Permalänk
Medlem

Hur göra för att få en "fördomän"

Ok vet inte namnet på det hela men så här.
Jag har en domän www.vadsomhelst.com och kör en egen webserver. Om jag exempelvis vill ha en direktadress till exempelvis bilder så är ju det vanliga att det ser ut så här www.vadsomhelst.com/bilder. Jag vill dock att det ska se ut på följande vis bilder.vadsomhelst.com. Hur ska jag fixa detta?

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Permalänk
Medlem

virtual host eller vhost heter det du söker om du kör apache som server

Ge gärna mer info

Permalänk
Medlem

Kör iis som server på win 2000 om det kan hjälpa.

Permalänk
Medlem

eum...subdomäner skapar du väl på dns-servrana som håller din domän? sen är det en senare fråga att skapa vhosts om man har EN webserver med bara en ip.

Permalänk
Medlem

Man kan fixa i dnsservern om man vill peka olika underdomäner till olika IP.
Men det är inte nödvändigt.

Tyvärr vet jag inte hur man gör i IIS, men det borde finnas nån inbyggd wizard eller guide för det

Permalänk
Avstängd

Ursäkta en Noob på webbservrar...

Men i detta fall... Hade det inte räkt med att skapa en mapp i rooten vid namn "Bilder" där han lagrar bilderna samt har en index-htm-fil som listar dessa bilder.. på ett eller annat sätt?

Är jag ute & cyklar???

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aptass
Man kan fixa i dnsservern om man vill peka olika underdomäner till olika IP.
Men det är inte nödvändigt.

Tyvärr vet jag inte hur man gör i IIS, men det borde finnas nån inbyggd wizard eller guide för det

Det är visst nödvändigt, kan bli svårt att komma åt en subdomän helt utan dns-records?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks
Ursäkta en Noob på webbservrar...

Men i detta fall... Hade det inte räkt med att skapa en mapp i rooten vid namn "Bilder" där han lagrar bilderna samt har en index-htm-fil som listar dessa bilder.. på ett eller annat sätt?

Är jag ute & cyklar???

Japps, du är ute och cyklar!!!

Permalänk
Medlem

jag har bara min domän så här

*.aptass.com som pekar mot mitt fasta ip

* kan jag ersätta mot vad jag vill och det styr jag i vhost.conf i apache

default tar den aptass.com som root på min webbserver om jag inte anger nåt annat

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aptass
jag har bara min domän så här

*.aptass.com som pekar mot mitt fasta ip

* kan jag ersätta mot vad jag vill och det styr jag i vhost.conf i apache

default tar den aptass.com som root på min webbserver om jag inte anger nåt annat

Ja, du har du gjort ett dns-record för alla subdomäner med hjälp av wildcard...

Dvs. det är nödvändigt med dns-record för att få det hela att fungera.

Permalänk
Medlem

Det verkar inte gå att lägga till en subdomän för mig. Jag kan aktivera wildcard vilket jag gjort. Skriver man nu in bilder.vadsomhelst.com så hamnar man ju roten. Kan man reglera detta i servern? Så att man hamnar rätt, dvs att den styrs till rätt mapp..i detta fall bilder. Hittar inget om vhosts i iis

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtermni
Det verkar inte gå att lägga till en subdomän för mig. Jag kan aktivera wildcard vilket jag gjort. Skriver man nu in bilder.vadsomhelst.com så hamnar man ju roten. Kan man reglera detta i servern? Så att man hamnar rätt, dvs att den styrs till rätt mapp..i detta fall bilder. Hittar inget om vhosts i iis

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;81657...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lamm
eum...subdomäner skapar du väl på dns-servrana som håller din domän? sen är det en senare fråga att skapa vhosts om man har EN webserver med bara en ip.

Vhosts finns i två varianter, antingen name-baserade eller IP-baserade. Name-baserade är den vanligaste och enklaste varianten att sätta upp. Jag kör det själv på min server, som bara har ett IP, och det är inga problem. Apache känner helt enkelt av vilken domän som requestas och skickar requesten rätt. Är relativt enkelt att sätta upp om man kan Apache, och jag skulle tro att IIS kan hantera vhosts enligt samma princip.

Kör man med dynamisk dns så är det ännu enklare, då lägger man bara in CNAME med ett nytt namn och pekar till samma domän som innan.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.