ATi-prestanda i Doom 3 drivrutinsfråga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virustommy
Läste du noga? Dessutom är "väll" Cs:source då vet ju jag inte skrev bara att det kanske är det

Varför ens nämna det om du inte har någon aning? Tycker de som har hängt med lite i HL2 svängarna de senaste året borde veta att HL2 (och därmed CS:source) använder DX.

Permalänk

Trodde det var Direct3D som Half-Life 2 använder, men vad vet jag....

Visa signatur

..::Abit Kv8-Max3::..::Amd64 3200+::..::1024DDR::..::19" Samsung 957MB::..::36gig raptor+80+120Hd::..::Nvidia 6800GT::..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Illpalazzo
Trodde det var Direct3D som Half-Life 2 använder, men vad vet jag....

Sanningen, det använder Direct3D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Vad är det i HL2 som gör att ATi kommer "spöa nVidia med 40% skillnad"??

40% är nog att ta i men enligt snubbarna på Valve har ATI bättre stöd för DX9 än Nvidia, därför kommer HL2 fungera bättre på ett ATI-kort.

Permalänk
Medlem

Men snälla nån, kan dem inte fokusera på de nya drivrutinerna istället för att anklaga "vissa andra" för att använda partial percision (stavning ).

Hoppas dom nya drivrutinerna blir bra iaf.

Bobby_One: ja, ATI använder brillnear men när THG (tror jag det var) undersökte kom dem fram till att det inte gick att se nån skillnad mellan ATI's brillnear och riktig trillnear. NV använde föresten oxo brillnear "by default" dvs om man inte letar igemon menyerna i drivrutinerna och slår av det.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Inse: Half-Life 2 kommer tidigast i slutet på kvartal 4 det här året men det är mycket troligare att det inte dyker upp förrens våren 2005 och då kommer det ändå vara nya (andra) kort som gäller än x800 och 6800 som är vassa idag.

Visa signatur

||BFG 7950 GX2||ANTEC 1080AMG 480W||ASROCK Dua SATAII||Opteron 146 @ 2800Mhz ||4x 512MB Kingston HyperX @ 2-2-2-5 ||BFG 7950 GX2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spacecowboy
Inse: Half-Life 2 kommer tidigast i slutet på kvartal 4 det här året men det är mycket troligare att det inte dyker upp förrens våren 2005 och då kommer det ändå vara nya (andra) kort som gäller än x800 och 6800 som är vassa idag.

fel... det verkar gå gold om mindre en 3 veckor och sen står det nog inte på förns det släpps

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

Valve har inte råd att dröja längre på att släppa Half-Life 2, men då beta testningen av CS:Source börjar inom kort så bör det vara ett tecken på att HL2 är i slutfasen.. Och nya projekt börjat rulla igång.

Ganska övertygad om att HL 2 går guld innan slutet av augusti.

Permalänk

Det låter ju osannolikt att de kommer öka prestandan så mycket men den som väntar får väl se.

Permalänk

varför inte bara ladda ner omegas drivrutiner om man spelar mycke opengl spel....

Permalänk
Medlem

Hur lyckas Valve INTE ha råd efter att lurat på barnen CS:CZ, alla VAC bans etc. Helt sanslöst, har Gabe köpt kola o kakor för alla pengar tro?

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spacecowboy
Inse: Half-Life 2 kommer tidigast i slutet på kvartal 4 det här året men det är mycket troligare att det inte dyker upp förrens våren 2005 och då kommer det ändå vara nya (andra) kort som gäller än x800 och 6800 som är vassa idag.

Tror knappast det dröjer till '05 innan vi får se HL2. även om det skulle göra det så har inte mycket hunnit hända på grafikkorts marknaden, kommer väl en refresh till ihöst eller kanske till jul, typ 6900U och X900 eller X800 Über XT Platinum Pro GOLD Delux :). Får se när ATI's R500 kommer, fanns ju rykten om att det skulle komma så tidigt som i höst eller tidigt näst vår men jag tror det tar längre tid än så.

