Är det så här mörkt hela tiden? [Doom 3]

Permalänk
Medlem

Det finns moddar som låter dig använda ficklampan tillsammans med vapnet. Sen att Doom 3 är så mörkt är nog för att det skulle bli för krävande annars. AVP marine kampanjen var inte lika mörk men bra mycket mer skrämmande... Det är mer skrämmande att gå från ljus till mörker än konstant mörker. Konstant mörker vänjer man sig vid

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Äää Kör ctrl+alt+§ o skriv in r_gamma 2 (default 1)

Visa signatur

Zalman Fatal1ty Champ1on/Evga 680Sli/Core2duo x6800/Zalman CNPS9700NT/Ocz ddr2 8500 Sli 4G/Asus 8800GTX Sli/Scythe Kamameter/74 raptor+500 sata 300/ThermalTake850w Nu med asus 20 widscreen tft skärm,tagan 900w aggregat

Permalänk
Medlem

Tyvärr, välkommen till världens största spelflopp! faktum är att spelet är lika mörkt hela tiden.

Den fina grafiken alla talar om, ja den ser man helt enkelt inte. Kanske ett genidrag från ID-software, "vi skapar världens hype ang doom 3, säger att vi utvecklat supergrafik osv. Fast *fniss* egentligen gör vi inte ett skit, vi gör spelet så mörkt så att ingen kan genomskåda oss..." typ så har det nog låtit hos ID-software...För håll med om att det vore tragiskt ifall det hela blivit en miss! Ett så pass bra företag som gjort 10 poängare hela tiden, bör och ska ändå veta bättre.

Inte bara det att spelet är mörkt, hela speliden är ju helt befängd! Man storknar ju över hur dålig fantasi killarna haft. Göra ett spel så mörkt så ficklampa är nödändigt för att klara spelet! Och att sen dessutom göra det mer linjärt än vad det är praktiskt möjligt. Monster _måste_ dödas innan man kan ta sig vidare, monster som totalt saknar allt vad AI heter.

Så här spelar man doom 3; ficklampa, vapen, döda monster, ficklampa, ta pda, öppna dörr. Repetera 1000 ggr så har du klarat ut spelet...roligt? Nej.

Efter ett tar när man spelat så börjar man tänka..., "ok, framtiden, baser på Mars, teleportering är möjligt, plasma vapen...Men där var det som att teknologin tog slut...Någon superficklampa har man inte uppfunnit, ej heller night-vision-goggles, inte ens ett fäste på vapnet där man kan sätta den där sketna ficklampan från 50 talet!"...Jösses säger jag bara.

Doom 3 får 0 av 10 poäng av mig och andra proffsgamers.

Notera att jag alltid tyckt om Id-softwares spel, men jag är inte så trångsynt att jag hyllar en flopp bara för att "magiska" Id gjort spelet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av midiland

Den fina grafiken alla talar om, ja den ser man helt enkelt inte. Kanske ett genidrag från ID-software, "vi skapar världens hype ang doom 3, säger att vi utvecklat supergrafik osv. Fast *fniss* egentligen gör vi inte ett skit, vi gör spelet så mörkt så att ingen kan genomskåda oss..." typ så har det nog låtit hos ID-software...För håll med om att det vore tragiskt ifall det hela blivit en miss! Ett så pass bra företag som gjort 10 poängare hela tiden, bör och ska ändå veta bättre.

Detta är ju helt klart det mest tragiska jag läst på länge. Det finns ställen där det är ljusare i sp, Och MP banorna är inte specielt mörka. Om du har höga graifkinställnigar där ska du nog se att det inte ser så fult ut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av midiland

Efter ett tar när man spelat så börjar man tänka..., "ok, framtiden, baser på Mars, teleportering är möjligt, plasma vapen...Men där var det som att teknologin tog slut...Någon superficklampa har man inte uppfunnit, ej heller night-vision-goggles, inte ens ett fäste på vapnet där man kan sätta den där sketna ficklampan från 50 talet!"...Jösses säger jag bara.

Tänk på att ficklampan drivs utan batteri - hur bra ficklampa kan vi göra idag som funkar i totalt mörker, hur länge som helst? :).

Permalänk
Medlem

"Help, how do I turn on the lights"

Permalänk
Medlem

s.c.s.i.: Självklart fattar jag det, men jag tycker att det kunde gjorts bättre.
Ficklampan hade gärna kunnat få slut på batterier ibland t.ex.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av midiland
Doom 3 får 0 av 10 poäng av mig och andra proffsgamers.

Är du en "proffsgamer"? Hohoho...

