorrent som de gör på DC/Emule/Kazaa.

Och de behöver inte en fullständig kopia av en film, det räcker med en snutt, sedan finns det algoritmer för att räkna ut att den filen är en del av originalfilen. Det tillsammans med filstorleken (samt ev. filnamn) är tillräckligt för att utesluta att filen skulle kunna vara något annat. Dock är det förmodligen inte bindande som bevis, åtminstone inte i svensk domstol (ännu, det har aldrig blivit prövat).

Än så länge behöver du för övrigt inte lägga någon större notis om brevet. Förmodligen kommer anmälan från en amerikansk organisation (MPAA/Mediasentry/ESA osv.), chansen att svensk polis/domstol skulle ta upp ärendet är i det närmaste noll och ingenting. APB har heller inte mycket att säga till om i dagsläget. Dock kan det bli annorlunda inom ngt år på den punkten, om det blir lag på att användaren blir ensamt ansvarig för det han/hon transporterar via sin uppkoppling.

Möjligt, men i det här landet så kan Internetleverantörer godtyckligt stänga av folk precis när dom vill. Det kan räcka med en liten hint från en av de här fascistorganisationerna för att dom skall fimpa ditt abb.

Permalänk
Medlem

akn man inte kryptera trafiken så att man inte kan se vad man tankar?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Bestrid brevet, vem är det som anmält dig? För vilken fil?, bits mängd? Vad innehåller den? Kan någon tagit sig in i din dator och använt den som lagringsplats? Utan att du vetat om det?
Vilka bevis finns det för det i sådanafall?
Vilka är det som tagit sig in i din dator och laddat ner denna fil utan ditt ev medtycke, vad innehåller filen exakt?

Anmäl anmälarna, det hade jag gjort. Papper på borden och bevis för vad dom har och inte har, samt har du gett dem deras medlåtandande att ansluta sig till din dator och ladda ner något du ev inte vet något om? Rör det sig om dataintrång ifrån deras sida? Din ISP får avlyssna din telefon och trafik, även polis efter ett tillstånd ifrån en åklagare, men ingen utanför har rätt att emot ditt samtycke ta sig in i din dator, Har dom haft ett sådant skriftligt tillstånd att göra det ifrån åklagare din ISP eller dig? Var finns denna tillstånd någonstans då?

Jag hade blivit förbannad, gillar att jäklas med myndighetsbrev. Bestrid anmälan och skriv att du isådanafall ev anmäler anmälanren för datorintrång i dina privatfiler, samt hur din ISP:s synpunkt är ang denna frågra? Om även dom ev kan tänka sig att dra på sig en anmälan och
om en ev advokatanmälan skall göras ifrån din sida ang skadeståndsanspråk, gällande otillbörlig dataintrång, med medverkan ifrån din ISP?

Hotelsebrev kan även anmälas till polisen.

Permalänk
Medlem

Nej, en ISP får absolut inte avlyssna telefoner. Inte ens polisen får avlyssna telefoner utan domstolsbeslut. Vad en ISP däremot får göra (och är skyldiga till) är att loggföra varenda liten rörelse du gör på Internet. Så problemet här är att det är ganska lätt för ISP:n att kolla om fascistorganisationen har något kött på benen ifall någon skulle vilja dra det vidare.

ISP:n skiter totalt i om han tankat upphovsrättsskyddat material eller inte. ISP:n ser bara en chans att på ett legitimt bli av med en fildelare som tuggar bandbredd. Men för en gångs skull så måste jag berömma Telia, dom tillhör de mer toleranta leverantörerna när det gäller det här. Finns ISP som stänger av folk direkt, utan varningar.

Permalänk
Medlem

Njae, ni drar lite för stora växlar här..

Enda orsaken till att Telia och andra isp:er skickar ut sådana här brev är för att säkerhetsställa att de ej kan bli stämda av tex filmbolag.

Även en "jätte" som telia vill inte hamna i en långdragen domstols förhandling med ett gigantiskt filmbolag och på detta sätt säkrar de sig själva och får ryggen fri.

Visst, telia är säkert inte intresserade av att ALL bandbredd går åt till filtankande men de är nog inte dummare än att de inser att 90% ac deras 8mbit+ kopplingar nån gång används till p2p.

Permalänk
Medlem

En ISP kan göra vad dom vill med deras linjer, allt för att övervaka dessa samt lyssna på samtal om dom så vill. Jag har ring och frågat Telia om just dettta för ungefär två år sedan, och deras svar var att det är deras kopparledningar och dom får göra det dom vill för att övervaka dessa. Däremot så skulle dom inte kunna avlysnna någon utan åklagares tillstånd och sedan använda det vid ett ev rättsfall. Men du må tro att dom kan lyssna på allt du säger, eller ser vart du surfar hän om dom så vill, det är en del i deras övervakningsprocess.
Och det är nog inte dom enda som övervakar oss

Permalänk
Medlem

Bara en fundering, på de flesta hubbar (DC) brukar det ju stå att personer från xxx organisationer, hackers etc inte får komma in på hubben (enl någon lag beslutat av Bill Clinton år xxx). Är det då verkligen lagligt för de amerikanska organisationerna som nämndes ovan och APB att kolla vad du har utdelat. Eller finns det något annat sätt de kollar vad folk delar?

