Permalänk
Medlem

Piratprogram

Fick ett mail från min bredbandsleverantör att det fanns piratkopierade program på min dator. Det fanns det visserligen men utan min vetskap, grabben som tankat ner några filmer. Det är borttaget nu men jag undrar hur i hela friden kunde man veta detta??? Tydligen colombia pictures som anmält det till bredbandsleverantören.

Permalänk

Ja, om han har tankat ner det så antar jag att han kör någon form av fildelningsprogram: Kazza, DirectConnect... och då finns det folk som bevakar dessa nätverk och vad användarna har utdelat.

Visa signatur

www.crille.se | info@crille.se | "Men får gudsskull.. sluta med uglypeople.. painrichen sprutar inte precis crème bonjour..." -Greken

Permalänk
Medlem

Vad gör grabben med din dator?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Avstängd

Blacken det är inte olagligt att ha nedladdade filmer på din HD och det är EJ olagligt att ladda ner filmer\musik för eget bruk.

Så du gick på en tabbe när du plockade bort grabbens filmer, du kanske skulle ha frågat han först innan du börjar röja i han filer.

Du fick brevet bara för han har delat ut filmerna på någon p2p, och så ska du inte bry dig om dessa brev just nu 1\4 -05 kan det bli ändringar i lagen.

Sverige har lite luddiga copy right lagar, finns inget gubbarna over seas kan göra nu.

(edit) Bara att ringa din ISP och säja att du inte har något som strider mot Svenska lag, och det är sanning.

Permalänk
Medlem

Knappast grabbens filer om det inte är hans dator men annars är det korrekt. Att Columbia gapar spelar ingen som helst roll för dom har inget mandat i svensk lagstiftning. Ring din isp och betacka dig för hotmailen/breven och påtala att du tar hotelser på allvar och kommer agera därefter om det fortsätter. Det gjorde jag mot Telia och Universal som fick för sig att brevledes hota mig och sedan dess harj ag inte hört ett smack ( 1 år sedan ).
Fick ett tips i en tidigare länk att informera det juristfirman som har hand om filmbolagets ärende att du kommer att informera deras advokatsamfund om de fortsätter med hotelser som saknar grund i svensk lagstiftning.

Visa signatur

whiskas - om katten själv får välja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KalleKofot
Blacken det är inte olagligt att ha nedladdade filmer på din HD och det är EJ olagligt att ladda ner filmer\musik för eget bruk.

Så du gick på en tabbe när du plockade bort grabbens filmer, du kanske skulle ha frågat han först innan du börjar röja i han filer.

Du fick brevet bara för han har delat ut filmerna på någon p2p, och så ska du inte bry dig om dessa brev just nu 1\4 -05 kan det bli ändringar i lagen.

Sverige har lite luddiga copy right lagar, finns inget gubbarna over seas kan göra nu.

(edit) Bara att ringa din ISP och säja att du inte har något som strider mot Svenska lag, och det är sanning.

He He, vem har sagt att jag förstörde dom ;-). Vi har ju mer än en dator.
Tackar för hjälpen, känns lite lugnare nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KalleKofot
...
Du fick brevet bara för han har delat ut filmerna på någon p2p, och så ska du inte bry dig om dessa brev just nu 1\4 -05 kan det bli ändringar i lagen.

Sverige har lite luddiga copy right lagar, finns inget gubbarna over seas kan göra nu.

Det är, och kommer att förbli, olagligt att dela ut upphovsrättsskyddat material. På den punkten är den nuvarande svenska upphovsrättslagen tämligen tydlig.

Det är nedladdningen av material som det tvistas om.