Ati är inte så mkt bättre än nvidia på d3d!! :)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Har sett det där i flera trådar men aldrig någon källa som pekar på det, det är säkert sant, men skulle du kunna gräva fram bevis för det där?

hm...=)
ok...
det får väl bli imorgon då....ska sova nu snart......ska upp 06.00 imorgon, men imorgon kväll borde jag kunna få fram något...

om någon annan vet: Hojta till!

http://www.idsoftware.com/business/team/ - ID - Todd finns inte på nvidia: http://www.nvidia.com/page/pg_20011011487525.html

så ryktet kanske är falskt trots allt? - detta förändrar ju inte tidigare prestandafakta, men skumt rykte......alla verkar ju "veta" det

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Då kanske det är som jag befarade, någon slängde ut sig detta för att ha något att klaga på ... när det är själva verket inte ens stämmer?

Lågt isåfall

Edit: Det finns dock en Philip Carmack som är Vice President/Manager of Handheld devices

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
lägg av va
vi vet att ATi har en motsvarighet till nvidias ultrashadow (som t.o.m. är överlägsen denna! - om någon vet exakt hur det ligger till - rätta mig gärna!, men jag har för mig att den heter något i stil med "planes clipping"), men inte har ID valt att implementera denna.

Det är ju precis det här jag säger, DOOM 3 är inte anpassat för något kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
doom3 ÄR optimerat för nv-kort - detta är ingen nyhet!

Kan du säga vad DOOM 3 använder som är specifikt för Nvidia?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
om du gör en grundlig undersökning av vad t.ex. Hummus(skriv gärna här för att övertyga honom btw=) tweaks innebär ger detta bara ännu mer stöd till detta;
JC t.ex. har nu på sistone hjälpt Hummus med att göra så man med tweaksen slipper IQ-loss.

Återigen, Carmack valde en metod. Den funkade inte bra på ATI, är det en optimering för Nvidia då? Hajjar verkligen inte hur du resonerar.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Avstängd

å men fuck, det är CS... nästan man bryr sig? behöver inte mer än 5FPS då alla campar ändå

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Nu visade det sig att när FPS:en inte är låst så blir X800 betydligt bättre.

http://www.driverheaven.net/showthread.php?p=423812#post42381...

65% !!!

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Nu visade det sig att när FPS:en inte är låst så blir X800 betydligt bättre.

http://www.driverheaven.net/showthread.php?p=423812#post42381...

65% !!!

Gött å se att de som köpt x800 får "valuta" för pengarna

Visa signatur

Damn it feels good to be a gubbe.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte direkt gnälla på FPS'en i CS:S, även fast den kunde vara bättre.

Average FPS : "96.302467"

"build" "2110"
"VendorID" "4098"
"deviceID" "19024"
"ram" "511"
"cpu_speed" "2193"
"cpu" "AuthenticAMD"
"width" "1024"
"height" "768"
"AASamples" "2"
"AnisoLevel" "1"
"SkipMipLevels" "0"
"DxLevel" "90"
"Windowed" "0"
"Trilinear" "1"
"Bilinear" "0"
"ForceHWSync" "1"
"NoWaitForVSync" "1"
"DisableSpecular" "0"
"DisableBumpmapping" "0"
"EnableParallaxMapping" "1"
"NoUserClipPlanes" "0"
"ZPrefill" "1"
"ReduceFillrate" "0"
"RenderToTextureShadows" "1"
"RealtimeWaterReflection" "1"
"WaterReflectEntities" "0"

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Nu visade det sig att när FPS:en inte är låst så blir X800 betydligt bättre.

http://www.driverheaven.net/showthread.php?p=423812#post42381...

65% !!!

Knappt märkbart

Kniff: Du har ju liksom ingen flaskhals i systemet heller då. 2500+ och x800p @ XTPE.. Bra kombination.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mocla
Knappt märkbart

Kniff: Du har ju liksom ingen flaskhals i systemet heller då. 2500+ och x800p @ XTPE.. Bra kombination.

A64 På väg, det här systemet är bara tillfälligt några månader.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Nu visade det sig att när FPS:en inte är låst så blir X800 betydligt bättre.

http://www.driverheaven.net/showthread.php?p=423812#post42381...

65% !!!

