Inställningar för Radeon 9700 pro

Permalänk

Inställningar för Radeon 9700 pro

Tjenare!

Jag har en dator på 2800 Mhz, 512 RAM och så vidare. Jag har ett ATI Radeon 9700 Pro i datorn, och jag laggar lite för mycket enligt mig när jag spelar Counter-Strike.

Jag undrar om det är någon som har ett sätt med inställningar som fungerar ruskigt mycket bättre än alla andra. För jag tycker att med ett sånt här grafikkort och dator ska man inte ha FPS-dropps i ett spel som funnits i 4-5 år. Desutom kom jag genom tweakande upp i 100 fps med en 300mhz p2:a med ett gf2mx200. Alltså borde jag väl ändå kunna liga stabilt på 100 med den här.

Just nu kör jag med följande inställningar, om ni vet något mer som bör ändras eller liknande så hojta till:

AGP-Speed: 4X
Antialiasing: 2X
Anisotrop flitrering: 2X
Texturinställnigar: Hög prestanda
Mip-map detaljnivå: Hög prestanda
TRUFORM: Alltid av

SMARTSHADER: Ingen effekt
VPU Recover: Aktiverad
Maskinvaruacceleration: Fullständig

Kör även med Catalysts senaste drivrutiner.

Tacksam för seriösa svar.

Permalänk

Skaffa bättre uppkoppling... det är det bästa hjälpmedlet mot lagg...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Mortifer menar att det hackar inte laggar.

Jag har samma CPU, RAM och grafikkort som dig. Du bör kunna köra AGP 8X med den konfigurationen tycker jag, vore konstigt om ett moderkort som klarar en P4 2.8 GHz inte klarar AGP 8X.

Permalänk

Skillnaden mellan agp 4x och agp 8x är skitliten...

Testa att avinstallera drivrutinerna helt med driver cleaner och sen installera igen. Du kan också köra igång aktivitetshanteraren för att se vad som är igång samtidigt. Kan vara någon process som drar lite för mkt...

Sen ska visst 1.6 av CS vara mkt mer krävande än tidigare versioner...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

Re: Inställningar för Radeon 9700 pro

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamedia|Nallen
Tjenare!

Jag har en dator på 2800 Mhz, 512 RAM och så vidare. Jag har ett ATI Radeon 9700 Pro i datorn, och jag laggar lite för mycket enligt mig när jag spelar Counter-Strike.

Jag undrar om det är någon som har ett sätt med inställningar som fungerar ruskigt mycket bättre än alla andra. För jag tycker att med ett sånt här grafikkort och dator ska man inte ha FPS-dropps i ett spel som funnits i 4-5 år. Desutom kom jag genom tweakande upp i 100 fps med en 300mhz p2:a med ett gf2mx200. Alltså borde jag väl ändå kunna liga stabilt på 100 med den här.

Just nu kör jag med följande inställningar, om ni vet något mer som bör ändras eller liknande så hojta till:

AGP-Speed: 4X
Antialiasing: 2X
Anisotrop flitrering: 2X
Texturinställnigar: Hög prestanda
Mip-map detaljnivå: Hög prestanda
TRUFORM: Alltid av

SMARTSHADER: Ingen effekt
VPU Recover: Aktiverad
Maskinvaruacceleration: Fullständig

Kör även med Catalysts senaste drivrutiner.

Tacksam för seriösa svar.

Du har aldrig funderat på att stänga Antialiasing: 2X och
Anisotrop flitrering: 2X ?

Det brukar hjälpa

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-

Permalänk
Medlem

Sen verkar det ju vara så att P4 och ATi (tillsammans då) inte gillar CS så värst mycket. Det verkar vara väldigt många fler som får problem om de kör med P4 och ATi än de som kör ex. AMD och ATi, jag själv har inga problem med en 2500+ och ett 9800pro.

Permalänk

Re: Re: Inställningar för Radeon 9700 pro

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korvskall
Du har aldrig funderat på att stänga Antialiasing: 2X och
Anisotrop flitrering: 2X ?

Det brukar hjälpa

Det går alltså inte sänka det till mer än 2X, iaf inte utan att ladda ner något externt program vad jag vet.

Jag har fortfarande inte fått några idéer på vad som ska ändras, så ytterligare svar uppskattas.

Permalänk
Medlem

om du kör med aplication preference på antialiasing samt anisotrop flitrering så bestäms ju de två alternativen av spelet i fråga om du kryssat ur detta så tvingar du fram 2x.

så för att inte ha på 2x ska du altså ha aplication preference ikryssat.

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk

Mrwite: Jag testade att göra som du sa, men fick ingen märkbar effekt då heller.

Jag har tidigare testat med både Omegas drivrutiner och NGO's drivrutiner, men de har inte fått någon positiv fps-stabilitet - snarare tvärtom.

Fler svar uppskattas.

Permalänk
Medlem

Testa använda DNA Drivers.

Visa signatur

/ Bewra

Permalänk

Du rensar de gamla drivisarna innan du lägger in nya va?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Berris_: Jag har testat med DNA också, inget vidare där heller. Catalyst har varit de som fungerat bäst hittils.

mortifer666: Självklart tar jag bort alla spår av gamla drivrutiner innan jag installerar nya.

Permalänk
Hedersmedlem

I de nyare omega-drivrutinerna kan man välja att installera någon specialdrivrutin för just half-life/CS.
Ladda ned och testa med det, tror att det kommer göra skaplig skillnad.
Finns att hämta här på sweclockers: ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Drivrutiner/Grafikkort/ATi/Omeg...

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk

PsychoSaurus: Been there - done that. Fungerade inget bra alls med den varianten, räckte att slänga 2 smokes för att fpsen skulle sjunka ner till 33.3, och det är inget jag föredrar på matcher.

Den drivrutinen har inte allt rätt ställt, en smoke så har jag 66.6, två 33.3 och mer där till så går det till 15 och under. Med Omega drivrutinerna får jag 50 fps i smoke. Dvs en halvering.

Mer förslag behövs, fortsätt skriva