Datorn går inte att starta, LEDen på mobot lyser

Permalänk

Datorn går inte att starta, LEDen på mobot lyser

Hjälp!

Jag har ett problem med mitt nätagg eller moderkort (gissar på moderkort).
Allt sitter som det ska och allt ser bra ut, men när man trycker på "on-knappen" händer inte ett jota. Har även provat att kortsluta manuellt utan resultat.

Den röda LEDen på moderkortet lyser och nätagget har jag provat att starta manuellt och det har funkat.

Moderkortet är ett ABIT NF7-s och nätagget ett Chieftec 360W av modellen HPC-360-202.

Nån som har något tips på vad jag kan göra utom att köpa nytt moderkort?

Permalänk
Medlem

startar någon fläkt ?

jag fick det syndromet och efter lite kontroller visade det sig att jumpern till reset bios saknades

iofs inte så konstigt eftersom det moderkortet legat i en låda och skramlat ganska länge

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Ingenting händer när jag trycker på powerknappen, inget alls.

Deet verkar vara just det som inte funkar. Alla andra komponenter verkar funka.

Permalänk
Medlem

det är nog moderkortet som spökar eller är trasigt.. testa att trycka in det i en annan dator bara för att vara säker

Permalänk

Är du säker på att du kopplat in kontakten för starknappen i moderkortet? Har du kopplat den rätt?

Permalänk
Medlem

kolla så att jumpern för clear cmos sitter som clear, för då startar inte burken

Visa signatur

//Dhenniz
"ASUS A6U laptop"

Permalänk
Medlem

Jag känner en som hade problem med sitt 360w chieftec chassi. jag tror det var exakt samma problem men jag är inte riktigt säker. Testa med ett annat nätagg.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lightwave
Är du säker på att du kopplat in kontakten för starknappen i moderkortet? Har du kopplat den rätt?

Ja. Jag har tillochmed provat att starta utan startknappen.

Observera att jag inte har ändrat nånting sen jag fick datorn i höstas.

Permalänk

Låter som det enda du kan göra är att köra en hårdvarufelsökning. Byta ut del för del... Hoppas du har någon kompis som är villig att hjälpa till med hårdvaran.

Permalänk
Hedersmedlem

Korspostning är inte tillåtet.

*tråd låst*

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |