Hur mycket hdd har du?

Permalänk
Avstängd

porr så klart
vad annars?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
porr så klart
vad annars?

hoppas att du skämtar...

eller? o_0

Permalänk

Brörne: Du skojar?...hur kommer det sig att du har 53,1GB ledigt på alla 690GB? Copy + Paste?...

Hur många platter finns det i en sån HDD?

Själv har jag 80GB, 2x40GB Maxtor DM plus8, räcker gott och väl för mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jadde
Ingen vettig människa behöver mer än 80gb, era hamstrar.. Vad har ni på era diskar eg?

Så jag är en vettig människa?

Det är lagringsutrymme till vanliga komersiella person datorer vi pratar om här, antar jag.

Vill man ha riktigt enorma mängder lagringsutrymme, så köper man ett 42U rack och fyller den med Apple Xserve RAID, ihopkopplade med fiber, så får man upp till ca. 49TB lagringsutrymme. Vill man överdriva ännu mer så kan man multiplicera hela uppsättningen med 2 så kommer man upp i 98TB eller x10 om man så vill, då får man ihop hela 490TB. Multiplicerar man istället med 20 så är man på gränsen mot 1PB, och DET slår allt!

Allt detta om man har utrymme för det, och framför allt behov av det, och sist men inte minst, stålar! Annars är det ju meningslöst. Om man ska sätta ribban så högt, så kanske man ska fundera på att öppna ett webhotell, eller hitta någon annan användning för det. Priset för hela kalaset skulle hamna på ca. en och halv miljon kronor.

Då är man kungen på swc!

Men det KalleKulspruta menade var nog bara hur mycket man har lagringsutrymme på sin PC. Många räknade med sina server datorer också, så då blir det inte samma sak. Visst jag har också 580GB (2x250GB Maxtor + 2x40GB Maxtor) räknat med min serverdator då.

Som ni säkert märkt så är jag en Maxtor-fan boy!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Avstängd

Thakrillo:

För din och andras hälsa och säkerhet på detta forum: Ja jag skämtar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Brörne: Du skojar?...hur kommer det sig att du har 53,1GB ledigt på alla 690GB? Copy + Paste?...

Hur många platter finns det i en sån HDD?

Det är faktikst en äkta screenshot från min servermaskin. Det sitter 7 x 120GB i en mjukvaru-RAID5 i den maskinen ( 6 x 120GB = 720GB => 690GB i operativsystemet...). Åsså vad det 2 x 30GB i RAID1 som OS-disk. En dag så dog hela RAID1-an (båda diskarna samtidigt). Jag tjackade två nya 40GB-diskar och installerade om operativsystemet.
Dessutom så passade jag på och stoppad i en 120GB disk till som jag hade liggande och det var troligen det som triggade att allting blev lite skumt..

Alla de åtta diskarna trodde att de var en egen RAID5. Såg skitskumt ut i diskhanteraren (tyvärr har mitt screenshot från diskhanteraren försvunnit)..
Efter lite pysslande så fick jag alla diskarna att gå med på att sitta i sina respektive platser och all data är nu åtkomlig igen..

Jag har alltså tyvärr inte dryga 5TB hemma. Men bilder är skön tycker jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björne
Det är faktikst en äkta screenshot från min servermaskin. Det sitter 7 x 120GB i en mjukvaru-RAID5 i den maskinen ( 6 x 120GB = 720GB => 690GB i operativsystemet...). Åsså vad det 2 x 30GB i RAID1 som OS-disk. En dag så dog hela RAID1-an (båda diskarna samtidigt). Jag tjackade två nya 40GB-diskar och installerade om operativsystemet.
Dessutom så passade jag på och stoppad i en 120GB disk till som jag hade liggande och det var troligen det som triggade att allting blev lite skumt..

Alla de åtta diskarna trodde att de var en egen RAID5. Såg skitskumt ut i diskhanteraren (tyvärr har mitt screenshot från diskhanteraren försvunnit)..
Efter lite pysslande så fick jag alla diskarna att gå med på att sitta i sina respektive platser och all data är nu åtkomlig igen..

Jag har alltså tyvärr inte dryga 5TB hemma. Men bilder är skön tycker jag.

Jasså på det viset, okej då tror jag dig!

Får man fråga, vad är det för märke på dem, är det Maxtor diskar allihopa?

Du kanske ska satsa på nåt sånt här istället nästa gång! http://www.gizmodo.com/archives/would-that-be-internal-or-ext...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Jasså på det viset, okej då tror jag dig!

Får man fråga, vad är det för märke på dem, är det Maxtor diskar allihopa?

Du kanske ska satsa på nåt sånt här istället nästa gång! http://www.gizmodo.com/archives/would-that-be-internal-or-ext...

LOL!!
Jo jag har sett den bilden. Enormt skön..