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

Alla ni som har D3 släng det. Seriöst, inte bara att man måste använda ficklampan typ hela tiden utan ficklampan siktar inte ens där crosshair:en är. Och gångarna i D3 är ju värdelösa. Vem bygger en massa svarta gångar som folk ska springa runt i så att de ska bli skrämmande. Och är han man är en marin eller en flicka på 15 år. Vilken marin kan inte hålla en ficklampa samtidigt som en pistol? Sånt gör id software bara för att de ska vara skrämmande, Men vart är realismen i spelet. Och storyn USCH! "Find a way, Open door, Shoot monsters" Find, open, shoot, find, open, shoot, start, control panel, add and remove, unistall D3. Det var okej när id kom med mosnter killing i början när de var stort men komma flera år efter med samma sak, nä fyfan de lyckades inte alls. motorn och grafiken är grym iaf

Visa signatur

AMD Athlon 2000+ | 512 DDR PC2700 | 80GB HD Maxtor IDE | Club3d Ati Radeon 9800PRO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
http://zaint.no-ip.com/images/doom3.gif

Såhär upplever jag Doom 3

Jävlar, fan vad snygg grafik! Sjukt, filmkvalitet ju.

Hur som helst, jag tror ärligt talat att folk som inte tycker om D3 helt enkelt inte pallar av trycket båda från nerverna och där bak. Jag har en polare som hatade D3, han tyckte att det var långtråkigt och att ingenting hände. Det visade sig senare när jag tittade på när han spelade att han helt enkelt inte vågade gå mer än 3 steg i taget och sen titta i varje jävla hörn med ficklampan, konstigt att det blir långtråkigt då?

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Kan bara starkt rekomendera Powerstripp när man spelar doom3.

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodworn
Alla ni som har D3 släng det. Seriöst, inte bara att man måste använda ficklampan typ hela tiden utan ficklampan siktar inte ens där crosshair:en är. Och gångarna i D3 är ju värdelösa. Vem bygger en massa svarta gångar som folk ska springa runt i så att de ska bli skrämmande. Och är han man är en marin eller en flicka på 15 år. Vilken marin kan inte hålla en ficklampa samtidigt som en pistol? Sånt gör id software bara för att de ska vara skrämmande, Men vart är realismen i spelet. Och storyn USCH! "Find a way, Open door, Shoot monsters" Find, open, shoot, find, open, shoot, start, control panel, add and remove, unistall D3. Det var okej när id kom med mosnter killing i början när de var stort men komma flera år efter med samma sak, nä fyfan de lyckades inte alls. motorn och grafiken är grym iaf

Du har förstått det hela!

Id-software står kvar och stampar på samma ställe än, jag menar hallå har dom ingen fantasi eller ?

Andra utvecklar nya spel som är banbrytande, ta tex FarCry där man har relativ frihet, ta kommande STALKER där frihet är ett grundbegrepp! Men Id-software envisas köra samma linje, i princip samma grafik, samma scriptade dumma monster, "AI är inget Id-software hört talas om", dom vet inte vad frihet är dom skapar så linjära spel så man undrar om dom nyss börjat programmera.

Permalänk

Typ alla som som registrerat sig år 2004 gnäller på Doom3, är det för att dom är cs fantaster(små ungar?)? Eller bara allmänt griniga?

Visst kan det vara lite jobbigt att byta mellan ficklampa och vapnet hela tiden, men det är ju bara för känslans skull.

Hur kul skulle spelet vara om gubben hade uber nightvision så att spelet ser ut som Lego Quake(alltså så att allt är just så ini helvete)??? INTE så speciellt roligt.

Ta och spela HL nu igen så lär du märka ett och annat mönster där också. "skjut, springa, hoppa, dörr låst, hitta ventilationstrumma, grattis du kom vidare" Repetera...

Sen att skuggorna är jäkligt mörka beror på att det skulle krävas ruskigt med CPU kraft för att räkna ut skuggor som varierar i styrka... Har carmack själv sagt...

Smaken är jävligt mycket som baken så sluta gnäll hela tiden, och spela nått annat om du inte är nöjd.

Och ja nu gnäller jag också, HURRA!!!

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk

Sen när är det något nytt att id gör rätt likadana spel... deras singelplayer kampanjer har ju alltid varit rätt linjära och action betonade, om man väntar sig nåt annat är det inte konstigt att man blir besviken.

Verkar ju mera som att Carmack och co fixar en grym grafikmotor som sedan licensieras ut och ger upphov till titlar med mera story och finurlighet (Half-Life, någon?).

Att storyn är så linjär är säkert för att det är en remake av Doom 1-2 och det var ju linjärt om något...

