Nybörjarfråga rörande nätverk och scream

Permalänk
Medlem

Nybörjarfråga rörande nätverk och scream

Med risk att bli hatad och ratad så tänkte ja att nån vänlig själ kunde hjälpa mig.
Har nyligen fått mitt scream vdsl med ett speedtouch 610(510v), jag har 2 datorer som ja skulle vilja ge internetaccess, frågan är då som lyder.. hur gör man?

Naiv som man e så kopplade man bara in båda datornerna i modemet och skrev in samma ip o sånt i båda. Inte helt förvånande är då att det blev en ip-konflikt.

Antar att dom flesta av er vet hur man gör, hoppas att nån orkar ta sig tid o förklara för en person som e totalt nollad va de gäller nätverk

Permalänk
Medlem

Man får väll flera ip-addresser av bostream? är väll bara att köra dhcp på båda?

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

Man kan köpa fler adresser från Bostream a' 30 kronor / mån.
Det går inte att köra DHCP mot Bostream, som kör fasta adresser på Scream.

I ditt fall låter det bäst som om du köper en billig bredbandrouter från D-Link eller NetGear, då får du både DHCP, Brandvägg och Plug and Play.

Beskrivningarna för tex D-Links 604 är väldigt lätta att följa.

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem

"Naiv som man e så kopplade man bara in båda datornerna i modemet och skrev in samma ip o sånt i båda"

Han kopplade in båda datorerna i modemet..
Betyder inte det att han har en router med modem inbyggt eller?

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD dude
"Naiv som man e så kopplade man bara in båda datornerna i modemet och skrev in samma ip o sånt i båda"

Han kopplade in båda datorerna i modemet..
Betyder inte det att han har en router med modem inbyggt eller?

Ja och nej.
När man får modemet från Bostream är det enbart bryggat [eftersom det är den plattformen som Bostream använder] alla övriga funktioner är avstängda.
Med andra ord fungerar de 4 portarna bara som en switch.

Men det går att starta upp dem NAPT etc, men jag rekommenderar det inte eftersom det betyder att man måste telnetta och skriva regler i CLI. Webbinterfacet räcker dessvärre inte.
Jag tror inte att frågeställaren har de kunskaperna, därför är en enkel "bredbandsrouter" det bästa alternativet för honom.

Sedan undrar jag vad Bostream säger om man pillar på modemet och lyckas få det att sluta fungera...

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa router så rekomenderar jag inte d-links populära d-604.
Hade den tidigare men kör nu en 3com som fungerar mycket bättre.
du får vad du betalar för.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Tackar! Blir väl te o kolla vad en router går på, alternativt beställa en extra ip.