Intel Xeon testad i 64-bitar

Permalänk
Melding Plague

Intel Xeon testad i 64-bitar

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel Xeon testad i 64-bitar</b></font> <small class="small">måndag 9 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
När Athlon64 lanserades förra hösten fanns det ingen Windows-version som stödde 64-bitarsprocessorn. Det fanns dock hyfsat många Linux-baserade operativsystem som hade 64-bitarsstöd.
<br />
<br />Intel <a href="http://www.sweclockers.com/html/sok.php?searchquery=E7320&mat...">lanserade</a> nyligen sina EMT64-instruktioner som ger 64-bitarsstöd. Än så länge finns det bara på Xeon-processorer byggda på Nocona-kärnan men det har dykt upp <a href="http://www.sweclockers.com/html/sok.php?searchquery=http://de...">indikationer</a> på att en Pentium 4-variant med Prescott-kärnan snart kommer lanseras med 64-bitarsstöd.
<br />
<br /><a href="http://www.anandtech.com/linux/showdoc.aspx?i=2158&p=1" target="_blank" >Anandtech</a> har testat en 3,6 GHz Xeon-processor med Nocona-kärnan i 64-bitarsversioner av SuSE-linux och 2.6.4-52 samt 2.6.4-52-versionerna av Linux. De testas mot en Athlon64 3500 i flertalet syntetiska tester.
<br />
<br /><I>Since the excuse to not compare Athlon 64s to Intel Pentium based processors has always been "you can't compare apples to oranges," we found ourselves fairly entertained to come into the possession of a 3.6GHz EM64T Xeon processor. Intel's EM64T is Intel's true x86_64 initiative. Now, we have Intel and AMD 64-bit x86 processors, 64-bit Linux operating systems and a few days to get some benchmarking done.</I>
<br />
<br />Läs artikeln hos <a href="http://www.anandtech.com/linux/showdoc.aspx?i=2158&p=1" target="_blank" >Anandtech</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Simon Jonsson för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Dom skulle ju ha jämfört med en Opteron eller åtminstone en prolle med 1meg Cache och inte en från lågbudgetsegementet.

Permalänk
Medlem

Precis. Det där är ju intels absoulut värsting. 3500+ är inte i närheten av AMD's värsting.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Inte illa av Xeon processorn, men det känns ju lite konsigt att jämföra en 850$ Xeon med en 350$ Athlon64. Hade dem inte tillgång till en FX53 eller nått i samma prisklass?

Visa signatur

Det är vetenskapligt bevisat att forskning orsakar cancer hos möss

Permalänk
Medlem

Xeon såg ut att prestera bra där ja, men det är klart hade dom jämfört med en 1 Meg cache, 2.4Ghz FX-53 hade det blivit en helt annan match.

Men dom hade jämförelser med Opterons på gång skrev dom ju, så vi får se hur det ser ut sen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neuz
Inte illa av Xeon processorn, men det känns ju lite konsigt att jämföra en 850$ Xeon med en 350$ Athlon64. Hade dem inte tillgång till en FX53 eller nått i samma prisklass?

Precis. Dom borde haft en FX-53 istället, eller liknande istället.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

Så fel.
Nissan Micra vs Ferrari.
Huh att dom orkar göra såna jämförelse, dom säger inte ett skvatt hur bra processorerna e.

Permalänk
Medlem

Det här testet är ett skämt!! dom har inte ens kompilerat för AMD64 snacka om att göra ett test där man inte har en aning om vad siffrorna betyder

http://www.aceshardware.com/forum?read=115093881

http://www.anandtech.com/talkarticle.aspx?i=2158&ATVAR_START=...

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."

Permalänk
Medlem

Jag förstår att folk reagerar på det sättet. Man blir bara irriterad när nån gör såna här tester. Har ingen koppling alls med varann.

Typ nästa test han gör e Intel Celeron vs Amd Opteron. Eller ?