Men jag håller med om att det blir lite tradigt eftersom dom förlitat sig helt på konceptet "du kan inte använda ficklampan och vapnen samtidigt" scares, inte precis nåt man sitter på nålar för efter några timmar in i spelet.

Personligen ser jag fram emot spelen som kommer efter det här, och framför allt HL2 vilket jag iofs gjort ända sen jag såg respektive film från E3.

Visa signatur

My name is God, I hate you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av midiland
Tyvärr, välkommen till världens största spelflopp! faktum är att spelet är lika mörkt hela tiden.

Den fina grafiken alla talar om, ja den ser man helt enkelt inte. Kanske ett genidrag från ID-software, "vi skapar världens hype ang doom 3, säger att vi utvecklat supergrafik osv. Fast *fniss* egentligen gör vi inte ett skit, vi gör spelet så mörkt så att ingen kan genomskåda oss..." typ så har det nog låtit hos ID-software...För håll med om att det vore tragiskt ifall det hela blivit en miss! Ett så pass bra företag som gjort 10 poängare hela tiden, bör och ska ändå veta bättre.

Inte bara det att spelet är mörkt, hela speliden är ju helt befängd! Man storknar ju över hur dålig fantasi killarna haft. Göra ett spel så mörkt så ficklampa är nödändigt för att klara spelet! Och att sen dessutom göra det mer linjärt än vad det är praktiskt möjligt. Monster _måste_ dödas innan man kan ta sig vidare, monster som totalt saknar allt vad AI heter.

Så här spelar man doom 3; ficklampa, vapen, döda monster, ficklampa, ta pda, öppna dörr. Repetera 1000 ggr så har du klarat ut spelet...roligt? Nej.

Efter ett tar när man spelat så börjar man tänka..., "ok, framtiden, baser på Mars, teleportering är möjligt, plasma vapen...Men där var det som att teknologin tog slut...Någon superficklampa har man inte uppfunnit, ej heller night-vision-goggles, inte ens ett fäste på vapnet där man kan sätta den där sketna ficklampan från 50 talet!"...Jösses säger jag bara.

Doom 3 får 0 av 10 poäng av mig och andra proffsgamers.

Notera att jag alltid tyckt om Id-softwares spel, men jag är inte så trångsynt att jag hyllar en flopp bara för att "magiska" Id gjort spelet!

Håller med!!!

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av midiland

Doom 3 får 0 av 10 poäng av mig och andra proffsgamers.

proffsgamers? lol... Doom3 fick 96% av "pcgamer", dom är proffsgamers!

läs tidningen så får du se...kanske du har inte testat spelet för du inte fick för morsan pga du
är barn? HAHAHA

Visa signatur

•–— •hš¹8¶ ™•–— •
Amd 64-bit 3200+ RADEON 9800XT-Allt är gratis när man har bredband- MER CO-OP ÅT FOLKET

Permalänk
Medlem

"AI är inget Id-software hört talas om"..

bottarna i quake 3 var dock nominerade till de bästa bottarna någonsin i en större tidning för inte så länge sedan..

Visa signatur

Where a hero die, a legend is born.

Permalänk

Till alla som klagar så jäkla frentiskt på spelet.

Sätt er ner och gör ett spel själva då, som är bättre.

Om ni tycker att det var för mörkt hela tiden, spela då NÄR det ska spelas...på natten, i ett helst kolsvart rum...DÅ får man fram rätta känslan.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord_Moridin
Till alla som klagar så jäkla frentiskt på spelet.

Sätt er ner och gör ett spel själva då, som är bättre.

Ah, det klassiska "gör bättre själv då"-argumentet. När allt annat sviker, så kan man alltid förlita sig på det.

Men av någon anledning slutar de flesta använda det vid 5-årsåldern. Förstår inte riktigt varför.

Visa signatur
Permalänk

Kanske för att det är ett meningslöst uttryck i sig?

Har aldrig gillat det eftersom man inte behöver kunna göra något bättre än skaparen för att ha en egen uppfattning om det är bra eller inte. Att man inte kan göra det bättre har ju ingenting med hur man uppfattar det slutgiltiga resultatet att göra.

Visa signatur

My name is God, I hate you.

Permalänk
Permalänk

Här är er slutsats:
Grafiken är som i de gamla Doom-spelen
Storyn är värdelös
Upprepande
"Vi har sett det förr"

Här är fakta:
Grafiken är den mest avancerade vi sett hittills
Storyn ligger över medelfps-handling
Inte mer upprepande än andra spel (Battlefields exempel)
Finns nästan inga horror-fps

Och JAG är en progejmer!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh
http://w1.850.telia.com/~u85008733/nodark.jpg
Titta vilken härlig ljussättning!

