Problem med Explorer och Windowsskalet!

Permalänk
Medlem

Problem med Explorer och Windowsskalet!

Hejsan, har problem med att explorer.exe startar om samtidigt som windowsskalet avslutas helt oväntat. När väl detta skett så stängs mitt virusprogram (F-Secure) ner och jag är tvungen att logga ut för att allt ska bli återställt igen. Kan tillägga att jag kör XP Professional!

Citat:

Från Loggboken
Windows-skalet avslutades oväntat och Explorer.exe har startats om.

Mer information finns i Hjälp- och supportcenter på sidan http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Vore tacksam om någon kunde tipsa om någon hotfix eller hur jag skall kunna lösa detta problem. Möjligt att jag glömt berätta endel mer fakta, men lite sliten just nu.

Väl mött!

Visa signatur

::System: Intel Pentium 4 CPU 2.40GHz| 512 mb ddr | NVIDIA GeForce4 Ti 4200 with AGP8X |

Permalänk
Medlem

Låter som ett virus. Har aldrig stött på något sånt dock. Pröva med ett annat antivirusprogram.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredo
Låter som ett virus. Har aldrig stött på något sånt dock. Pröva med ett annat antivirusprogram.

Har svårt att tro att det skulle vara ett virus, eftersom jag redan hade problemet innan jag var uppkopplad mot internet. Är dock inte helt säker på det men det är vad jag har för mig ivarjefall!
Om ingen annan har något tips får jag väl helt enkelt testa scanna datorn med ett annat virusprogram!

Visa signatur

::System: Intel Pentium 4 CPU 2.40GHz| 512 mb ddr | NVIDIA GeForce4 Ti 4200 with AGP8X |

Permalänk
Medlem

Har du någon konstig hårdvara inkopplad? Nån mysko drivrutin? Kört chkdsk? Vad gjorde du precis innan den började bete sig såhär?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Windows-skalet är väl samma sak som explorer?
F-Secure borde gå som en tjänst och inte påverkas av att *explorer* brakar samman. Det låter helt störtlöjligt. Det är inte så att GUIt till f-secure dyker och försvinner från exempelvis systray?

Om du kollar i loggboken så har varje sådan sak ett ID kopplat till sig, gå hit: http://www.eventid.net och sök på det ID:t och se om du får lite fason på krånglet.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Råkar ut för det samma ibland... Händer när något program hänger sig. När man har avslutat det genom aktivitetshanteraren startar explorer.exe om sig ibland =/. Även för mig försvinner F-secure och Backweb, MEN de tickar och går fortfarande. Det är bara ikonerna i aktivitetsfältet som har försvunnit. Jag trodde också F-secure avslutades, men efter en snabbtitt i aktivitetshanteraren såg jag att det fortfarande var igång.

Irriterande problem emellanåt, men AV+FW stängs inte av... Kolla så det gäller dig med.

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]
2 [MacBook][C2D 2.0 GHz][2x1024 MB Ram][100 GB Hdd][OS X Leopard]

Permalänk
Medlem

Samma problem jag med, men det behövs inte direkt nån hängning.
Räcker med att jag tex försöker gå in i en mapp, och *POOF* så stänger
explorer.exe av sig och startar en ny :/

Permalänk
Medlem

ring f-secures suport om de e så att de värkligen stänger av sig helt... annars e de ju inget att va rädd för om bara ikonerna försvinne ur aktivitetsfältet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredo
Låter som ett virus. Har aldrig stött på något sånt dock. Pröva med ett annat antivirusprogram.

vad grundar du det på....???

börjar bli lite överdrivet, så fort något inte fungerar på en dator då är det "virus"

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xnx
Råkar ut för det samma ibland... Händer när något program hänger sig. När man har avslutat det genom aktivitetshanteraren startar explorer.exe om sig ibland =/. Även för mig försvinner F-secure och Backweb, MEN de tickar och går fortfarande. Det är bara ikonerna i aktivitetsfältet som har försvunnit. Jag trodde också F-secure avslutades, men efter en snabbtitt i aktivitetshanteraren såg jag att det fortfarande var igång.

Irriterande problem emellanåt, men AV+FW stängs inte av... Kolla så det gäller dig med.

Ah förklarade riktigt dåligt igår, ja F-Secure kör ju vidare i bakgrunden men som du säger försvinner den från aktivitetsfältet. Riktigt irriterande som sagt!

Citat:

Samma problem jag med, men det behövs inte direkt nån hängning.
Räcker med att jag tex försöker gå in i en mapp, och *POOF* så stänger
explorer.exe av sig och startar en ny :/

Känner igen det där.

Visa signatur

::System: Intel Pentium 4 CPU 2.40GHz| 512 mb ddr | NVIDIA GeForce4 Ti 4200 with AGP8X |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
vad grundar du det på....???

börjar bli lite överdrivet, så fort något inte fungerar på en dator då är det "virus"

Jag sa ju inte att jag är säker på att det är det, det låter som det bara. Men det kan ju bero på något helt annat.

Det är alltså något som laddas när ni öppnar nya mappfönster. En toolbar som lagt dit sig själv (spyware kanske, vet inte?), en codec för thumbnails etc till film/mediafiler? Något fel på disken?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Kanske Profil-problem!

Men jag tror mer på en felaktig drivrutin!

Kolla i både loggboken (alla 3 delarna) samt i enhetshanteraren!

Det kan vara så enkelt att du har en resurs-krock!

Men det är ju bara en gissning!