Minirecension av ASUS Digimatrix Barebone (bilder!)

Permalänk

Minirecension av ASUS Digimatrix Barebone (bilder!)

Minirecension ASUS Matrix barebone som utlovat.
Som jag skrev i ett tidigare skede så kommer recensionen att hålla sig ganska basic o på en ”så tycker jag” nivå. Klagomål på den mottages ej o den levereras med ”as is” garanti :D.

Fakta om den finns här: http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=Shopping/ProductDetai...

Jag går direkt på pudelkärnan här o slipper massa krussiduller på så sätt.
Monterade Processorn, minnet o hårddisken jag hade köpt till. Det vart en Celeron 2.4GHz o en 256 sticka, plus en Cuda på 120GB. Startade direkt upp den o gick in i bios som såg ut som ett bios ser ut som mest. Den enda skillnaden var väl att jag hade lite features för att ställa in för TV/radio mottagningen direkt i bios. Varför då, kan man fråga sig? Jo, för att jag kan nämligen starta upp datorn direkt med fjärren i ngt som dom kallar Dj mode, om jag skulle vilja det o endast äntra ett mini OS, eller vad vi skall kalla det, för att t ex kunna spela radio eller mp3or om jag så skulle vilja det, utan att ladda igång Windows. En trevlig feature för övrigt! Den läser mina mp3or direkt från disken från den mapp jag har angivit i ett medföljande program för just detta ändamål. Jag skapade även en spellista i samma program o datorn följer den slaviskt när jag har dragit igång det. Det blir lite som att spela på vilken stereo som helst eftersom det går så fort att starta upp det utan windows inblandning….

Efter att jag hade installerat Windows o alla medföljande drivers o program så var det dags för test. Jag fotar lite med kameran allt efter som jag håller på. Som ni kan se på denna bild så håller jag precis på att stoppa i disken.

Den svarta rektangeln som syns i bild 1 är en liten gummibit för att förhindra ljud o vibrationer från disken. Nu låter ju inte en Cuda 5:a så mycket i sig, men det gör säkert lite nytta i alla fall. Genomtänkt o bra!

Vidare så kan vi se på denna bild att processorn kyls av en ganska låg fläns med heatpipes o en mindre fläns aningen längre bort.

Båda har som synes fläktar på sig. En 60mm o en 40mm. Precis när datorn startar upp så flåsar dom till ordentligt, men kort därefter så går dom ner till en knapp hörbar nivå. Dom styrs för övrigt av BIOS där jag har enablat Q-fan.
Temperaturen på datorn är behaglig o godtagbar för en så pass liten burk som den trots allt sitter i o den värme som kan tänkas genereras i den lilla lådan. Jag har en temp på mellan 36-40 grader enligt displayen på framsidan. Den displayen har diverse visningsfunktioner. När jag har Windows igång så visar den processortempen, o spelar jag skivor eller lyssnar på radio i den så visar den status för det osv. Är datorn avstängd helt o hållet så visar den snyggt o prydligt klockan för mig.

Datorn har en mängd olika anslutningar för att visa bilden på.

Dels en vanlig vga anslutning, en dvi o sen S-video bla…bla…bla… Allt funkar som det skall
Det jag kan reta mig lite på är att anslutningen för s/pdif sitter på framsidan?!?

Varför gjorde man den missen? Självklart så hade jag velat haft den på baksidan o inte behövt ha luckan öppen för att kunna använda den… Det är nog det enda som jag har stört mig lite på faktiskt.

Vidare så kan jag nämna att ASUS har skickat med ett mediaprogram för samtliga mediefunktioner i datorn. Det är ett ganska enkelt men funktionellt gränssnitt som gör sig bra på t ex en TV. Dock så ser det bäst ut i 1024x768, eller rättare sagt, det spelar ingen roll vad jag har för upplösning på datorn för så fort jag med fjärren, eller på annat sätt startar upp det programmet så ställer den om upplösningen automatiskt. Den ställer dock inte tillbaka den när jag stänger ned programmet. Kan man reta sig på det? Ja, kanske om man sitter vid en vanlig CRT skärm, eller annan visningsenhet för bilden. Jag sitter i alla fall med betydligt högre upplösning än 1024x768 när jag sitter vid en vanlig skärm. I det här fallet så skall jag ha den vid TV’n o då gör det inte så mycket, för vi vet ju alla hur 1600x1200 ser ut på en TV Så mao, jag kommer nog inte att reta mig så mycket på det.