XCan: inte har han då spenderat det på fettsugning och plastikkrirurgi ;). ne, nu var jag elak mot stackars Gabe:)

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Varför pratar ni om Half-Life 2 när posten handlar om Doom 3 och ATI's drivare? Märkligt

Min vy på saken: Jag tror att ATI kan förbättra prestandan i D3 en hel del med nya drivare. Däremot så tror jag INTE på att dom kommer ikapp Nvidia's kort eftersom spelet är gjort med NV-kort i åtanke (Carmack gillar Nvidia).

Sen kan jag kommentera HL2 och ATI-kort senare när den posten väl dyker upp här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrB
Varför pratar ni om Half-Life 2 när posten handlar om Doom 3 och ATI's drivare? Märkligt

Min vy på saken: Jag tror att ATI kan förbättra prestandan i D3 en hel del med nya drivare. Däremot så tror jag INTE på att dom kommer ikapp Nvidia's kort eftersom spelet är gjort med NV-kort i åtanke (Carmack gillar Nvidia).

Sen kan jag kommentera HL2 och ATI-kort senare när den posten väl dyker upp här

I hans plan berömmer han ofta ATi också, men brukar klaga en del på deras drivrutiner

Citat:

I am using an NV30 in my primary work system now, largely so I can test more
of the rendering paths on one system, and because I feel Nvidia still has
somewhat better driver quality (ATI continues to improve, though). For a
typical consumer, I don't think the decision is at all clear cut at the
moment.

Permalänk
Medlem

Linux = 100% OpenGL.

Så nu kanske vi får linuxdrivare som presterar bra också!

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Men snälla nån, kan dem inte fokusera på de nya drivrutinerna istället för att anklaga "vissa andra" för att använda partial percision (stavning ).

Hoppas dom nya drivrutinerna blir bra iaf.

Bobby_One: ja, ATI använder brillnear men när THG (tror jag det var) undersökte kom dem fram till att det inte gick att se nån skillnad mellan ATI's brillnear och riktig trillnear. NV använde föresten oxo brillnear "by default" dvs om man inte letar igemon menyerna i drivrutinerna och slår av det.

Jo jag har inga problem med att de använder den här filtreringen då den funkar så pass bra men att ATIs drivrutiner stänger av den och övergår till trilinjär filtrering när man har colored mip maps för att den trilinjära filtreringen ska se äkta ut tycker jag inte om.

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ernstp
Linux = 100% OpenGL.

Så nu kanske vi får linuxdrivare som presterar bra också!

Ja sämre är ju svårt, sedan kanske de kan öka lite överhuvudtaget och släppa 64bitars osv med. Eller släppa specsen folk kan göra egna drivrutiner. De har ju släppt dem för den gamla generationen, 7500 osv. Och de fria drivrutinerna till dem ger visst rätt bra prestanda ifall man tar in kortets egna begränsningar i beräkningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby_One
Jo jag har inga problem med att de använder den här filtreringen då den funkar så pass bra men att ATIs drivrutiner stänger av den och övergår till trilinjär filtrering när man har colored mip maps för att den trilinjära filtreringen ska se äkta ut tycker jag inte om.

Den stänger inte av optimeringen bara för att man använder colored mipmaps, algorithmen fungerar så att den "känner av" när trilinear filtrering behövs eller ej.

Läs: http://www.ati.com/online/chat/

Citat:

[B]Hanners79
Can you give a more detailed explanation as to why the use of coloured mipmaps shows the use of full trilinear, which doesnt correspond to what seems to occur in a normal, real-world situation?

Andy/Raja
Coloured mipmaps naturally show full trilinear as our image quality analysis reveals that there could be visible differences in the image. It should be noted that trilinear was originally invented to smooth transitions between mip-levels, and in the original definition mip-levels should be filtered versions of each other, as coloured mip-levels clearly are not. Despite this, we understand that people often make use of hardware for purposes beyond that originally envisioned, so we try to make sure that everything always functions exactly as expected.

[/B]

Permalänk
Medlem

Jag anser att det är mer värt att köpa ett Geforce i dags läget pågrund av att X800 korten har inte stöd för PS 3.0 (Pixel Shader 3.0), vilket Geforce korten har. Slutsatsen är att om man köper ett Geforce 6800 idag så kommer det räcka mycket längre än ett Radeon X800 kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mai
Jag anser att det är mer värt att köpa ett Geforce i dags läget pågrund av att X800 korten har inte stöd för PS 3.0 (Pixel Shader 3.0), vilket Geforce korten har. Slutsatsen är att om man köper ett Geforce 6800 idag så kommer det räcka mycket längre än ett Radeon X800 kort.