Det mesta är Hitachi (alla de sju 120GB är Hitachi). Åsså har jag en del IBM, en del Maxtor... Kanske till och med nån seagate om man letar lite..

Permalänk
Medlem

60 GB i min arbetsstation

3x160 GB i min server/HTPC

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator

Permalänk

fårse här nu...
1*200
2*120
1*160

= 600 GB

Har lite skulder att betala men sen så blir det en ny dator med 250 eller 300 gb hårddiskar får se vad som finns nästa år att köpa...

är rätt trött på att ha många små diskar, bättre med några stora så har man inte så många att hålla årning på

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem

Update:
2x160
1x200
= 500 ganska exakt.

Permalänk
Medlem

Maxtor 120GB SATA 8MB

Permalänk
Medlem

Jag har:

6GB IDE - laptopen
1GB scsi - routern
2*512MB scsi - testmaskin
60GB IDE - servern
---------------------------------
tot: ca 68GB

Funderar på att byta ut disken i servern till en 18GB scsi, då tappar jag runt 60% av min totala lagringskapacitet i ett nafs :D. Men jag har endast drygt 3 GB på servern just nu...

Visa signatur

Bastard Operator From Hell
Frigående amatör har skrivit detta inlägg.

Permalänk

en 12gb och så gjorde jag om original xbox hårdisken på 9gb till en data hdd... hade tills en vekca sen 12 o 21 känns grymt stor haha

Visa signatur

**AMD64 (939) 3500+ (Winchester)** 1024MB corair** K8T Neo2-FIR K8T800 Pro**radeon 9700pro**200gb hdd**

Permalänk
Medlem

340mb......

Permalänk
Medlem

280gb !
segate baracuder en på 80gb och en på 200gb

Permalänk
Medlem

Har två 160 GB och två 120 GB, ska snart köpa två 200 GB också.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

400

Visa signatur

Ah-ah, I know what you're thinking. Did he fire six shots or only five? Well to tell you the truth in all this excitement I've kind of lost track myself. But being this is a .44 Magnum - the most powerful hand gun in the world, and would blow your head clean off, you've got to ask yourself one question, do I feel lucky. Well, do ya punk? -Dirty Harry

Permalänk
Medlem

Server 40GB IDE IBM
Workstation 2x120GB IBM +36GB SCSI 10000RPM
Räcker då man blåste diskarna för ett tag sen av misstag

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

har en 80 gb och den är snar full

Permalänk
Avstängd

har 400gb totalt

en 120 maxtor
en 120 hitachi
en 160 hitachi

Visa signatur

AMD64 3000+ S939 Winchester :: 1024mb Corsair Value :: Sapphire 9600xt :: 160gb hdd

Permalänk
Medlem

2x250 GB Hitachi
2x120 GB Maxtor
1x200 GB Hitachi
1x160 GB Maxtor
1x36.7 GB WD Raptor

totalt 1.136 TB

Jenza hur fan får du plats med 12 stycken 250 gbare i de chassit det skulle jag vilja se.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cuth3r
2x250 GB Hitachi
2x120 GB Maxtor
1x200 GB Hitachi
1x160 GB Maxtor
1x36.7 GB WD Raptor

totalt 1.136 TB

Jenza hur fan får du plats med 12 stycken 250 gbare i de chassit det skulle jag vilja se.

Kolla hans hemsida så ser du...

Permalänk
Medlem
Permalänk

klicka på ww kanppen så kommer du till http://www.heidling.se/

Permalänk
Medlem

se länk nedan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cuth3r
2x250 GB Hitachi
2x120 GB Maxtor
1x200 GB Hitachi
1x160 GB Maxtor
1x36.7 GB WD Raptor

totalt 1.136 TB

Jenza hur fan får du plats med 12 stycken 250 gbare i de chassit det skulle jag vilja se.

Inga problem med plats i den lådan.
http://www.heidling.se/pics/album/backupserver.htm
http://www.heidling.se/pics/album/liten_filserver.htm

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

okej Jenza jag tror dig blev bara lite fundersam för de bilderna du har i galleriet ser de proppfullt ut och sen ser ma bara typ 6 diskar.

Permalänk

Just nu har jag 320GB men om ett par månader så har jag 920GB skall skaffa mig 2 st 300GB diskar så snart jag har råd.

Någon som kan rekomendera ett bra, snabbt och stabilt hårddisk märke, har inte testat så många olika diskar så, därför frågar jag runt lite.

Visa signatur

CPU: i7-2600K.
GPU: EVGA GTX 980 SC.
MINNE: 8GB 1600MHz DDR3.

Permalänk
Medlem

jag har följande diskar:
1x80 GB maxtor
2x160 GB WD
4x200 GB Maxtor

1,2 TB