Permalänk
Medlem

Dremel

okej jag ska köpa en dremel på enna svensson( vet inte om det är rätt stavat...)

och jag undrar bara av nån erfaren som moddar med dremel om det är bra lätt låter mkt/lite villken dremel man ska köpa isof etc...har ni linkar så skulle jag bli jätte glad också

sen villka skivor och sånt behöver man för att modda i datorn med en dremel? tack på förhand

Permalänk
Medlem

GRATTIS!

Du har nu startat den 1000:e Dremeltråden.
Som pris vinner du valfri sökning på "dremel".

Permalänk
Medlem

omfg!! tack!! tack så mkt!!! jag skulle villja tacka mina päron som hjälpt mig med att komma dit jag är idag...min maneger som jag inte vet vad han heter och min hund Cherry! vet inte varför men ville bara hällsa till henne med

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert, men det spelar nog inte så stor roll vilken dremel det är, billigare är bättre typ. Dock gör skivorna stor skillnad har jag märkt. Skivorna som följde med min rustadremel spricker hemskt lätt och nöts ner direkt medans de riktiga dremel skivorna (för dremel är ju egentligen bara namnet på företaget som gör "multiverktyget" man kallar dremel) nöts ner mycket långsammare och verkar inte spricka så lätt heller.

Permalänk

Det är sant som tolle säger. Jag köpte en Co Tech från Clahs Ohlsson, 199 kr, och dom kapskivorna nöts ner väldigt fort och spricker nåt fruktansvärt lätt. När jag tidigare idag skar ut två stycken 92mm fläkthål ur mina redan färdigstansade fläkthål i mitt chieftech chassi, så slets 2 stycken skivor ut, o ch 4 gick sönder nästan med en gång. Riktigt drygt faktiskt att hålla på å byta skivor hela tiden.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

ja men jag har nyss varit på enna svensson och frågade om skivor jag sa följande till en jag känner där* : Har ni skivor också som inte går åt som smör i solsken?...då gick vi bort till dom olika slipdelarna skivor etc..så tittade vi lite och så sa han att det är bra om man sätter på (2) skivor på en gång så håller dom bättre....sen så nämnde han diamantskiva också...det värkade ju intressant eftersom man slipper köpa nya skivor så jävla ofta om man köper en sån istället...i längden blir det ju billigare....så jag tänkte såhär...dremlar e ju inte så olika i sig..mendet som gör det är igentligen skivorna..så om man skulle köpa en såndär vanlig dremel lite billigare variationen....sen fixa en redig skiva som håller...tycker det låter vettigare pluss att man spar pengar på att göra så med...

Permalänk
Medlem

Exakt som jag resonerar, dremeln i sig ska ju bara få toppen att snurra runt. visserligen så kan ju vridmoment osv skilja men thats basicly it. Skivorna är det som gör skillnaden.

Permalänk
Medlem

förstår inte varför det skulle bli bättre med 2 skivor samtidigt, blir ju bara bredare hål, kanske inte bryts lika lätt men borde slitas lika snabbt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av endorphin
förstår inte varför det skulle bli bättre med 2 skivor samtidigt, blir ju bara bredare hål, kanske inte bryts lika lätt men borde slitas lika snabbt

ja men om du har läst på andra trådar så är det MÄNGDER med folk som säger att deras skivor sprängs ibland...det är garanterat inte kul och faan inte säkert alls heller...så om man tar två blir det stabilare ...men som du sa så slits det fortfarande lika lätt ja....

ska nog faan köpa en dremel för 600 kr på enna svensson.....(Hur faan stavas deras företag igentligen??) orkar inte åka dit bara för att titta det *glömt liksom!*

iaf en dremel för 600 sen en redig skiva..antagligen en diamantskiva...det tjänar man pengar på i längden...faan dremel e inte gjort för att såga i chassin med....eller ja..skivorna e inte det

tycker min investering i dremel m.m värkar bra vad tycker ni? vill juha lite klass på
dremeln iaf

Permalänk
Medlem

jag har sprängt 2-3 skivor, är inte överdrivet rädd för dem, de är ju inte särskilt tunga så tror inte de får nån större kraft när de slungas iväg.. såvida man inte får dem i ögonen så..