Sen har vi också minneskortsläsarna som sitter bakom frontluckan.

Ja vad skall jag säga om det? Inte mer än att dom gör det dom är avsedda för. Jag får dock ställa in i ASUS mediaprogrammet vart den skall leta efter bilder ngnstans. Jag kan också ställa in om jag t ex skulle vilja att den under en slideshow skall spela en mp3:a åt mig under tiden. Så det är ju lämpligt med lite porrmusik, typ "girl from ipanema" eller liknande om slideshowen tillåter det
Jag har också en massa möjligheter för ingångar på såväl fram som baksida. Både bild o ljud. Jag äger ingen digital filmkamera o kan inte testa, men jag förmodar att det fungerar som det skall o inget annat.

Knapparna på fronten känns ok att använda, men jag föredrar fjärren som följde med. Med den så kan jag sköta i stort sett allt jag vill komma åt rent mediemässigt. Vill jag surfa eller på annat sätt använda datorn så använder jag naturligtvis det vanliga t-bordet o en råtta till det. Ett trådlöst kit av ovan nämnda är ju att föredra! På tal om surfa så har jag självklart datorn nätverksansluten på ett av dom tre sätt som finns.

Det sitter ett 100Mb kort o ett 1Gb kort o ett trådlöst kort i den. Jag valde det trådlösa o kan utan vidare scanna av mitt trådlösa nätverk hemma o få napp för att sedan verifiera nyckeln för att komma in o sen voilá så kan jag surfa. Allt detta utan en massa dj*vla sladdar som skall dras hit o dit.
Datorn där den står på TV-bänken gör sig snygg i sitt stereoliknande utseende med den relativt, enligt mig, snygga designen.

Kortfattat som slutkläm så kan jag säga att jag är nöjd med den o den gör det den är avsedd för. Det är en del inställningar innan man har kommit igång, men vilken dator har inte det?
Den är tyst o fin! Man kan höra ett svagt surrande om den där den står, men inte alls störande på ngt sätt. CD’n låter inte speciellt mycket heller när den används. Visst hör man den, men det dränks ganska snart av det ljud/film man spelar upp på den. Det är tveklöst den tystaste av alla datorer jag har lyssnat på. Det jag ännu inte har provat i skrivande stund är själva TV mottagaren. Jag kör Canal Digital hemma o har inte riktigt ännu fått kläm på hur jag skall göra för att få det att lira bäst, o då tänker jag t ex på att spela in program osv. Om jag hade en vanlig koax-kabel till vanlig antenn så är jag helt övertygad om att det skulle fungera alldeles utmärkt, men jag är inte säker så jag får hålla mig lite där eftersom jag inte har testat.
Jag tycker att det är en underbar liten maskin med mycket möjligheter för det enorma mediebrus som finns. Denna klarar av att leverera det mesta av det till mig på ett smart o enkelt sätt utan krussiduller.
Lyrisk? Nja, jo lite
Jag kan ta mer bilder på den om det är ngn som är intresserad. Säg bara vad ni vill ha bild på…

Jo förresten, en sak till som jag retade mig på var att när jag hade installerat windows o allt som hörde till så märker jag vid en programinstallation i slutskedet att den frågar om jag vill installera programmet på H:\? Nä, verkligen inte! Tänker jag... sunkigt programmerad installer! Styr då om sökvägen till C:\ som sig bör o klickar ok. Vad händer? Jo, jag märker att C:\ är en av minneskortläsarna ? Den har, utan att fråga om lov, installerat Windows på H:\ o kortläsarna har tagit C:\, D:\, E;\ F:\ o CD'n G:\. Helt rubbat enligt min mening. Om jag hade vetat det från början så hade jag disablat kortläsarna i BIOS innan jag installerade operativet så jag hade fått det på C:\. Spelar ju egentligen ingen större roll, men jag gillar när det är så...
Så där har ni ett tips om ni skall installera en sån här burk ngn gång.

EDIT: Bilderna på min egen server igen.
EDIT2: Fixat till bildvisningen efter byte av ISP

Visa signatur

... Now what we have here Little Yellow Sister, is a magnificent specimen
of pure Alabama Blacksnake, but ain't too goddamn beaucoup. ...
Project Blacksnake | 7274 3D-mark03

Permalänk
Medlem

bra fråga.. funkar alltid för mig

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem

Det är nog paranteserna, testa att ta bort dem.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

bra skrivet, och fina bilder! mer sånt! tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjHypnoz
bra skrivet, och fina bilder! mer sånt! tack!