Lita inte på den där benchmarken, nåt är galet med den. X800XT är snabbare men inte med så mycket som den där testen visar.

Gamers-depot test: http://www.gamers-depot.com/hardware/video_cards/source/002.h...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Lita inte på den där benchmarken, nåt är galet med den. X800XT är snabbare men inte med så mycket som den där testen visar.

Gamers-depot test: http://www.gamers-depot.com/hardware/video_cards/source/002.h...

Killen som gjorde artikeln / testet fick massor med kritik på just dess trovärdighet, då gjorde han om det, med nya drivrutiner för nvidia (kommer inte ihåg vilken, bläddra någon sida i tråden), SP2 samt ominstallering av Windows, och fick då fram ungefär samma siffror.

Visst, det är en privatperson, men den verkar vara legit.

Jag förnekar inte att Nvidia kommer ta in på ATi vad häller Hl2 / Source, säkert ganska mycket också, men själv tror jag, att ATi kommer att vinna den här duellen.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

http://www.driverheaven.net/showthread.php?p=423812#post42381...

jämför dom X800XTPE med 6800U,, det är väll inte ens samma klass va ?.. 6800U ska ju vara som ettt x800pro, rätta mig om ja har fel

Visa signatur

"I happen to be the man who wrote the code, but Bill made it famous"-David Bradley (Mannen bakom ctrl-alt-delete)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minus
http://www.driverheaven.net/showthread.php?p=423812#post42381...

jämför dom X800XTPE med 6800U,, det är väll inte ens samma klass va ?.. 6800U ska ju vara som ettt x800pro, rätta mig om ja har fel

Du har fel

Vad gäller driverheaven testen så jag vet att han gjorde om den men något stämmer inte med de resultaten. De skiljer sig för mycket mot vad andra med 6800U får.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
Det är ju precis det här jag säger, DOOM 3 är inte anpassat för något kort.

Kan du säga vad DOOM 3 använder som är specifikt för Nvidia?

Återigen, Carmack valde en metod. Den funkade inte bra på ATI, är det en optimering för Nvidia då? Hajjar verkligen inte hur du resonerar.

Carmack valde en metod; den som nvidia hade stöd för, men inte ati
är inte det att optimera för viss hårdvara vet jag inte vad ordet betyder

Motorn grundlades dessutom med geforce3 som "basic"-grafikkortet: kanske säger en del?
nvidia har varit med hela vägen - jag säger inte att det är fel att göra såhär (spelet rullar ändå förbaskat bra på mitt x800), men att säga att spelet inte är optimerat speciellt för nvidia-kort är fel

OBS: Ultrashadow fungerar inte bra på ATi därför ATi överhuvudtaget inte ens har ultrashadow

_______

tillbaka till topic nu:
"Each test was run 3 times and the middle result shown in the graphs, Nvidia optimisations were on for the testing. " - undrar om det betyder; "brilinear"?

om man ser på screenshots verkar x800 briljera när det gäller grafikkvalitet 0x/0x, medan nvidia når upp till samma nivå som ati i 4x/8x (har egentligen ingen större betydelse, då båda korten pallar att leverera spelbara framerates i höga upplösningar även då - t.o.m. min dator presterar fps>35 hela tiden i source)

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Det blir nog ett X800 XT i alla fall...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
Fel, DOOM 3 gjordes utan en GPU i tanke. DOOM 3 presterar jävligt bra på ATI trots allt, sen att ATI inte brytt sig om att utveckla OGL är en annan sak.

Valve däremot har gjort flera uttalanden om att de gör spelet FÖR ATI kort. Köpta så det är pinsamt, men sen är det Valve iof.

Här har vi en som inte vet vad han pratar om.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Carmack valde en metod; den som nvidia hade stöd för, men inte ati
är inte det att optimera för viss hårdvara vet jag inte vad ordet betyder

Motorn grundlades dessutom med geforce3 som "basic"-grafikkortet: kanske säger en del?
nvidia har varit med hela vägen - jag säger inte att det är fel att göra såhär (spelet rullar ändå förbaskat bra på mitt x800), men att säga att spelet inte är optimerat speciellt för nvidia-kort är fel

....