Permalänk
Medlem

Eftersom det mig veterligen aldrig blivet prövat i domstol så finns det inga klara svar om sådana "krav" i DC fungerar, dock är det ju självklart att filmbolagen har rätt till att tanka hem sina egna saker som de har upphovsrätt till.

Permalänk
Medlem

När det gäller loggning av trafik m.m. så har jag faktiskt ringt och pratat med en ansvarig på Post- och Telestyrelsen om just det (iofs i ett annat ärende).

Det han sade var att den enda gången en ISP får logga trafik, var om det var i samband med debitering, d v s om man betalar trafikmängden, allt annat var ej tillåtet.

Dock har ju ISP:n rätt att ha koll på vilken kund som har vilket IP vid en viss tidpunkt, men det är ju en annan sak.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem

Att Bit Torrent inte skulle scannas är enbart skitsnack.
Polarn blev kontaktad av MS för att han hade tankat/delat källkod till windows..

Visa signatur

Winchester 3500+, Sapphire X850XT,2x512 Kingston hyperX,2x200Gb Diamondmax10,DFI Lanparty Nf4-sli dr
(23:42:26) <@Garland|Greene> peGGy: du är inget annat än en attentionwhore, så dig skiter jag fullkomlit i

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig då att dom kan gå in och titta på sms trafik mm och presentera dessa vid behov? Är dessa fakta osynliga för dom annars? Nej, men dom kan inte gå in och övervaka varenda ens teletrafik i hela sverige, om dessa inte är intressanta för dom.
Väljer dom att övervaka just dig, så kan dom göra det. Det finns inga regler som säger att dom inte får det. Obs, detta är vad jag fått veta av dåvarande VD inom Telia för två år sedan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bergling
När det gäller loggning av trafik m.m. så har jag faktiskt ringt och pratat med en ansvarig på Post- och Telestyrelsen om just det (iofs i ett annat ärende).

Det han sade var att den enda gången en ISP får logga trafik, var om det var i samband med debitering, d v s om man betalar trafikmängden, allt annat var ej tillåtet.

Dock har ju ISP:n rätt att ha koll på vilken kund som har vilket IP vid en viss tidpunkt, men det är ju en annan sak.

Permalänk
Medlem

Den loggning jag pratar om är alltså i den bemärkelsen att de ser vilken adress uppkoppling sker till och vilka filer som överförs.

Sedan är det klart att de får ha koll på trafikmängder och dylikt, men alltså inte ner på filnivå. Dock är det väl skillnad på de kan göra och vad de får göra.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk

Om vi tar BBB och "BBB-DC-hubbar" som exempel så borde det vara svårt för Apb. eller något annat företag eller organisation att gå in och tanka ner användarnas filer. Dem måste väl vara inne i hubben för att kunna komma åt filerna, eller ? Och för att vara det måste dem väl ha BBB och ca: 30 gb. Det senare är väl inga svårigheter men BBB får väl inte endast användas i privatsyfte? Fast när jag tänker efter finns säkert företagsalternativ i BBB produktutbud och jag kan tänka mig att Apb. dealar med BBB och bryter säkert mot regler dem också

Visa signatur

Dell 2405 ;P + Shuttle SN25P, 3700+ San diego, 1GB XMS Pro, 6800GT (VF700Cu), 1 x WD Raptor 74GB, 1 x WD 200GB, 1 x Hitachi 250GB, DVD-R NEC 1300A. Kan någon dra ner värmen i min burk?

Permalänk
Medlem

alla jag känner som fått likadana brev från telia har laddat ner filmer i avi format som det stått om i breven... så varför inte bara sluta tanka olagliga avi filer och tanka sina saker i rar...

Permalänk

Om du endast kör Bittorrent, så kan du skippa Peerguardian och använda Safepeer istället.
Tar inte mer cpu än annars, och blockar samma ip:s som Peerguardian gör + mer.

Permalänk
Medlem

Man tankar varken från DC eller bittorrent.
100mbit sunet siter är det som gäller !

Visa signatur

Titanic Swimteam 1912

Permalänk

Precis folk borde ta sig in på scenen istället för att leecha sina olagliga saker på osäkra ställen som DC/Kazaa/Bittorrent och allt vad virusen heter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joker11
Eftersom det mig veterligen aldrig blivet prövat i domstol så finns det inga klara svar om sådana "krav" i DC fungerar, dock är det ju självklart att filmbolagen har rätt till att tanka hem sina egna saker som de har upphovsrätt till.

Visst får de tanka sina egna saker men inte via hubben som har "regler" som förbjuder vissa användare. Har heller aldrig läst att just detta blivit prövat men om det är en hyfsat välskriven lag (vars syfte tycks vara att begränsa åtkomst) så borde den väl gälla. Eller?