Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naken^
Jovisst är det viktigt att man kollar igenom sin egen hårdvara innan man börjar klaga ... kan inte annat än hålla med dig.

Men att man ska ha i åtanken att Telias när blir "överbelastat" så är det väll mer Telias problem och inte kunderna. Dom har lanserat en tjänst på 8mbit och då måste dom väll utgå från att alla som har möjligheten att få den kommer att ta den (och det vet ju dom hur många det är. Hur mycket deras backbone klarar av måste dom ju med ha kolla på ... annars blir man ju lite nervös. För att göra lite ironi av det.....

"Hejsan jag lanserar en tjänst på 20mbit idag men tyvär kan bara 8personer ha användning av den fullt ut men däremot har vi kirrat så 400 personer kan köpa tjänsten. Hoppas nu dom inte beställer den och försöker använda den"

Ngt överdrivet men du förstår vart jag vill komma.......

Jovisst, men i 99,9% utav fallen här så är det inte Telias Backbone som är problemet.
Om du letar upp någon på forumet som bara får ut 4-5. Så kan du ge dig fasiken på att du lika lätt hittar en i samma område som den personen som får ut 6-7.

Jag bara påpekade att deras Backbone inte är oändlig!

EDIT: Och nej Telia räknade inte med den enorma anstormningen på 8Mb/s. Det borde du även också veta, då många fick försenade inkopplingar och allt sådant!

Permalänk
Medlem

Jag tycker telia 8000 funkar grymt bra... har då inte märkt av nån kapacitet brist.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC

EDIT: Och nej Telia räknade inte med den enorma anstormningen på 8Mb/s. Det borde du även också veta, då många fick försenade inkopplingar och allt sådant!

Rätt dålig marknadsundersökning av Telia då ... Telia måste ha mottagit 1000tals mail ifrån folk som undrar när dom skall höja sina hastigheter. De vet att folk ideligen ringer till dom och frågar om dom kan få snabbare internet (2mbit tjänsten). de ser att konkurenter som har höjt hastigheterna har fått flertalet kundförfrågningar pågrund av att dom i någonform erbjudit snabbare tjänster (VDSL).

Att Telia missat denna biten av internetmarknaden (att folk vill ha snabbare lina) är rätt spektakulärt

Detta är absolut inget klanka ner på Teliakorståg vill jag bara tillägga... jag själv har Telia och visst dom kanske är lite dyrare men dom har utantvekan en mycket stabil uppkoppling och kvalitet på linan. Jag personligen är nöjd med dom som intenetleverantör.

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk
Medlem

En marknad är aldrig starkare än den svagaste länken.
Grejen är den att till och med "svensson" har gått upp på 8Mb/s det Telia troligen räknade med var att en större del utav kundskaran 30- skulle göra uppgradering inom ett par månader. Inte att varenda sate i hela sverige skulle göra det den 15 juli!

Permalänk
Medlem

men enligt telia va ju inte svenskarna intresserade av hög bandbredd, säger ju allt om deras marknadsavdelning. Detta var ju sanning tills BBB lanserade adsl eftersom det inte fanns något alternativ innan var man ju tvungen sitta på telias sketna 500k.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
men enligt telia va ju inte svenskarna intresserade av hög bandbredd, säger ju allt om deras marknadsavdelning. Detta var ju sanning tills BBB lanserade adsl eftersom det inte fanns något alternativ innan var man ju tvungen sitta på telias sketna 500k.

Vem tvingade dig till det?

Permalänk
Medlem

Telia då dom inte släpper in andra aktörer i tex kc-stationer...

Jag har också märkt en försämring av telias 8mbit tjänst (har kvar den då jag inte meckat klart nätet hemma sen jag fick fetband för några månader sedan).

När jag fick telias 8mbitare i november förra året var det inga som helst problem att få både 7.5 och ibland tom 8mbit mot tptestservrarna... idag ska man vara glad om man ens kommer upp i 6.5mbit (jag har 330 meter kabel mellan mitt vägguttag hemma och telestationen).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajser
Jag tycker telia 8000 funkar grymt bra... har då inte märkt av nån kapacitet brist.

Inte jag heller.. men visst går det lite snabbare på morgonen.

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachez
Telia då dom inte släpper in andra aktörer i tex kc-stationer...

Jag har också märkt en försämring av telias 8mbit tjänst (har kvar den då jag inte meckat klart nätet hemma sen jag fick fetband för några månader sedan).

När jag fick telias 8mbitare i november förra året var det inga som helst problem att få både 7.5 och ibland tom 8mbit mot tptestservrarna... idag ska man vara glad om man ens kommer upp i 6.5mbit (jag har 330 meter kabel mellan mitt vägguttag hemma och telestationen).

Har hört andra klaga på samma sak.. dvs innan den 15e juli funka deras 8/1 bra men nu kommer dom knappt upp i 6.5.

Men hur ska man hantera detta problemet igentligen ?.... om man klagar så skyller dom alltid på kopparledningarna. Personligen tror jag det är ett lätt sätt att skylla ifrån sig... kan inte tänka mig att en stor del av dom svenska kopparledningarnja är av dåligkvalitet

Sverige är väll inte kända för att dra in junk när vi bygger saker.. tom våra "gamla" hyreslägenheter är rena rama palatsen i jämnförelse med resten av Europa.

En annan sak dom "skyller" på är ju längden till telestationen men hur räknar dom där igentligen ? Om jag ringer och frågar om jag kan få deras 8/1 tjänst så svarar dom antingen JA eller NEJ beroende på om jag ligger inom normerna för att erbjudas tjänsten. Sen när jag väl får uppkopplingen så visar det bara 4mbit i tptestet pga av att jag ligger för långt ifrån telestationen, kan man klaga då ?