Jag menar hur bra uppfattning kan man få om en processor i en sån test.

Permalänk

Jadu sämre test får man nog leta rätt så länge efter???

Visa signatur

(1) XP-M 2400 @ (11.5*235 @ 1.92v) DFI Lanparty NFII Ultra B Hercules 9700Pro Watercooled =)

Permalänk
Medlem

Wow! Ta det lugnt va?

Permalänk
Avstängd

Okej, finns flertalet brister, en del som flera redan pekat ut.

1. Helt olika prisklasser på processorerna.

2. Dom kör en hel del grejer som generellt går bättre på en Intel. Dock inget jag vet brukar gå bättre på AMD. Ska det inte vara lite bredare test, med lite mer av varje.

3. Dom kör dessutom med flertalet test som dom inte brukar köra, hemmagjorda test som är svåra att kolla upp.

4. Fick se ett enda test där dom uttryckligen visade skillnaden mellan 32bit och 64 bit. Och det sa inte mycket under dom omständigheterna. Dock såg jag att Intel inte tjänade lika mycker på övergången i det testet.
Men när det bara var ett enda test under skumma omständigheter så vet vi inte ett skit om hur det ligger till ändå.

Edit:
5. Mycket syntetiska test också. Vi vet ju vilka som brukar vara bra där. :rolleyes:.

6. Dom har publicerat ett av 3500+ 32bits resultat som ett 64bits resultat. Vilket innebär att 3500+ fick mycket lägre score. Hände det mer än en gång?

Läs inlägg nummer 16 i denna länken.
Han har många poänger.
http://www.anandtech.com/talkarticle.aspx?i=2158&ATVAR_START=...

Edit: Läs alla inlägg. Dom har mycket intressant där.

Permalänk

Roligt när alla AMD:are börjar gråta såfort deras älskling inte vinner ett test, då är det genast orättvist och fel, ja, dom borde väl låta AMD vinna nästa gång så alla fattiga studenter som bara har råd med AMD inte gråter mer.

Permalänk
Medlem

Får jag kalla dig mister Celeron.

Permalänk
Medlem

ha ha ha nu börjar det där shit snacket mellan intel o amd ..
Lägg ner grabbar..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Ska bli kul och se om en P4 3.6F presterar lika bra som Xeon.
Och om den är lika dyr, är den det så spelar det ju knappt någon roll hur bra den är.
6-7000 kr för en desktop processor som är bara snäppet vassare än konkurentens som
kostar hälften så mycket är ju långt från prisvärd.

"Price matters!"

EDIT: Det enda testet igentligen visar är att en dubbelt så dyr server processor är bättre än den billigare desktop processorn.
Känns som om man kunde lista ut det själv?

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
ha ha ha nu börjar det där shit snacket mellan intel o amd ..
Lägg ner grabbar..

Skitsnack?
Ja du brukar ju vara så saklig i din argumenation.

Jag har en ståndpunkt. Den står jag för till någon överbevisar mig. Då byter jag ståndpunkt.

Permalänk

Tror inte Lady syftar på ditt inlägg då åtminstone jag finner det informativt. Det är de andra 80% av inläggena som förstör stämningen i tråden...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

åh det är så roligt att se att diskussionen tar EXAKT samma väg på AT's forum som här... först säger alla samma sak, sen kommer någon med ett längre och mer utförligt svar, sen säger någon att AMD-fansen bara whinar och sen blir folk arga på honom helt underbart.

Visa signatur

"No bird soars too high if he soars with the power of his own wings"

Permalänk

Tyvärr är det så. Mycket synd att inte folk kan diskutera på IRL-nivå på nätet.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Att folks reaktioner på artikeln här och på ATs forum är lika är väl inte så konstigt?
Jo visst Intels processor är bra mycket bättre men var det en bra jämförelse med server vs desktop?