Du kunde väl åtminstånde dölja dina fps. Det är ju pinsamt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

lilla scsi anar nog inte hur många lights jag placerade i det där rummet

Permalänk
Medlem

Ok, nu har det spottats mycket på Doom3 Själv är jag utav en annan åsikt.

FPS brukar inte tilltala mig alls; brukar alltid kännas helt spänningslöst att springa fram och skjuta på allt som rör på sig- och sedan brukar jag alltid fastna i något rum någonstans och inte fatta hur jag skall komma vidare...efer att ha sprungit fram och tillbaka överallt och letat och villat bort sig några gånger kanske jag kan hitta en spak i början av spelet så att en dörr kan öppnas senare

Jag tyckte dock att doom3 konceptet verkade spännande, tog en chansning- och den gick hem Är skitglad åt att spelet är linjärt, eftersom jag nu inte behöver vela bort mig hela tiden...fastnar jag i ett rum så vet jag att lösningen inte är långt borta- leta i rummet bredvid och troligtvis hittar Du en gömd stege någonstans. Dessutom allt mörker!!! Nu får man vara på helspänn hela tiden, kanske dyker det upp en fiende 1m ifrån Dig när Du minst anar det. Kan dock tänka mig att vissa som kör på svårare svårighetsgrader blir ganska irriterade när man inte ser monstren och dör väldigt enkelt för att de inte kan se vart de skall skjuta... men jag älskar det momentet Ger mig som är ganska kass på fps chansen att kunna sätta monstren lika ofta med lite tur hehe

En spännande detalj med speluppföljare är att om man försöker göra ett ganska nytt spel så kommer alla klaga på att den gamla (i detta fall) "doom-känslan" är försvunnen, och om man gör ett spel som ganska mycket liknare tidigare spel i serien tycker man att spelet inte har utvecklats, och klagar på att utvecklarna inte är innovativa.

Gamers är tydligen en svår grupp att göra nöjda Jag njuter till fullo i.af.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nasso
jo.. jag trodde att spel hade utvecklats lite... spelet skiljer sig inte överdrivet ifrån de föregående doom spelen.. ta dig från punkt a till punkt b.. döda allt därimellan... mer avancerat än så är det ju inte... skiljer sig iofs lite i grafiken emot sina föregångare, men vill de bara flasha med häftiga effekter hade de lika gärna kunnat göra en skärmsläckare eller nåt

du väntar ivrigt på HL2 va?

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Jag undrar ta mig fan varför ingen av de här cs-kidsen har klagat på att cs är långtråkigt. Eller det kanske är för att man kan stå o campa på olika ställen varje gång? Folk som verkligen har spelet doom3 måste vara skvatt galna om de tycker att det är långtråkigt. En del kanske inte tycker om att få hjärtat i halsgropen, men tråkigt förstår jag inte, snarare spänd, rädd etc. Eller har de kommit riktigt långt in i spelet. (en del av hell var faktiskt lite tradigt IMO).

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk

Själv tycker jag storyn är mycket bra - perfekt sci-fi-skräck-tema. Har väl att göra med att jag gillar den typen av mystiska, onda storys. Resan mot

de mystiska Delta-labs och ytterligare mål

Dold text

är riktigt spännande storymässigt.

Många säger att det är mörkt hela tiden, visst är det mörkt. Men när det är mörkt för mig är det inte mörkare än i ett dunkelt rum. Ficklampan använder jag bara då och då.

Om jag tycker det är tjatigt? Tja, ibland kan jag tycka att det är lite tråkigt med en till imp som spawnar bakom en, men det är fortfarande en njutbar spelupplevelse för det.

Är väldigt nöjd med hur de har utformat sättet man använder datorer och paneler på. Jag har iaf aldrig sett något lika smidigt och om det inte gjorts tidigare så kan man ju inte klaga på att spelet inte bryter ny mark.

Grafiken. Man kan väl för fan inte säga att man inte blir imponerad av grafiken då det inte finns något bättre. Far Cry? Icke.

Nivåerna är ju sjukt snyggt byggda och det är väl en smaksak om man gillar det sätt de är designade på - spelmässigt sett - eller inte. Man kan väl för fan inte klaga på ful nivådesign.

Säger man att man aldrig blev rädd så har man antingen dålig kvalité på nerverna eller ljuger för att man har bestämt sig för att tycka illa om allt som har med spelet att göra.

Ljuden: mycket läskiga ljud, dock är vissa vapenljud lite klena.