Ny bitsetting-firmware för ND-3500A

Permalänk
Medlem

Ny bitsetting-firmware för ND-3500A

Det har kommit en ny firmware med stöd för bitsetting för både SL och DL DVD+R vilket gör dem mer kompatibla (officiella NEC-firmwaren stödjer bara det på DL av någon korkad anledning). Firmwaren kommer från en OEM-brännare som säljs under märket Mad Dog i USA men The Dangerous Brothers har dock släppt en firmware med ändrad name-string till NEC ND-3500A. Mer info finns här.
Blir nog att beställa en ND-3500A nu

Permalänk
Medlem

Vad är Riplock och RPC

Permalänk
Medlem

Riplock är en spärr som gör att du bara kan läsa filmdvd i max 2x. RPC är är regionsskyddet på DVDfilmer. Den här firmwaren gör alltså brännaren regionsfri och även så att den läser in(rippar) film så snabbt den mekaniskt kan till hårddisken.

Permalänk

Underbart!

Permalänk
Medlem

Kommer jag märka någon skillnad rent praktiskt om jag gör det här? I sådana fall, vad?

Permalänk
Medlem

Är det

3500RPC1.EXE man ska använda?

från denna filen

http://forum.rpc1.org/dl_file.php?site=tdb1&file=3500W2F8.ZIP

Jag flashade nu i windows och det fungerade fint.

Nu ska jag ställa in bitsetting på DVD+R och DVD+R DL.
Finns det någon anledning att inte ställa in det på DVD-ROM permanent?

Permalänk
Medlem

är nec 3500 och nec 3500A två helt olika modeller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davvan

Finns det någon anledning att inte ställa in det på DVD-ROM permanent?

Nej inte vad jag kan komma på iaf.

Permalänk
Medlem

är nec 3500 och nec 3500A två helt olika modeller?

Permalänk

Hur funkar det med bitsettingen egentligen? Skrivs det in i brännarens firmware, eller finns det nått annat ställe i brännaren som det lagras? eller är det operativsystemsberoende, tex om man ställer in det i windows gäller det även om man bootar till linux? (jag vet man kan ju använda en skiva och sprova, men det finns kanske någon här som vet?)

Permalänk
Medlem

DVD-brännaren har ett eget minne där firmwaren lagras.
Bitsetting är en kod inskriven i firmwaren vilket gör så att man kan ändra från DVD+R till DVD-Rom mm.
Detta kan ställas in med program eller vissa utilities som gör så att den bränner med DVD-Rom booktype automatiskt vid varje bränning.

Permalänk
Medlem

Finns en ny hos harrie nu

med bitsetting och ritek DL stöd

2.17

http://www.herrie.org/

Permalänk
Medlem

Den är inte ny, den är precis samma som den 2.F8 som TDB släppte först som jag länkade till i första inlägget. TDB ändrade dock inte på versionsnumret vilket imho är bra då det bara skapar förvirring med femtielva olika firmwares med samma versionsnummer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsl_80
Den är inte ny, den är precis samma som den 2.F8 som TDB släppte först som jag länkade till i första inlägget. TDB ändrade dock inte på versionsnumret vilket imho är bra då det bara skapar förvirring med femtielva olika firmwares med samma versionsnummer...

Men 2.F8 hade väl inte stöd för RITEK DL eller?

Permalänk
Medlem

Jo det har den.

Permalänk
Medlem

Betyder de att jag kan bränna min dvd-r skiva som dvd-rom?
och min xbox som inte är chippad kommer tro att det är en "rikig" dvd

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Betyder de att jag kan bränna min dvd-r skiva som dvd-rom?
och min xbox som inte är chippad kommer tro att det är en "rikig" dvd

Nej det fungerar bara på DVD+R och DVD+R DL. Vet inte hur det är med DVD+RW

Permalänk
Medlem

Davvan: så om jag har en DVD+R skiva och ställer in så att den ska bränna som en DVD-ROM så funkar den i XBox utan chip?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geggan
Davvan: så om jag har en DVD+R skiva och ställer in så att den ska bränna som en DVD-ROM så funkar den i XBox utan chip?

Japp Tydligen så går det =), bara bunkra upp sig med en massa dvd+r nu

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Om det är någon som vet hur man gör får ni gärna förklara för mig.
Jag har flashat med herries 2.17.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geggan
Om det är någon som vet hur man gör får ni gärna förklara för mig.
Jag har flashat med herries 2.17.

det är väl göra samma som du gjorde där du flasha med herries?

Jag har ingen aning, undrar själv det samma
hur flashar man?
vart ska man lägga filerna osv?

vad kan gå snett?
kan man gå tillbaka till orginal utförande?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Sorry, var lite otydlig.
Hur man bränner skivorna menade jag. Räcker det att köra WinBType.exe och ändra DVD+R från normal till DVD-ROM?

Rolex: Angående fashning av firmware så körde jag http://www.herrie.org/modules.php?name=Downloads&d_op=getit&l...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geggan
Sorry, var lite otydlig.
Hur man bränner skivorna menade jag. Räcker det att köra WinBType.exe och ändra DVD+R från normal till DVD-ROM?

Rolex: Angående fashning av firmware så körde jag http://www.herrie.org/modules.php?name=Downloads&d_op=getit&l...

Allt löste sig nu, testade bränna en skiva imorse( se länk nedan) och nu när jag testade skivan i kompisens xbox med dvd kit så funkar det kalas

jag har inte ändrat bitsetting och jag har orginal bios/FW
kompisen har ej chippad xbox

länk: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3856056...

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geggan
Davvan: så om jag har en DVD+R skiva och ställer in så att den ska bränna som en DVD-ROM så funkar den i XBox utan chip?

NEJ NEJ NEJ NEJ!

Vad bitsetting gör är att det ändrar om typen på skivan till dvd-rom så att DVD-spelarna respektive Xbox/PS2 som har svårt att läsa +R, TROR att skivan är en DVD-ROM och gör det lättare att läsa. Det ändrar inte det faktum att skivan är bränd = inte går att spelas på Xbox utan chip!

+RW bitsetting finns också(finns på alla Liteon), men NEC 3500 har inte fått detta riktigt ännu(däremot har NEC 2500A med herrie firmware det). Jag tror att det kommer bli så i framtiden dock om det kommer en HP-brännare, NEC 3500 är en dvd-brännare som inte bara NEC säljer, utan även andra företag som t.ex. TDK. Så ett märkte betyder inte alltid att ni får en brännare gjord av tillverkarna. OFTAST är HP-brännarna respektive TDK-brännarna NEC brännare och HP brukar "requesta" +R och +RW bitsetting ifrån NEC på deras brännare, och det är då herrie kommer in i bilden och ändrar dessa så att de passar våra NEC 3500A.

Och hur man ställer in bitsetting..med Herries firmware får men med ett program som heter WinBtype.exe, hoppa över till fliken +R och ändra till DVD-ROM, nu är du klar, detta är förändrat tills dess att du ändrar tillbaka eller byter firmware!

Visa signatur

MSI K8N NEO Platinum | amd64 3000+@2300Mhz | 2*512 Crucial BallistiX pc4000 2.5-2-2-6 @ 230Mhz | Sapphire x800pro vivo @ x800xt pe 1.6ns (520/560 Mhz, blå pcb) | 120 gb Seagate Barracuda | PSU: Fortron(FSP) 400W | Colorcase blue | Audigy 2 | MS IE 3.0
3dmark01= 26593 P, 3dmark03= 12834 P, 3dmark05= 5963 P, Super PI = 38s