Hur designar/skapar ni en hemsida ?

Permalänk

Jag brukar börja i photoshop och skissa, men man kan lika gärna jobba på papper, DW, notepad, gimp o.s.v. också (inte paint dock ), frågan är var man har bäst koll på verktyget. Jag jobbar snabbast i photoshop.
När jag skissar brukar jag tänka på vad sidan ska innehålla och därefter bygga layouten, man ska inte försöka vara allt för kreativ, det förvirrar bara användarna. Kopiera is the way to go...
Att lära sig photoshop gör man enligt mig bäst utan tutorials. Eftersom det är så kul så är det bara att leka på, prova igenom alla menyalternativ och sånt. Och så kan man ju läsa lite artiklar också ibland för att få tips på tekniker när man kan grunderna.(eller tidigare om man tycker det är kul) Läs te.x. cap&design så fort du får chansen(kolla på närmsta biblotek), den brukar innehålla lite photoshopmaterial.

Och så tror jag det är få som kan allt I photoshop, det finns ofta ett flertal sätt att lösa varje problem.

Jag föredrar att koda i en editor med kodfärgning, blir lättare att hitta då. Jag använder Scite och har än inte hittat någon trevligare.

Och så se till att lära dig html/xhtml och css såklart om du inte redan kan det. Om du redan kan dem och har tid över rekomenderar jag referenserna på w3c.org de går igenom allting du behöver veta om xhtml/css.

Jag kanske skrev lite långt. :/

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Jag kluddar lite i photoshop, börjar med koden samtidigt, sen pillar jag, och pillar, och pillar och se! Den är färdig!

Permalänk
Korsordsguru

Jag skriver all (PHP och HTML)-kod i SciTE, eller EasyEditor när jag jobbar under FreeBSD. Sedan om det inte är någon HTML-kod jag inte kan i huvudet så öppnar jag Dreamweaver och gör saken jag tänkte göra där i och kollar på koden. Bilder är överflödigt på hemsidor, men de få jag gör görs i Photoshop.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får tacka för alla tips! det kommer garanterat hjälpa

Visa signatur

If you wanna be happy for the rest of your life, Never make a pretty woman your wife

Permalänk
Medlem

Brukar börja med penna och papper, sen överför jag detta till photoshop och testar färger. Sen implenterar jag delar av designen i html/css. Jag brukar ta skärmdump på siten och klista in i photoshop för att lägga till nya delar, det är mycket snabbare att flytta runt objekt, lägga till texter och ändra färger i photoshop än att behöva skriva css för varje idé.

Jag förstår inte varför man använder notepad till större projekt när det finns betydligt bättre texteditorer. Jag skriver det mesta i dreamweaver som har colorcoding, inbyggd preview (som renderar css korrekt och inkluderar SSI), publish (så man kan testa server kod), bra GUI för CSS, search and replace för en hel site etc. Dreamweaver kan dock kännas onödigt tung.

Permalänk
Medlem

Jag börjar pilla i photoshop, sen kör jag i gång notepad (eller nån annan texteditor) och börjar att sitta och kladda ut divar, samtidigt som jag har en till notepad uppe med css-koden.

Har hänr att jag använder dreamveawer men jag tycker manb får mkt mer kontroll med notepad.

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad ni gör i Photoshop???
Menar ni fixa till lite knappar/bakgrundsbilder och sånt, eller kan man designa hemsidor på nåt sätt i Photoshop?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Antar att dom ritar upp i Photoshop hur dom har tänkt sig att sidan ska se ut. Och använder det sen som mall när dom kodar sidan. Finns det sen tex knappar som man ritat upp i mallen i photoshop så antar jag att dom bara klipper ut det och lägger till i själva sidan.
Själv gör jag inte så utan börjar koda och går efter hur jag i huvet har tänkt mig att det ska se ut. Men sen har jag inte de minsta design känsla heller

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Inaktiv

Jag jobbar så här:

1.
Tänker ut vad projektet ska handla om och vilket skripspråk jag ska koda det i (ASP eller PHP).

2.
Skriver en kravspec (Lista på vad som måste finnas med i projektet).

3.
Börjar skissa på dom klasser som ska finnas med. Använder mig av UML (Unified Modeling Language) när jag ritar upp klasserna.

