Permalänk
Medlem

Varm CPU

Har nyligen köpt ny dator och har ett jäkla skumt problem,enligt hardware monitor i BIOS ligger CPU'n på 65-68 graders temp hela tiden men kylflänsen är ändå knappt varm. Jag har även haft på rikligt med kylpasta. Vad kan vara fel?! Kan det möjligtvis vara mobbots hardware monitor som det är nåt fel på och att den visar fel? Kan även säga att jag provat 2 olika CPU-kylare och att det visar exact samma temp med båda. Datorn står i min signatur.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Felet är nog just att du lagt på rikligt med kylpasta. Lägg på en liten klick och smeta ut den så att metallen nästan lyser igenom.

Man kan jämföra värme med elektrisk ström, temperatur med volt.
Kylpastan har ett termiskt motstånd, mer ju tjockare skikt du lägger på.

Tänk så här:
Cpu=hög spänning(temp)-spänningsfall(tempskillnad) över kylpastan=spänning på kylfläns(temp)

det är alltså möjligt att ha ett varmt cpu och en kall kylfläns för hela tempskillnaden ligger över det tjocka skiktet kylpasta.

Visa signatur

DFI Ultra-D| Opteron 165 | 2x512MB BH-5 UTT | XFX 6600 GT | Silverstone ZEUS 560W | Mach I | 40GB Samsung SATA ll |

Permalänk
Medlem

Jag har nu tagit bort det mesta av kylpastan och har bara ett tunt lager kvar men CPU'n håller fortfarande samma temperatur. Jag har dock upptäckt att det var vara nåt fel med 12V strömmen till mobbot. För när jag kollar i programmet PC alert så står det 2,04V på 12V. Kan möjligtvis detta ha nåt med saken att göra?

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Ja, det kan de ha.
Ditt nätagg eller moderkort undervoltar något grymt.
Helst ska den ligga så nära som helst 12v.
Om du kan testa med ett annatnätaggregat så vore det bra.

Permalänk
Medlem

Låter som den visar fel också, ärligt talat din dator borde inte enns starta vid 2,04V.........

Jag tycker du ska göra så här, Flasha om ditt bios med senaste versionen, hade liknande problem som dig, CPU'n låg på 90C, efter flashen så var den på 34C ^^

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

fy fan,ok Vad har du för mobbo? Ska prova att flasha om,dock står det inget om nåt CPU-problem i senaste versionen till mitt mobbo.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk

Det är ett känt problem att MSI´s moderkort strular ihop med processorer som har Newcastlekärnan... Temperaturerna visas helt åt hel-ete. Har samma problem själv. Det finns nytt bios till ditt kort som bör fixa det men till Neo-Fsr som jag har verkar det dröja.

Permalänk
Medlem

Har flashat BIOS till senaste versionen men det hjälpte dessvärre inte

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk

Jag hittade ett inofficiellt bios som slutligen fixade strulet som har varit exakt samma skit som du har. Bioset som funkar hittade jag inte med MSI Livemonitor utan det låg postat på AMD´s och MSI´s forum.. Googlade efter Newcastle + high temperature och letade mig vidare därifrån. Det måste funka med rätt bios för dig också... helt klart...