En får tacka för stödet!
Vill du har mer bilder? Eller missuppfattade jag dig?

Visa signatur

... Now what we have here Little Yellow Sister, is a magnificent specimen
of pure Alabama Blacksnake, but ain't too goddamn beaucoup. ...
Project Blacksnake | 7274 3D-mark03

Permalänk
Medlem

mm, jag vill se den när den smälter in vid Tv:n, ifall det skulle gå för sig.

Kanon bra jobbat för övrigt.!

Permalänk
Medlem

Fin review! Är sugen på en såndär själv. Ser också gärna lite bilder på hur den smälter in vid tv:n samt på fjärren!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kolla om du kan koppla dit satelit huvuden eller vad dom heter till datorn

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Medlem

Fråga! KAn man streama film från tv nätet?

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

Bra gjort! Keep up the good work

Visa signatur

Power_slave_ "jag gillar lagom stora möss men jag vill ha mina lätta och glidiga"
Luzt på techsweden.org

Permalänk
Medlem

Mycket intressant måste jag säga.

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk

mm särskilt de där med canal digital, är de någon som vet hur man gör för att koppla in en digital satelitt mottagare till datorn?

Permalänk
Medlem

Det där är ingen Cuda 5:a.

Men jäkligt fin recension, mer sånt vill vi ha

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
SpelClockers

bra skrivet.
skulle vara fint på hur den ser ut från avstånd å sånt!

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dabean
mm, jag vill se den när den smälter in vid Tv:n, ifall det skulle gå för sig.

Kanon bra jobbat för övrigt.!

Lite bilder på hur den smälter in vid TV'n då...

å så fjärren...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeefy
kolla om du kan koppla dit satelit huvuden eller vad dom heter till datorn

Ja, tanken har slagit mig, men då blir ju problemet, vart jag skall stoppa in kortet för läsaren i den nuvarande sattelitmottagaren?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chippen
Fråga! KAn man streama film från tv nätet?

Förstår inte vad du menar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av killernils
mm särskilt de där med canal digital, är de någon som vet hur man gör för att koppla in en digital satelitt mottagare till datorn?

Ja, tips mottages tacksamt!

Thnx för feedbacken

Visa signatur

... Now what we have here Little Yellow Sister, is a magnificent specimen
of pure Alabama Blacksnake, but ain't too goddamn beaucoup. ...
Project Blacksnake | 7274 3D-mark03

Permalänk

Snyggt.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Vilken av grejjerna vid TVn är det? Den tunna saken?

edit: ah.. kan uskilja asus loggan ^^

Permalänk
Inaktiv

hur mycket kostar den???
och vad följer isf med då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av morotsmos
Vilken av grejjerna vid TVn är det? Den tunna saken?

edit: ah.. kan uskilja asus loggan ^^

Det är korrekt! Den tunna saken med ASUS loggan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
hur mycket kostar den???
och vad följer isf med då?

Följ länken jag bifigade överst på sidan till Dustin där jag köpte den så får du prisinfo.

Visa signatur

... Now what we have here Little Yellow Sister, is a magnificent specimen
of pure Alabama Blacksnake, but ain't too goddamn beaucoup. ...
Project Blacksnake | 7274 3D-mark03

Permalänk

Hur går det för dig Blacksnake med din DigiMatrix?
Jag är intresserad av att inhandla en sådan men skulle vilja höra lite mer om dina erfarenheter så här långt.
Hur funkar det att spela in från din digital mottagare? Hur har du kopplat in ljud och bild för detta.
Hur blir ljudet när du spelar en Dolby Digital eller DTS kodad DVD-skiva?

Tacksam för svar och dina erfarenheter.

/jope

Permalänk

Du skulle inte villja fixa upp bilderna igen?

Permalänk
Medlem

Fin recension sånt vill vi se mer av

Skulle sitta fint om man kunde se billderna också

Permalänk

Jag ber om ursäkt för bilderna. Jag har bytt isp o därmed fallerar bilderna :/
Jag trodde dessutom att tråden hade dött för länge sedan. Jag skall se vad jag kan göra...

Visa signatur

... Now what we have here Little Yellow Sister, is a magnificent specimen
of pure Alabama Blacksnake, but ain't too goddamn beaucoup. ...
Project Blacksnake | 7274 3D-mark03

Permalänk
Medlem

vill ju oxå se bilderna.. buhuu

Visa signatur

"I happen to be the man who wrote the code, but Bill made it famous"-David Bradley (Mannen bakom ctrl-alt-delete)

Permalänk

Bilderna uppe igen!

