Krets för att ändra mellan 2 färger på lysdiod.

Permalänk
Medlem

Krets för att ändra mellan 2 färger på lysdiod.

Tjena.
Jag har en dator som jag skulle vilja ha en krets till som gör så att den skiftar färg på power-led från röd(off) till grön(on). Ungefär som det funkar på stereoapparater.
Skulle det kunna gå att använda +5V stand-by eller vad det heter från nätagget? Finns det annars någon annan krets som skulle funka? Har lysdioderna från X-boxen som behöver användas..

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk

Borde gå med ett relä till Power-On-kontakten, så när det kommer ström där bryter den strömmen från +5v stand-by och så blir det grönt eller rött... borde funka va? Kan försöka painta till ett kopplingsschema nån gång...

Visa signatur

AMD FX8320 @ 4,4GHz (Corsair H60), ASUS Sabertooth 990 rev. 2, XFX Radeon R9 290, 16GB Crucial Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Jo, det var nåt sånt jag hade i tankarna också, men vill gärna ha något mer konkret. Men tack för visat intresse.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk

dunderkezo's förslag verkar ju dunderbra.. bara kila in på elfa och köp ett relä och ett laborationskort så är d bara å börja trixa ju

Permalänk
Medlem

Jepp ett enpolig växlande relä skulle funka perfekt..

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

jockeman, du har ingen ritning på hur det skulle kopplas? Eller en lite mer ingående förklaring? Kanske rentav exempel på relä? Tackar på förhand.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är så bra att belasta startknappen med strömmen som ett relä drar. Dessutom är jag inte säker på att den håller en varaktig spänning utan bara ger en kort puls. Men ifall den ger en kort puls kan man göra en automatkoppling...

Visa signatur

Keep in mind you should familiarize yourself with what the parameters mean and how they affect you.

Permalänk
Medlem

Skaffa en trebent tvåfärgad lysdiod, och koppla in ena benet på vanligt sätt. Andra kopplar du till +5VSB.

Först ska du ha mätt upp +5VSB så att den stängs av när datorn är påslagen, annars får du fippla ihop en krets som bryter den spänningen till dioden när power går på.

En enkel digital krets kan också lösa det hela oavsett hur spänningarna fungerar.

Permalänk
Medlem

Dea: reläet kommer ju drivas av +5v eller +12v från en molexkontakt..

Laggeman: det första du gör är att leta upp vilken sladd till moderkortet från nätagget som ger ut +5v hela tiden, även när datorn är avstängd..

Sen så kopplar du en lysdiod i serie till den sladden och katoden från lysdioden kopplar du till ena utgången på ett växlande relä.
Sen kopplar du en lysdiod med ett motstånd i serie från vanliga +5v från en molex och kopplar till den andra utgången från reläet.

Reläets gemensamma ingång kopplar du till Jorden.

Sen så kopplar du in så att reläet drivs från en molex också..

på detta sättet så när datorn är avstängd så kommer lysdioden som sitter till ATX kontakten lysa och sen när datorn startas så dras reläet och den andra lysdioden tänds..

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

Skippa reläet och gör det med en transistor istället. Betydlig mindre och smidigare. Borde räcka med tre mostånd och en transistor plus din dubbla diod

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Tack för all respons! Ska testa o koppla lite idag...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.