Och du såg det i din kristallkula? Det enda vi har att gå efter än så länge vad gäller är SM3.0 är patchen till FarCry och den hjäpte inte nVidia att komma ifatt ATI i det spelet. När ATI korten får PS2.0b stöd i FarCry kommer avståndet med största sannolikhet att öka ändå mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mai
Jag anser att det är mer värt att köpa ett Geforce i dags läget pågrund av att X800 korten har inte stöd för PS 3.0 (Pixel Shader 3.0), vilket Geforce korten har. Slutsatsen är att om man köper ett Geforce 6800 idag så kommer det räcka mycket längre än ett Radeon X800 kort.

Det kan ju diskuteras
Från nordichardware:

Citat:

Det har kommit in en hel del ny intressant information de senaste dagarna rörande ATi och teknik som vi hittills trott varit exklusivt för nVidia. Kort sagt har det nu kunnat bevisas att ATi har stöd för Geometry Instancing, en finess som nVidia framhävt som unik för Shader Model 3.0. I syntetiska tester kan denna finess öka prestandan något enormt och dessutom har den en ganska unik egenskap som gör att den underlättar inte bara GPU:ns utan även CPU:ns arbetsbörda.

En bild som visar detta:

(http://www.digit-life.com/articles2/gffx/fc12-2.html)

Permalänk

Det är inte så konstigt att nvidia har bättre opgl drivrutiner än ATI eftersom flera av dom som startade nvidia kommer från SGi (Silicon Graphics) och som dom flesta vet utvecklades opgl av SGI.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett tillägg till bilden ovan.

Kör man med sp2 ger det en ytterligare boost : jag har sammanställt jämförelsen här(baserat på digit-life's andra diagram):

OBS: jag har inte räknat med någon boost för nvidia, så räkna med att de också i bästa/värsta fall kan öka med runt 5% över vad mina grafer visar:
(templösning på webserverproblemet:)
ftp://gurra.lewt4life.com/atigraf.htm

Dessa är alltså digit-lifes resultat med x800 & sp2, & 6800@sp1.
Vi vet ej om sp2 ger någon boost för 6800.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KillerGoos
Det är inte så konstigt att nvidia har bättre opgl drivrutiner än ATI eftersom flera av dom som startade nvidia kommer från SGi (Silicon Graphics) och som dom flesta vet utvecklades opgl av SGI.

Sant, dock är ju OpenGL en helt öppen standard så ingen egentlig ursäkt för att ha en dassig drivrutin, dock en förklaring varför nvidia är bättre. Eller iof, kanske är så att nvidias är sjukt bra medans ATI's är bra, men inte lika bra, fast ändå "bra" per definition.

Permalänk
Medlem

skulle det inte helt enkelt kunna vara så att ATI har prioriterat bort OpenGL i sina drivrutiner eftersom det knappt har kommit en viktig motor baserat på det sen quake 3 från förra årtusendet? om man får 470 eller 510 fps i q3 spelar liksom ingen större roll... nu när doom3 kommer, vilket har en motor som kommer användas i många spel dom närmaste åren fixar dom till drivisarna.

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Avstängd

Oj ojoj kristallkulan går varm i denna tråden ser jag:-)

Vad fantastiska ni siare är om framtiden:-)

Btw see more pleaseeee

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

Vem bryr sig så länge det inte går att få tag i korten, ge mig ett GF6800 ultra idag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

skulle haft ett i mars trodde jag förra julen, men de bara flyttar fram datumen hela tiden...

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K)

Permalänk
Medlem

Jag tycker bara att det är utomordentligt korkat att inte fixa till någonting (om det nu går genom drivisar) man kännt till så länge tills det krisar då ett stort spel släpps....

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Jag tycker bara att det är utomordentligt korkat att inte fixa till någonting (om det nu går genom drivisar) man kännt till så länge tills det krisar då ett stort spel släpps....

Håller med dig, ATi kunde kanske anställt nån extra som bara jobbar på OGL-delen.

Permalänk

Dem kan väl anställa mig?

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2