4.
Börjar koda sidorna som ska finnas med.

5.
Skapar layouten till sidan.

Program jag använder:

MS Word 2003 (Kravspecen)
MS Visio 2003 (Klassdesign (UML) och design av databastabeller (UML) )
Dreamweaver 2004 (Kodar sidorna i)
EMS MySql Manager (Skapar databaser och tabeller)

Permalänk

Jag satt lite idag och kodade och använde ett mycket smidigt sätt!
Jag la webläsarfönstret överst på skärmen(1), htmlkoden nere till vänster(2), css-koden nere till höger(3):

|---------| | (1) | |----|----| |(2) | (3)| |----|----|

Och så la jag

<meta http-equiv="refresh" content="1">

I head-taggen. Vilket innebär att sidan laddas on var [content]:ånde sekund I det här fallet varje.
Så jag ser direkt när jag sparar den uppdaterade sidan i webläsaren.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Jag brukar rita en snabb skiss i paint shop pro, följt av en förfining med exakta utseendet jag vill ha. Sedan skriver jag ihop sidan i conTEXT med xhtml/css och slänger in bilder där dom behövs, brukar få upprepa ett par gånger innan jag är nöjd.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk

Jag brukar rita sidan i gimp först, sen skriver jag den i anjuta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RokkeR

Edit:
Välkommen till SweC förresten!
Å Bara så att du vet, det är jag som är den klart coolaste, ballaste & snyggaste snubben på hela det här stället och alla inlägg som skrivs till mej bör avslutas med "Ers Majestät"

Det där var det dummaste jag har läst, du är bara jobbig tycker jag.

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlaskeN
Det är PRECIS så jag känner. Mest därför jag skapa tråden.

Det kan säkerligen vara för att ni fortfarande håller på att lära er arbeta med hemsidor. De som har hållt på ett tag vet mer vad det är dom vill göra och då blir det enklare att slutföra helt enkelt.

Visa signatur

System: 2400+@2400mHz(200*12) VCore: 1.700 ][ 8rda+ ][ 2*256mb TwinMOS/Winbound PC3200 ][ Sapphire Radeon 9700 np ][ Kanintänder

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Lär dig HTML så ska du se att det går lika lätt som en av pankakorna jag åt för några minuter sedan (med glass).

Att använda notepad för html är väl lika givande som att hugga runstenar istället för papper och penna.
Visst får ni använda det om ni vill men avskyr de som "oh jag är tuff jag använder notepad. Jag smeker notepad. Notepad är bättre än alla andra program som finns!!!".

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Att använda notepad för html är väl lika givande som att hugga runstenar istället för papper och penna.
Visst får ni använda det om ni vill men avskyr de som "oh jag är tuff jag använder notepad. Jag smeker notepad. Notepad är bättre än alla andra program som finns!!!".

Du kan ju inte neka att man får bättre kontroll med notepad? Dessutom tycker jag att det är roligare att känna att jag verkligen kan, istället för att få halvtaskig kod som inte ens är korrekt XHTML Strict från nåt annat program.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Du kan ju inte neka att man får bättre kontroll med notepad? Dessutom tycker jag att det är roligare att känna att jag verkligen kan, istället för att få halvtaskig kod som inte ens är korrekt XHTML Strict från nåt annat program.

Och här kommer den igen!

Visa signatur

När jag går Off-Topic så står getterna stilla!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Du kan ju inte neka att man får bättre kontroll med notepad? Dessutom tycker jag att det är roligare att känna att jag verkligen kan, istället för att få halvtaskig kod som inte ens är korrekt XHTML Strict från nåt annat program.

Jo jag nekar.
Jag använder själv dreamweaver? Varför det undrar du helt förvånat.
Jo, jag använder dreamweaver mx 2004 i "kodläget".
Det ändrar ingenting i min kod förutom att om jag skriver <td> så kommer </td> utomatiskt.
Dessutom är det färg så man enklare ser, man kan välja hex-kod enklare.
Det finns inbyggt ftp-program.
Jag kan få en snabb överblick över hur sidan ser ut med bara ett klick utan att starta en browser eller en spara sidan, jag kan tom se hur sidan ser ut medans jag bygger UTAN att spara och uppdatera en browser hela tiden.
Och om jag är riktigt lat och inte orkar skriva en tabell-kod så kan jag klicka och tjong kommer det upp en färdig jag bara kan modifiera koden lite på.
Jag kan wc3-kolla koden direkt i programmet.

