Permalänk
Medlem

Vad i #¤"¤"#!¤... Tempen går inte ner!

Hade innan en AMD boxed fläkt, och tempen låg runt 55 - 65 grader, nu har jag bytt Till en Salman 7000B AlCU och tempen ligger fortfarande på samma temp... Nåra förslag på vad det kan va för fel?

Permalänk
Medlem

Testat med annan kylpasta ? Sätta i mer chassi fläktar (om du nu överhuvud taget har några ? )

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Asus 4070 OC| Ryzen 7800X3D | 32GB Corsair 6000Mhz CL30 | EVGA G2 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

hmm... chassifläktar har jag, kör med öppet chassi för tillfället, händer inte ett skit... Skruvar jag upp fläkten i botten händer inget då heller

Permalänk
Medlem

Kanske så att dina temp visare är helt fuckade =/ ?? Var så för mig innan ... men sedan uppdaterade jag min BIOS och nu är det mer realistiskt (innan låg min cpu temp på ca 70grader enligt BIOS nu ligger den runt 40)

*EDIT* stava kan man inte göra ^_^

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Asus 4070 OC| Ryzen 7800X3D | 32GB Corsair 6000Mhz CL30 | EVGA G2 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

okej, jag har ett MSI KT8... är dom kända för att ha några sånna problem?

Permalänk
Medlem

Inte vad jag vet =/ ... men du kan ju testa att uppdatera ?! Alltid värt att testa

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Asus 4070 OC| Ryzen 7800X3D | 32GB Corsair 6000Mhz CL30 | EVGA G2 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

har sutti och bläddrat i detaljerna för de nyare bios versioneran, men det stod inget om det... Kan en annan kylpasta, göra så stor skillnad som 10 - 15 grader? Vill gärna har ner den i 45C åtminstonde i idle.

Permalänk
Medlem

Beror på.
Om du bara smetat på så är det därför.
Du ska ha ett tunt och jämt lager på kärnan.
Testa med ett kreditkort, fast att spänna gladpack så att det nästan spricket över ett finger funkar bättre.

Permalänk
Medlem

Skulle jag råka ut för samma "symptom" så skulla jag nog anta följande:

1: Jag gör fel när jag applicerar kylpasta.
2: Luftgenomstömmningen i chassiet är inget vidare bra.

Prova att köpa en ny kylpasta, kanske är den gamla inget att ha?
Applicera bara ett väldigt tunt lager kylpasta, använd dig av ett kreditkort eller liknande för att få ett tunt slätt lager.

Att köra med chassiet öppet är inte alltid till fördel då luften ofta "står still" runt cpu-fläkten osv... När du har chassiet "stängt" så skapas ett bra luftflöde som för ut varm luft ur lådan... (fungerar bäst i längden)

Har du redan testat detta så har jag inte en aning om vad som kan orsaka problemet...

Permalänk
Medlem

zalman fläkten är tyst men kan fan inte kyla!!

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xelathur
zalman fläkten är tyst men kan fan inte kyla!!

Helt fel.. Varför häva ur sig sånt där när du uppenbarligen inte har koll på läget?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Zalmanen är bland de bästa när det gäller kylning!

Permalänk
Medlem

Vad använder du för program när du kollar temperaturen?

Kolla i BIOS, där kan du kanske få en mer realistiskt temp

Permalänk
Medlem

men bios & program kör ju på samma sensor
Sen visar alla moderkort fel temp med +/- 10 - 15 grader

Visa signatur

Godde!

Permalänk

Mitt Msi 875p Neo visade iaf fel temperatur på processorn, minskade med ungefär 10 grader när jag uppdaterade BIOS.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Avstängd

Zalmanfläktarna på 80mm kan mycket väl hävda sig med en 92mm

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amd_
hmm... chassifläktar har jag, kör med öppet chassi för tillfället, händer inte ett skit... Skruvar jag upp fläkten i botten händer inget då heller

blir bättre luft flöde i chassit om du har sidan på ...

Permalänk
Medlem

ska uppdatera bioset, och se ifall det händer nått.

Tänkte på en annan sak den där pappers plattan som sitter fast på bakplåten till kylaren. Det så ju ut att va vanligt papper, bränns inte det upp?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amd_
har sutti och bläddrat i detaljerna för de nyare bios versioneran, men det stod inget om det... Kan en annan kylpasta, göra så stor skillnad som 10 - 15 grader? Vill gärna har ner den i 45C åtminstonde i idle.

Tänk på att Tillverkarna skriver inte "fix the temperature bug" eller ngt liknande

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Avstängd

MSI K8T som är till A64 visar rätt mycket fel.. Polarens båda sånna har visat 76C och inte rört sig en millimeter, testat att köra utan fläckt på flänsen och testat att överklocka som fan, rör sig inte ett skit.

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat bioset nu till det senaste och det hände inte mycket... Jag har känt på kylaren, den är hur kall som hellst. Fast CPU tempen ligger runt 60 grader. Och den har bra kontakt med CPU:n...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj_linder
blir bättre luft flöde i chassit om du har sidan på ...

Det beror väl på vems dator det gäller. Om jag sätter på min sida så stiger temperaturen med 5-10 grader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amd_
Jag har känt på kylaren, den är hur kall som hellst. Fast CPU tempen ligger runt 60 grader. Och den har bra kontakt med CPU:n...

Kylarflänsen ska vara bra varm vid en cpu temp på 60 grader så det låter inte d minsta som om du har bra kontakt....

Permalänk

Testa att lägg den i frysen.DEt gjorde en kompis och det blev hur bra som helst!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fick det att funka! Ligger runt 45C nu och upp till 50C under stress, kör jag med öppet chassi ligger den runt 30C. Hittade ett forum där de hade samma problem, så var det någon som hade mailat MSI och klagat, som svar fick han bifogat en Bios uppdatering (1.81). Finns inte att få tag på ännu på deras sida.

Om det är någon med liknade problem så kan jag leta upp länken till Bios uppdateringen...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amd_
kör jag med öppet chassi ligger den runt 30C.

fryser du inte i ditt kalla rum?

Permalänk

Installerade nyligen ett nytt system med A64 2800+ och ett MSI kt8-kort och upplever exakt samma krångel med temperaturangivelserna. Det är tydligen ett problem mellan processorerna som har Newcastle-kärnan och KT8-kretsarna.
De flesta moderkortstillverkarna har fixat strulet med en biosuppgradering utom MSI som hårdnackat hävdar att inget är fel. Min prolle har enligt bios och diverse mätprogram 65c vid idle och 75 vid belastning... Vad har du för processor?

Permalänk
Medlem

Ladda ner den här filen om du har ett "MSI K8T Neo Fis2R" och flasha om bioset.

Permalänk

Jippi! Såg diskussionen om bios 1.81 för Neo-Fsr men vågade först inte testa förrän den blivit officiell... men den funkar klockrent! Härligt! Nu sjönk temperaturerna 20-30c...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fordie
fryser du inte i ditt kalla rum?

Om han har luftfenomströmning a'la orkanstyrka vid kylaren kan det säkert gå bra. Dessutom mäter moderkortet antagligen lite fel.

Kan alla sluta påpeka att fläktar inte kyler nu? Efter att fyrahundratrettiotvå personer har påpekat det så tappar det sin charm.