Visa signatur

... Now what we have here Little Yellow Sister, is a magnificent specimen
of pure Alabama Blacksnake, but ain't too goddamn beaucoup. ...
Project Blacksnake | 7274 3D-mark03

Permalänk

Angående kortläsaren som lägger sig som C: och hårddisken som H: så behöver man inte avaktivera kortläsaren under installationen, gör bara så här:

När du kommer till den del av installationen där du ska skapa en partition gör då detta:

1. Tryck C för att skapa första partitionen, ange storlen och bekräfta valet.
2. Nu ligger partitionen som H: (eller nåt annat än C: iaf).
3. Markera partitionen och tryck D för att ta bort den. Ta bort partitionen.
5. Nu sitter du där med en tom disk igen.6
6. Skapa då en ny partition igen med samma val som du gjorde i steg 1.
7. Nu hamnar hårddisken som C: och du kan fortsätta installationen som vanligt.

Detta fenomen beror på att kortläsarna går före hårddiskarna i boot processen, även fast du ej ställt in det så i BIOS, har med legacy funktioner att göra.

Visa signatur

www.crille.se | info@crille.se | "Men får gudsskull.. sluta med uglypeople.. painrichen sprutar inte precis crème bonjour..." -Greken

Permalänk

Åfan, att den va så bra gjort vissta jag inte, det me spdiffen verker jävligt jobbigt... går ant lösa skulle jag tro...

Permalänk
Medlem

Hmm. har en fråga.. varför står det på datorbutiken.com att man inte kan köra digimatrix med en celeron processor över 2Ghz ??

Blacksnake: du kör ju 2,4 Ghz.... några problem?

Visa signatur

Frame Rate is Life

Permalänk
Medlem

Jag kör min DigiMatrix med en P4 2.4GHz, och den ligger alltid mellan 48-69 grader C - ofta i det högre registret. Vet någon om detta är ett acceptabel temp?

Jag tycker ljudkvalitén suger då jag spelar MP3 i "PowerOff"-mode, platt och fattigt. Bildkvalitén som TV-kortet bjuder på är inte heller imponerande, bra färger men oskarp, jag brukar känna mig nödgad att switcha till min LCD-skärms inbygda mottagare (Samsung SyncMaster 1910B).

Om någon sedan har info om hur (om?) man avkodar UPC's analoga kabel-TV nät mha av det inbygda TV-kortet (Animation Technologies LifeView 713x) så skulle denna info uppskattas. Verkar vara svårare än jag trodde?

/Jens

Pattan, Digimatrixen grejar endast processorerna nedan. Köper du fel får du (som jag) byta ner dig mot något sämre på SweClockers Bytesmarknad

Celeron 2.0 GHz (400 FSB, L2 cache:128KB)
Celeron 2.1 GHz (400 FSB, L2 cache:128KB)
Celeron 2.2 GHz (400 FSB, L2 cache:128KB)
Celeron 2.3 GHz (400 FSB, L2 cache:128KB)
Celeron 2.4 GHz (400 FSB, L2 cache:128KB)
Celeron 2.5 GHz (400 FSB, L2 cache:128KB)
Celeron 2.6 GHz (400 FSB, L2 cache:128KB)
P4-1.6A GHz (Socket478, 400 FSB, L2 cache:512KB)
P4-1.8A GHz (Socket478, 400 FSB, L2 cache:512KB)
P4-2A GHz (Socket478, 400 FSB, L2 cache:512KB)
P4-2.20 GHz (400 FSB, L2 cache:512KB)
P4-2.26 GHz (533 FSB, L2 cache:512KB)
P4-2.40 GHz (400 FSB, L2 cache:512KB)
P4-2.40B GHz (533 FSB, L2 cache:512KB)
P4-2.50 GHz (400 FSB, L2 cache:512KB)
P4-2.53 GHz (533 FSB, L2 cache:512KB)
P4-2.60 GHz (400 FSB, L2 cache:512KB)
P4-2.66 GHz (533 FSB, L2 cache:512KB)

Permalänk

Jag har nyss köpt en Digimatrix begagnad men saknar original "home theater CD" vid köpet och där finns några viktiga filer som jag är intresseradeav att få kopierade då man kan porta Radio och fjärrkontroll till Mediaportals Hemteater program iställets för det medskickade som enligt många fungerar dåligt. Har du denna CD skiva

Visa signatur

Best of digimatrix