Min poäng är att det finns många användbara funktioner som inte förstör ett piss och man inte behöver använda om man inte vill, men om du känner dig osäker att det blir lite för svårt för dig och du inte kan kontrollera koden så använd du ditt notepad men klaga inte på mig

Jag förtjänar också en word bild nu!

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Använder notepad, allt annat är fusk....

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dj Squeeze
Använder notepad, allt annat är fusk....

Ok, så alla som inte kör windows och inte har notepad fuskar.

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dj Squeeze
Använder notepad, allt annat är fusk....

Jag tycker du ska koda på hålkort med strumpstickor.

Jag kan rekommendera något notepad-alternativ med syntax-highlighting m.m.

Permalänk
Medlem

Tvingar någon grafiskt kunnig att rita layouten, sedan upp med närmsta SSH-klient, startar jed och knackar phpkod tills jag svimmar, brukar funka fint.
XHTML Strict/CSS såklart

Visa signatur

äh, vem behöver signatur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malesca
Jag tycker du ska koda på hålkort med strumpstickor.

Jag kan rekommendera något notepad-alternativ med syntax-highlighting m.m.

PHP-edit är jävligt bra.
Syntax Highlighting med stöd för PHP, HTML, Javascript, CSS m.m.

Visa signatur

När jag går Off-Topic så står getterna stilla!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Att använda notepad för html är väl lika givande som att hugga runstenar istället för papper och penna.
Visst får ni använda det om ni vill men avskyr de som "oh jag är tuff jag använder notepad. Jag smeker notepad. Notepad är bättre än alla andra program som finns!!!".

Har jag sagt något annat?

Permalänk
Korsordsguru

Jag måste rekommendera SciTE för er som söker ett program till windows med syntax highlighting. Det är helt rent utan kludd men finns en del mysiga 'features'. Syntax highlighting finns till följande språk i det: Ada, Avenue, C/C++/C#, Eiffel, HTML, HTML with embedded JavaScript, VBScript, PHP and ASP, IDL - both MSIDL and XPIDL, INI, properties and similar, Java, JavaScript, Lisp, Lua, Make, Pascal, Perl, but not all of the language, Python, Ruby SQL and PLSQL, VB and VBScript och XML.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är inte moderator, men det kanske räcker med tips om editorer nu. Det finns andra trådar för den diskussionen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Har jag sagt något annat?

Felqute. sorry babe

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrik88
Jag använder mest DW och jag fattar inte riktigt hur man lyckas att få det ordentligt i notepad...

Man läser kurser och lär sig ordentligt.
Själv använder jag Editpro 5 istället för notepad. Bästa programmet jag träffat.

Visa signatur

Så du söker den perfekta sidan om webbradio? Surfa då vidare till
http://www.radioworld.se
där finns allt du behöver veta om hur du drar upp en ström!

Permalänk
Medlem

Ritar i PS, skriver HTML i DreamWeaver, lägger till PHP i DW, Klart.

Permalänk
Medlem

Surfar runt lite, plockar idéer, blandar dem, skriver ihop något. Väljer färger. Skapar grafik(om det finns någon, oftast inte). Kod skrivs i vim/nano, grafik görs i photoshop.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Re: Hur designar/skapar ni en hemsida ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlaskeN
Tjo! undrar bara hur ni designar/skapar era hemsidor?
Själv smeker jag koden i anteckningar
Vill gärna ha lite tips om design. Tycker ja designar likadant hela tiden

btw ny här

jag själv är en erkänd designer om jag får skryta lite .. först ska man alltid komma på ett färg tema . fundera på hur det ska ligga. rita upp det på ett papper. göra storyboard. och sen när du e glad med allt rita upp allt i en stor bild sedan slicar du ner dom så bilderna inte är så tunga sedan lägg upp dom i ett html dokument med antingen frames(tycker jag e bäst) eller i tabell sedan kan du resten tror jag.

men kom ihåg ett bra färg schema är alltid viktigt typ du kan inte ha svart o vit i många lägen det ser inte snyggt ut helt enkelt. dock ljusare bakgrund ger en mer pro look om man vill t.ex vill sälja något....medan mörkare är till t.ex klan hemsidor eller design hemsidor dock finns det massor av undantag det brus på vad man tycker om helt enkelt

Visa signatur

inget intressant att skriva här