Permalänk
Medlem

nee om du är självmordsbenägen så är det ju inga problem

det finns fortfarande chanser att du får den i halsen och kär upp i pulsådern....Samma sak som med ESD alla tror att man bara kan pilla i datorn skruva och så....men chansen att grejorna kan gå sönder e inte stor .. MEN det finns en chans att det händer....så man ska vara försiktig med sånthär....

Permalänk
Medlem

o chansen finns ju att båda skivorna sprängs om du kör med 2 skivor då är det dubbelt så stor chans att en av bitarna skär halsen av dig

Permalänk
Medlem

ja..det finns ju alltid en chans men den minskar med två skivor...

Permalänk
Medlem

Man skall _alltid_ använda skyddsglasögon när man håller på med sånt.
När skivorna sprängs far de iväg med sådan fart och kraft att de lätt kan skada ett öga om man har otur.

Permalänk
Medlem

jusst precis det jag säger jue....

Permalänk
Medlem

Ojoj, du måste vara riktigt duktig med dremeln, eftersom du tydligen kan TJÄNA pengar på att använda den. Sen är det ju mycket bra att skivorna spricker, CHANSEN finns ju. Samma sak gäller med ESD, det vill man ju drabbas av, då är det ju tur att chansen finns.

Det heter RISK när det är något negativt som kan inträffa, och angående det med dremeln så kanske du SPARAR pengar på det. Man lär sig nåt varje dag, visst?

PS. detta var för att retas lite, är inte så otrevlig som jag verkar här.

Permalänk
Medlem

aa bra att nån kommer hit med helt ovettiga saker i huvudet som du också uttrycker på det nötigaste sättet också...fattade inte ett skit av vad du sa förutom din dumma "PS" Kommentar....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bamsen
aa bra att nån kommer hit med helt ovettiga saker i huvudet som du också uttrycker på det nötigaste sättet också...fattade inte ett skit av vad du sa förutom din dumma "PS" Kommentar....

här kommer jag och försöker förklara åt dig

"det tjänar man pengar på i längden"
ska vara
"det sparar man pengar på i längden"

(tror ju inte att du får (tjänar) pengar om du köper en diamantskiva...)

"men chansen att grejorna kan gå sönder e inte stor"
ska vara
"men RISKEN att grejorna kan gå sönder e inte stor"

man säger ju inte om man köper en Triss-lott att "RISKEN finns att man vinner"
och man säger ju inte heller att "CHANSEN finns att jag halkar på isfläcken här"

comprende ?

men hur som helst så rekommenderar jag dig att köpa en RIKTIG Dremel och inget billigt skräp !

själv så använder jag den "armerade" varianten av kapskivor och tycker att de håller riktigt bra - det finns ju ingen anledning att "vålda" ner dremeln när du använder den. Ta det bara lugnt och låt skivan göra jobbet istället för att trycka som ett tok !

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Var och köpte en CoTech från Clahs Ohlsson idag för 199 spänn, köpte även några diamantskivor. Men nu när jag försöker göra ett fläkthål i min chieftec fulltower sida så tar det en evighet innan man kommer igenom plåten. Gör jag något fel eller tar det en jävla stund att "såga" ut ett 92mm hål?

Visa signatur

AMD64 3200+ Winchester | Abit Av8 3rd Eye | WD Raptor 74GB
"There is no justice as an angry mob justice"

Permalänk
Medlem

Rustas är bättre än classes. Sen kan man köpa billiga tillbehör på biltema.

Ulmix: Ja, det tar ett tag, men tänk på att låta verktygen jobba och inte du, så tryck inte för mycket.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

okej nej men jag ska köpa en dremel från enna svensson för 600 kr...och det värkar inte vara nått skräpp där inte....sen köper man nåra skivor och kör på bara svårare är det inte ...eller det kan faan inte vara det iaf

Permalänk
Medlem

Re: Dremel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bamsen
okej jag ska köpa en dremel på enna svensson( vet inte om det är rätt stavat...)

och jag undrar bara av nån erfaren som moddar med dremel om det är bra lätt låter mkt/lite villken dremel man ska köpa isof etc...har ni linkar så skulle jag bli jätte glad också

sen villka skivor och sånt behöver man för att modda i datorn med en dremel? tack på förhand

bamsen det stavas NA Svensson..

Visa signatur

Hälsningar Robba