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

"Although the Athlon 64 3500+ and the Xeon 3.6GHz EM64T processors were not necessarily designed to compete against each other"

så står det.. på sidan...

Sen tycker jag det e som vanligt.. det här snacket med att amd 64 är bättre en p4.. det är som att jämföra äpplen med päron..
jag tror att intel kommer ligga före i 64bits cpu..

o ja jag är intel fanboy.. bara för att amd har svikit mig och flera polare för mycket.

Permalänk
Medlem

Tycker det minsta problemet med artikeln är att han valt två cpu:er från olika prissegment, det finns betydligt värre saker.
T.ex. första MySQL-testet, resultet för A64 är från en annan benchmark (http://www.anandtech.com/linux/showdoc.aspx?i=2127&p=5) som han tagit 32-bits-resultatet ifrån medans han kör koden i 64-bits på I64:an.
I slutledningen säger han att I64:an är snabbare på "math-intensiv", lustiga är att han testar två program(crypto och liknande använder heltalsberäkninger vad jag vet) som använder flyttal PoverRay och SuperPi, i PoverRay så är A64:an snabbare medans i SuperPi är I64:an snabbare, lustigt att det kan skilja så mycket i två program som använder samma typer av instruktioner, att SuperPi är snabbare på I64:an kan bero på det större cache-minnet.
Det görs inga tester där han jämför 32-bit och 64-bit, vilket är synd, skulle gärna se hur mycket som skillde på I64:an.
På Aces Hardware har många kommenterat på att optimeringarna är väldigt lustiga och folk har även replikerat vissa tester och fått vitt skillda resultat jämfört med artikelns.

Jag väntar med min slutsats tills jag sett någon annan visa upp tester på Intels x86-64 cpu, dessa resultat är väldigt lustiga.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

tryckfelsnisse har varit framme ngnstans i mitten av artikeln på sweclockers hemsida, linux versionerna.

Permalänk
Medlem

Tänk om alla ni som klagar på testet hade tagit o skickat era klagomål till han som gjorde testet, då skulle vi få slippa se såna här meningslösa inlägg om hur orättvisst testet är AMD är bäst intel är bäst..
Finns ju inget man kan ta till sig här eller 90% av inlägget här i forumet..
Ska fråga blunder om han vill skapa någon Klagomål muren avdelning här ..
så vissa kan använda..

Varso god o klaga över mitt inlägg nu, brukar alltid finns minnst 2st..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Hedersmedlem

mistar intarnet varnad. Ett par andra får se upp i fortsättningen.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk

Anantech har uppdaterat en del av testen nu;

"Update: We have addressed the issue with the -02 compile options in TSCP, the miscopy from previous benchmarks of the MySQL benchmark, and various other issues here and there in the testing of this processor. Expect a follow up article as soon as possible with an Opteron."

Där de har ändrat har resultatet tagit en helvändning. Skall bli intressant att se det med en opteron, men jag hade även gärna sett dem använda gcc 3.4.1 istället då den erbjuder betydligt bättre stöd för AMD 64.

John the ripper borde också ha testats med version 1.6.37 istället som faktiskt AMD64 optimeringar och en lång rad förbättringar i allmänhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av right
Det här testet är ett skämt!! dom har inte ens kompilerat för AMD64 snacka om att göra ett test där man inte har en aning om vad siffrorna betyder

http://www.aceshardware.com/forum?read=115093881

http://www.anandtech.com/talkarticle.aspx?i=2158&ATVAR_START=...

du menar att det är kompilerat för intel när de instalerat det på ett amd64 system?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

Alltså, mycket orättvist test. Skall dom jämföra processorerna så bör ju en Opteron 150 vara med där istället. Sen är det ju nästan bara i syntetiska tester som Xeon tar ledningen förutom i Super-Pi där den vinner med 2 sekunder vilket är helt ointressant. Syntetiska tester säger inte ett skit om hur snabb den är i riktiga program.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!