Komma in i en NTFS mapp

Permalänk
Medlem

Komma in i en NTFS mapp

Fick något virus i burken som började radera Rootkatalogen C: och C:\Program samt C:\Windows. Samtidigt för att hinna med mer skada antgligen. Nåja, jag lyckades rädda mina dokument eller rättare sagt stänga av datorn innan den hann radera dessa mappar. MEEEEEEN jag kommer inte längre in i det OS och dom användarprofiler som det hade, så jag har lagt OS en gång till. Nu kan jag se mappjävlen men jag kommer ju inte in eftersom den är begränsad till min användare i det gamla OSet.

Jag har alla mina digitalbilder där sedan i November i fjol och JA, det är korkat att inte göra backup oftare men jag kan lära mig det SEN, nu vill jag bara rädda bilderna. Det är födelsedagar, dop...julafton.

Kan man inte knäcka NTFS på något sätt så man kommer in ?

Dessvärre har jag auto-uppdatering på allt från Microsoft så dom vanligaste hålen lär väl vara tilltäppta.

Detta hände på onsdagmorgonen 28/7.

Visa signatur

Intel Core™ i7 920 Quad, Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB, Radeon HD 4890, ASUS P6T SE, Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB Sata 3 Gb/s, 64MB, Win7 pro

P4 2,4@2,9. 1024 ram, Gigabyte 8PE667- ULTRA2, Diamondmax9 120GBb+200GB, Win XP pro, Hercules Raedon 9500p

Permalänk
Medlem

Logga in som Administratör
Nu ska vi se...
Gå i i egenskaper för mappen och välj säkerhet. Se över lite närmare permisions för mappen och ev lägg till ditt andvändar namn och tilldela fulla rättigheter för just dig.

Minns inte riktigt men nått åt det hållet ska det vara.
Lycka till!

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det är väl i stora drag som tjarven skriver. Du ska ta ägandeskap över mappen (via anvanceratknappen->ägarefliken i säkerhetsfliken på mappens egenskaper) och sedan ev påtvinga behörigheterna neråt i trädet på den första fliken där...

Men har du XP pro så har du som standard ingen säkerhetsflik alls! In i mappalternativ i kontrollpanelen och stäng av "förenklad fil och skrivardelning" på visa-fliken.

i XP home finns inte detta val, så jag undrar verkligen hur man ska kunna ta ägandeskap på filer osv där, någon som har en lösning?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Har xp pro.. tack det funkar, men jag måste göra det på alla undermappar oxå. fast det är det värt.

Visa signatur

Intel Core™ i7 920 Quad, Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB, Radeon HD 4890, ASUS P6T SE, Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB Sata 3 Gb/s, 64MB, Win7 pro

P4 2,4@2,9. 1024 ram, Gigabyte 8PE667- ULTRA2, Diamondmax9 120GBb+200GB, Win XP pro, Hercules Raedon 9500p

Permalänk
Medlem

Jag kunde göra det i home, har för mig att jag gick in i failsafe och hade mig... Jobbigt som fan var det iaf.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingen
Jag kunde göra det i home, har för mig att jag gick in i failsafe och hade mig... Jobbigt som fan var det iaf.

Kan du berätta mer? Var det exakt som man stänger av fil och skrivardelning i pro fast man var tvungen att vara i failsafe? Eller på något annat sätt?

Det kommer ju då och då frågor om det och det enda jag vet är att förenklad fil och skrivardelning inte går att ta bort från home, enligt en person i en tråd där det talades som blev dumförklarad av många tills han la upp screenshot att valet inte fanns med i mappegenskaper.
Skulle vara roligt att veta om det verkligen finns något sätt att gå runt det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Kan du berätta mer? Var det exakt som man stänger av fil och skrivardelning i pro fast man var tvungen att vara i failsafe? Eller på något annat sätt?

Det kommer ju då och då frågor om det och det enda jag vet är att förenklad fil och skrivardelning inte går att ta bort från home, enligt en person i en tråd där det talades som blev dumförklarad av många tills han la upp screenshot att valet inte fanns med i mappegenskaper.
Skulle vara roligt att veta om det verkligen finns något sätt att gå runt det.

Jag ska se om jag kan återskapa situationen, ska skapa en ny user och försöka ta ägarskap av hans filer... Återkommer med screenshots om jag kommer på hur jag gjorde.

Edit: Sådär! Bilder:
Det markerade kontot ska haxxas.

Jag går in på delning och säkerhet.

In på säkerhetsfliken. Observera att den INTE visas om man inte är i felsäkert.

Går in på 'Lägg till'... och lägger till 'Alla'.

Ändrar behörighet för 'Alla' till fullständig behörighet. Upprepar steg 2-5 på alla undermappar.

Jag har hittat filen jag letade efter! Whee! Unzippar!

Och där är min hemliga fil! Ser man på!

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingen

In på säkerhetsfliken. Observera att den INTE visas om man inte är i felsäkert.
http://img46.exs.cx/img46/5685/3462.jpg

Aha Man lär sig något nytt var dag. I home edition går det alltså komma åt den här fliken, fast lite krånligt med felsäkert läge.

Tack så mycket

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ta bort mappar eller filer efter att jag tagit över ägendeskap.
Jag kan se dom och kopiera dom. Men inte ta bort eller byta namn på dom.
Jag har ju visserligen en användare som bara heter: "Okänt konto(S-1-5-21-1085031214-1645522239-725345543-1003)"
Antar att det är min gammla användare som fanns innan jag fick ominstallera xp.

Edit:
Kom på att man behövde ändra till "fullständig behörighet" där det står "läsa och köra".

Tack och hej...

Visa signatur

Intel Core™ i7 920 Quad, Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB, Radeon HD 4890, ASUS P6T SE, Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB Sata 3 Gb/s, 64MB, Win7 pro

P4 2,4@2,9. 1024 ram, Gigabyte 8PE667- ULTRA2, Diamondmax9 120GBb+200GB, Win XP pro, Hercules Raedon 9500p

Permalänk
Medlem

ERD Commander (www.winternals.com) kanske kan vara något???