Vet dom har "upptill" 8mbit i erbjudandet men det känns så oseriöst och skriva så..... asso det jag menar är finns det någon hastighet du kan KRÄVA om du ligger inom deras 8mbits område ?

Mitt eget scenario är ju också lite udda:

*Jag har mindre än 100m kabelväg till min station

*Jag har inga dåliga kopparledningar

*Jag har inget fel på hårdvaran

Min tptest hamnar på ca 6.5 Mbyte DL och 630 Kbyte

Dock har jag inte ringt o klagat då hastigheterna inte stör mig direkt. Ibland känns det som internetleverantörerna lovar mer än dom kan hålla. Detta beror nog troligtvis på att konkuranserna ökar mer och mer.

Är det fler som får den känslan ?

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk

Hur ställer ni in Tcpoptimzer, på telia 8000?

Den ställer sig på cablemodem för mig men det e väl inte rätt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thor_thor
Hur ställer ni in Tcpoptimzer, på telia 8000?

Den ställer sig på cablemodem för mig men det e väl inte rätt?

Ställer in på "Extreme" Sen "Optimal Settings" sen "Apply changes" och startar om, men ändå står det på standard inställningarna, men det kanske är ändrat ändå? Märkte ingen skillnad i TPTest i alla fall. Någon som vet garanterat?

Permalänk
Medlem

att folk inte får full 8/1 som före 15 juli e ju självklart när så många har skaffat felia 8000 nu men farterna kommer bli bättre snart både för dom som hade full 8/1 och för dom som bara får typ 5mbit eller nåt. kolla till följande länk lite då o då för den visar vad felia håller på med.
av 16 planerade ärenden är 10 av dom inom sverige så det säger ju felia jobbar på att uppgradera en hel del. http://kundinfo.telia.net/

Permalänk
Medlem

När Telia erbjöd 8/0.8 uppkoppling den 15/7 då nergraderade jag från deras 2000 tjänst till 500, för jag ska byta till Tiscali.
Nu kan jag inte komma upp över 400kbps innan med 2000 tjänsten låg jag konstant på 1.95 Mbit.

Så nog lider telia av kapacitetsbrist. min uppkoppling pendlar mellan 200 och 400 kbps så att säga att Telia är stabilt det är en sanning med modifikation just nu, men det kanske blir bättre snart.....

Edit Förtydligande, innan bytet till 2000 så hade jag med min 500 tjänst inte under 450-500.

Med DU Meter så visade den ett nästan rakt streck på 500kbps när jag tankade något, och som jag skrev så ligger det nu å pendlar mellan 200 till 400.

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabben
När Telia erbjöd 8/0.8 uppkoppling den 15/7 då nergraderade jag från deras 2000 tjänst till 500, för jag ska byta till Tiscali.
Nu kan jag inte komma upp över 400kbps innan med 2000 tjänsten låg jag konstant på 1.95 Mbit.

Så nog lider telia av kapacitetsbrist. min uppkoppling pendlar mellan 200 och 400 kbps så att säga att Telia är stabilt det är en sanning med modifikation just nu, men det kanske blir bättre snart.....

Snackar du i nattmössan eller?
Om du nedgraderar till 500 = 500 Kbps, så är det ganska rimligt att du ligger på runt 4-500 Kbps.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktore
Snackar du i nattmössan eller?
Om du nedgraderar till 500 = 500 Kbps, så är det ganska rimligt att du ligger på runt 4-500 Kbps.

LOL!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sådär, nu har teknikern varit i stationen.

Så nu funkar min uppkoppling som den ska, ligger på 450 till 500 Kbps nu.

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lamer71
Du måste ha Sveriges absolut bästa Telia 8000. Det gör dig unik på många sätt....

jag har oxå tankat i över 1 mb/s stabilt och bildbevis finns!

Visa signatur

it's nice to be important but it's more important to be nice

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lamer71
Du måste ha Sveriges absolut bästa Telia 8000. Det gör dig unik på många sätt....

jag ligger ochså vid 850 - 1MB/sek ner

mina konfig på Tcpoptimizer

-----------------------------------------------------------------------------

okej jag ska skriva vad jag kör på den funkar bäst för mig och ger 850-1mb/sek ner och det kanske inte är säkert att funkar för alla men jag har testat olika och denna ger mest speed

starta Tcpoptimizer

Välj DSL [PPPoE] och sen custom settings !!!!

sen rutan TCP receive window: 513920
MTU discovery : YES
Black hole detect : NO
select ACKs : YES
max dublicate ACKs : 2

Under DSL [PPPoE] är det en ruta Network adapter selections

vid ruta MaxMTU : 1492 i värde

Time to Live [TTL] : 64 ska det vara

vid TCP 1323 Options

* windows scaling
* timestamps

dessa värden kör jag

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

det är rätt lustigt att telia inte väntade sig så stort intresse av 8/1 tjänsten.
telia förlorade väl massa kunder till 8/1 tjänster till tex bostream,när telia inte ville lansera högre än 0,5Mbit

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

telia kör inget 8/1 utan 8/0.8

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Visst, jag ligger också på mellan 877kB-1.4mB/s om jag tittar på DU meter. Den ser ju även textfiler(sånt som kan komprimeras), vilket gör att speeden ibland överraskar.

Men TPtest en tidig morgon ljuger inte.....

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Medlem

lamer71
hur tidigt är en tidig morgon då?

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar!