Permalänk
Medlem

Stopp i klockningen 2600xp - M

Hej,
har en AMD Mobile Athlon XP2600 Processor med steppningen (IQYHA:0401MPMW).

sitter på ett NF2 ultra och 2st adata vitesta 250ddr minnen (synkat). Har flaschat till 21/1 bioset som last viking rekommenderade. ( Dessutom sitter det i burken ett stycke 9800pro, 200GB sata, 10Gb ide.)

Har ett waterchill system på processorn.

Kör nu 12*200 = 2400Mhz med 1.65v
Problemet är att jag inte kan gå högre i Hz. Har en likadan CPU som oozberg och hands klockar hur bra som helst... Fattar faktiskt inte varför jag inte kan gå högre.. tempen enligt mbm ligger på 40c.
Om jag försöker gå högre låser sig datorn just innan windows börjar ladda.

Har sökt runt lite men inte hittat någonting..

Till frågan.. Har någon nån ide' varför jag inte kan gå högre??

Visa signatur

DN1D

Permalänk

klen nätdel?

öka vcoren mer?

btw. du glömde nog att skriva att du hade ett dfi mobbo men det fattade nog de flesta endå

Permalänk
Medlem

Har ett 450w bequiet nät agg som med andra ord borde klara av jobbet. har testat att boota med 1.85v men samma problem ändå. Jaa just det, DFI var det...

Visa signatur

DN1D

Permalänk
Medlem

här går det trögt när jag når höga temperaturer...och waterchill som jag köpte (utan antartica blocket, vanliga bara) så går tempen upp en hel del ibland och då blir det stop, däremot när det blir svalt ute så kan man klocka på en hel del,

men som sagt, nättagget kanske är klent? har du prövat med lite högre vcore, bara för att det är en mobile så behöver den inte klara höga mhz på mkt låga vcore...

edit: jaha du skrev redan

Visa signatur

Abit AN7 uGuru | XP-M 2600+ 45w @ 2.8Ghz (prime stabil), mer kommer =) | Corsair TwinX1024 - 3200XL 2-2-2-5(sync) | 200GB Maxtor | XFX Geforce 6600GT @ 650/1280 Vmod| Maze4 Cpu

Permalänk
Medlem

japp, konstigt för man tycker ju att den iaf borde klara av att höra 2500mhz på 1.85v.
Har ett antartica men det är typ tropisk värme i mitt rum. 30 grader ute och elementet i mitt rum har låst sig på full värme.

Visa signatur

DN1D

Permalänk

jag har inte en aning om det är ett bra nätagg eller inte. men du kan juh testa att köra med ett lite klenare grafikkort om du har det så ser du juh om det kanske är nätagget endå som är felkällan? har du testat att öka spänningen ytterligare? testat annan fsb ex. 166mhz eller testat 13*200?

bara så du vet, alla cpuer är inte guldex!

Permalänk
Medlem

exakt, alla är inte guld exemplar, men 2.5ghz borde de flesta klara på 1,7-1,75vcore, men som sagt, man kan få dålig cpu oxå

Visa signatur

Abit AN7 uGuru | XP-M 2600+ 45w @ 2.8Ghz (prime stabil), mer kommer =) | Corsair TwinX1024 - 3200XL 2-2-2-5(sync) | 200GB Maxtor | XFX Geforce 6600GT @ 650/1280 Vmod| Maze4 Cpu

Permalänk

vet en del som inte kommer över 2500 med 1.9volt och de har bra grejor i övrigt.

Permalänk
Medlem

jo så kan det oxå vara men alla mobile cpu:er klockar inte lika bra som andras...får man en dålig så får man, min är exempelvis stabil i 2500Mhz på 1.72vcore medans andras kanske är bättre och klarar högre på samma vcore eller sämre...alla är inte samma

man kan ha de bästa komponenterna men ändå inte kunna klocka bra med cpu:n...

Visa signatur

Abit AN7 uGuru | XP-M 2600+ 45w @ 2.8Ghz (prime stabil), mer kommer =) | Corsair TwinX1024 - 3200XL 2-2-2-5(sync) | 200GB Maxtor | XFX Geforce 6600GT @ 650/1280 Vmod| Maze4 Cpu

Permalänk
Medlem

ok, men tack för svaren iaf. Dessutom fick jag en r350a till min 9800pro sapphire... sorgedag....

Visa signatur

DN1D