Permalänk
Medlem

Chassi fråga!!

Hej!
Jag har som tänkt börja bygga ett hightower chassi. Mått Höjd: 610mm Bredd: 220mm Djup: 500mm
Och jag undrar vilket e bäst att ha , aluminium eller rostfritt och vilken plåt tjocklek blir stadigast om jag ska ha alu ?

Visa signatur

AK47 - forever

Permalänk
Medlem

tja 25mm alu lär ju vara rätt stadigt...

Rostfritt är ju bra men förstör saxar o verktyg om man inte har speciella till rf. Sen är det vasst o almänt jobbigt att arbeta med, går bra att svetsa/löda iofs.

1,25-1,5 mm alu räcker med förstyvnings profiler i hörnen, tänk på att det är stor skillnad på kvaliten från mjuk som bly (nästan) till "stenhård".
Den hårda är ju bättre i ditt fall, men gör man en knäck fel så spricker plåten om man böjer tillbaka.

Permalänk
Medlem

jag tycker att du har fel han ska ha något mellan ting.. Något som är segt och samtidigt hårt.. det tycker jag i alla fall

Visa signatur

"Det som inte dödar det härdar"

Permalänk
Medlem

erik_x ! De är inte några större problem att klippa och så , jag går industriprogrammet så där finns verktyg så de räcker =). Svetsa har jag inte tänk göra om man bort ser i från ramen som kanske måste svetsas.
Men nu när jag tänker efter så gör jag nog chassit i 1.5mm aluplåt med kraftiga stöd profiler. Får se om man får tag i en digital kamera så man kan lägga upp bilder på chassit när projektet väl tar sin början .
Tack för svaren!!

Visa signatur

AK47 - forever