Understryken text för att ATI fanboys inte ska missa något

Yep, stämmer nog väldigt bra med GF3

Hade en GF3 i burken när jag började spela Doom3 och tyckte att grafiken var helt okej om inte för mörkt, inga extrema FPS men inte dåliga heller

Men när jag tryckte in ATI 9800PRO så ver det en ökning av FPS men fult grafik.. ugly shit, och det blev inte lika snyggt med ökning av kvaliteten heller.

Typ low på GF3 är lika med medium på 9800PRO...

understryken text för att ATI fanboys inte ska missa något

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

de har benchmarks på stress-testet i CS: Source som ska liknas grafiken i hl2, finns @ http://www.vr-zone.com/?i=1193&s=1

edit: btw, testet på driverheaven, "Each test was run 3 times and the middle result shown in the graphs, Nvidia optimisations were on for the testing."

verkar som att x800 får ett ganska stort övertag när nvidia-prylarna är aktiverade (de går inte att stänga av på ati-kortet tydligen) och de tävlar på samma vilkor..

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Men va fan, är det inte nog med tester nu, det är väl ganska allmänt känt vid det här laget att Nvidia kör Doom 3 bättre, och Ati Half-Life 2 bättre?

Båda märkerna levererar dock tillräckligt mycket för att båda spelen ska gå att spela?

Om vi nu snackar dom nya ifrån varje företag...

Orka med alla fanboys

Nvidia & Ati är bäst!!!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Understryken text för att ATI fanboys inte ska missa något

Yep, stämmer nog väldigt bra med GF3

Hade en GF3 i burken när jag började spela Doom3 och tyckte att grafiken var helt okej om inte för mörkt, inga extrema FPS men inte dåliga heller

Men när jag tryckte in ATI 9800PRO så ver det en ökning av FPS men fult grafik.. ugly shit, och det blev inte lika snyggt med ökning av kvaliteten heller.

Typ low på GF3 är lika med medium på 9800PRO...

understryken text för att ATI fanboys inte ska missa något

mkt möjligt att de använder olika kompressions-metoder - tur är iaf att det ser likadant ut i high & ultra

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Alla vi som inte bryr oss ,ropa BRY!!
*forsätt och repetera med välkänd melodi*

typ nått sånt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh
Alla vi som inte bryr oss ,ropa BRY!!
*forsätt och repetera med välkänd melodi*

typ nått sånt

Denna tråd är till för dom som BRYR SIG!

Permalänk
Medlem

HL2 VST med 65.62 beta.
http://www.vr-zone.com/?i=1193&s=5

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk

Bara för att en sida säger så, måste det ju vara så?
No offence. Men det är skrattretande.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

HAIL ATI!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Bara för att en sida säger så, måste det ju vara så?
No offence. Men det är skrattretande.

Här är länkar till 4 sidor. 3 av dom visar att ATI är mycket bättre än Nvidia i HL2. Ena sidan hade låst FPS och därmed så blev det inte så mycket till ökning men ändå vann ATI.

Posta en sida som visar att Nvidia är bättre istället för att sitta där och skratta i ditt okunnande.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Här är länkar till 4 sidor. 3 av dom visar att ATI är mycket bättre än Nvidia i HL2. Ena sidan hade låst FPS och därmed så blev det inte så mycket till ökning men ändå vann ATI.

Posta en sida som visar att Nvidia är bättre istället för att sitta där och skratta i ditt okunnande.

Det jag svarade på var killen i första inlägget. Bara för en sida säger på ett sätt betyder det inte det är rätt.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Hedersmedlem

känns som ATI gjorde ett rejält misstag när de kapade 4 pixel-pipes på x800pro - xt-kortet är det enda som känns aktuellt i dagsläget; annars är det nvidia som gäller för hela slanten

ATi kommer att förlora STORT på OEM-marknaden pga bl.a. detta (betydligt mindre på entusiastmarknaden) - mycket också pga x600s dåliga prestanda

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Nya drivisar ökade mina fps från 67 fps till 75.8 i stresstest. En som hade gf6800U påstod att han fick en ökning från ca 80 till 98.8 (upplösning vet jag inte). Den nya betadrivern heter 66.00 och kan laddas ner på guru3d.com.
Japp nu kommer Nvidias svar och dom är garanterat inte färdiga än

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard