Vilket nätagg för 12x200GB

Permalänk
Medlem

Vilket nätagg för 12x200GB

Är i gång med att planera min filserver som ska ha plats för 12 diskar.

Har tänkt att köra på dessa diskar:
Maxtor DiamondMax Plus9 Fluid 200Gb 7200rpm 8Mb

Jag ska börja med att köpa 4 diskar, men vill köpa ett nätagg som klarar 12 av dessa
så att jag inte behöver byta allt eftersom jag kopplar in fler diskar.

Nu är då frågan vilket/vilka nätagg är lämpade för detta?
Vill helst se en lösning med endast ett nätagg då jag själv ska 'skapa' lådan som dessa
ska sitta i och vill inte att det ska ta för mycket plats (mer plats till diskar).

Alla tips är välkomna, men helst inte allt för överdrivna förslag då det kommer
bli tillräckligt dyrt att köpa diskar, moderkort, ,cpu, minne och div. annat.

Tack på förhand
/p

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

Tror nog du ska köra ett separat nätaggregat för diskarna och ett för cdrom cpu mobbo fläktar osv. Med andra ord köra 2 nätagg.

Jag skulle rekomendera antec truepower modellerna. Då de är mycket stabila i tester och även min är grymt stabil.

Permalänk
Medlem

köp seagate diskar istället maXtors 200GB har haft problem har haft 3st har 2 kvar alla 3 har gått sönder och bytits ut 2 gånger

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem

Typ två stycken Antec TruePower 480W eller?
Vet iofs inte om man behöver ett så starkt för ett sketet MB/CPU

Hur kopplar man dessa så att båda går att starta från en knapp?
Vet om att man kan koppla grön kabel på ATX-kontakten till jord för att
starta ett nätagg, men finns det inget 'snyggare' sätt att göra det på?

Edit: Något liknande sån här menar du?
Seagate Barracuda ST3200822A 7200.7 200Gb 7200rpm 8Mb UDMA100 IDE

Har iofs en sån Maxtor som i min första post och den har funkat klanderfritt sen jag köpt den..

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

Kör på maxtor du. Sen finns det ju redundant nätagg. Vet dock inte vad som är speciellt med de men de är ju iaf 2 nätagg ihopkopplade på ngt sätt.

Permalänk
Medlem

Hade detta varit något att ha 2 av?
Aspire ATX-AS500W Plexi 2xUV-FAN Aluminium Black 500W ATX

Är ju billigare och som sagt så vill jag kunna lägga pengar på diskar och inte
typ reduntant nätagg för 3 lakan.

Eller kanske två Tagan 380W?

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

Känner en som har 6x120 och 6x160GB diskar. Kom inte ihåg vad det var för märke på hårddiskarna men han använder iaf en Antec TruePower 550 för hela systemet. Det är en ganska stabil server han har.

http://www.antec-inc.com/pro_details_powerSupply.php?ProdID=2...

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk
Medlem

Så han klarar sig alltså på en TruePower 550W?
Agget har jag tidigare hört ska vara riktigt bra så det kanske blir en sån,
får isf köpa en till om/när det behövs mer kraft för att driva diskarna.

Tack för tipsen..
/p

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

betänk det här:
Oftast accessar man ju inte alla 12 diskarna samtidigt,utan snarare 2-3 diskar jobbar i taget.
Med andra ord så behöver man inte överdriva med nätagget.

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ][💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB][Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb][Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb][Crucial BX500 SATA SSD 4TB][23 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar][🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm][🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber][Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Det har du helt rätt i, inte en chans att man använder alla samtidigt.
Så du tror alltså att jag skulle klara mig på ett agg eller?
Tror det får bli ett TruePower 550W.. Om inte annat så har jag så jag klarar mig isf.

/p

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

Min vän tänk på GARANTIN. Köp den som ger längst garantin. Seagate har den längsta 5 år, och skulle rek dom varmt iem att jag själv kör med såna och är nöjd.

Sen har jag 2 st. Seagate med några år på nacken och dom är än så länge pålitliga. Tänk på värme i servern när du har så många HD kyl så förlänger du livet i dom.

Mike Gbg.

Permalänk
Medlem

Ska kolla lite närmare på det där med Seagate/Maxtor, kanske blir Seagate ändå med tanke på garanti-tiden.

Jo jag håller på att rita för fullt i SketchUp och har kommit fram till en del saker.

T.ex. så ska jag ha:
1. 4 fläktar sittandes i lådan som ska kyla diskarna (1fläkt/3diskar) (120mm)
2. 1 fläkt som insug (120mm)
3. 1 fläkt som utblås (120mm)
4. CPU-fläkt (En bra Zalman 7000B-ALCU/CU)

Borde räcka och bli över med kylning tycker jag
Pga av ljudnivå så kommer jag nog köra fläktarna på 7V.
Några idéer om något som borde ändras?

/p

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Avstängd

Jag kör 9 hårddiskar, Radeon 9800Pro, 2 cd-enheter i min server på ett 360watt nätagg från chieftec. Stabilt som bara den. Har inte kraschat sedan april och då var det pga ett strömavbrott.

Kör en raid5 på 8st diskar så de används ju tyvärr samtidigt allihopa... Så jagtror nog att ett TruePower 480watt ska räcka alldeles utmärkt för dig!

Permalänk
Medlem

Jag köpte själv ett Thermaltake Purepower 560watt känns väldigt rejält har 9 hårddiskar i datorn just nu och ska bygga ut med 6 hårddiskar extra så det är därför det behövs rejält med kräm för att vara på den säkra sidan!

Permalänk
Hedersmedlem

1xAntec Truepower 550W lär antagligen klara av det utan problem.
Ta en titt på vårans nyhetsredaktörs spec (Kr^PacMan).

P4 2667 @ 3*** MHz :: Gigabyte GA-8INXP E7205 :: 2x256 MB Corsair XMS PC3200C2 (2-2-2-5) :: Sapphire Radeon X800 Pro @ XT PE (528/578) :: Antec TruPower 550W :: Nokia 930C 19" :: 3x WD Raptor :: 1.7 TB HD ::

Har inte helt koll på hur många diskar han har, men det är många.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

rekomenderar tagans tyngsta agg, finns på gtek, 480 watt...

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips, kommer antagligen bli ett TruePower 550W, ska tänka lite mer på det först.

Sen ska jag bara göra lådan till det också, men det ska nog lösa sig..
/p

Visa signatur

// paran0id

Permalänk

Diskarna drar inte så mycket ström så du kommer antagligen att klara dig med 430W (kvalitets agg självklart ) under drift. Däremot kan det bli lite värre när du drar igång systemet och alla diskarna startar samtidigt.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Jo men med ett kvalitativt (stavning?) nätagg behöver man nog inte oroa sig
då det ska ju klara spikar i belastningen

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag kör 9 hårddiskar, Radeon 9800Pro, 2 cd-enheter i min server på ett 360watt nätagg från chieftec. Stabilt som bara den. Har inte kraschat sedan april och då var det pga ett strömavbrott.

Kör en raid5 på 8st diskar så de används ju tyvärr samtidigt allihopa... Så jagtror nog att ett TruePower 480watt ska räcka alldeles utmärkt för dig!

kör du hård- eller mjukvaru-raid?

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Avstängd

med 12 diskar bör man ju köra raid5 eller så, annars får man ju en jävla massa partitioner lite segt.

omman inte mountar diskarna i directories förståss.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Geeks
SweClockers

De flesta kvalitetsagg klarar det utan problem. Jag har kört 16 diskar i en P3 600mhz och 250W nätagg. Man brukar räkna på att en disk tar ca 5W.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Ante84 - kör mjukvaru raid5 i Windows2003

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
med 12 diskar bör man ju köra raid5 eller så, annars får man ju en jävla massa partitioner lite segt.

omman inte mountar diskarna i directories förståss.

Finns ju EVMS och LVM om man kör linux också...

Permalänk
Medlem

Ok, så det går att få raid5 att fungera ordentligt i win2003 server?
Isf slipper man ju köpa raid-kort då jag inte villigt spenderar pengar på det annars

Drar det mycket systemresurser? Märkbart?
En Barton 2500+ borde väl klara det utan problem ändå?

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Avstängd

Jag kör på en barton2500 med 512mb pc2700 minnen,.

funkar grejt. En resync tar ca 10 timmar på 8x160gb, men prestanda undertiden är helt okay. Knappt märkbart att den jobbar.

Det funkar jättebra, lite slö skrivning såklart, men annars är det fint. Har även testat att det funkar vid diskkrasch, funkar även som det ska vid två diskkrascher samtidigt: dvs att raiden går ned i någon form av inactive mode så när man sedan byter disk så byt en i taget och kör en resync.

Jag får 5800poäng i 3dmark03 med min server, har ett Radeon9800pro i den, och tja, det funkar alldeles ypperligt tycker jag. Burken används som speldator när jag och några kompisar vill spela lite hemma hos mig.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror inte det ska vara några problem med 12 diskar och en Antec TruePower 550W. Har själv tillfälligt kört 15 hårddiskar (3 raptors bland annat) med ett sådant utan några problem i kombination med riggen i min signatur.

Ska alla diskar dock jobba hela tiden, alltså läsa/skriva, kanske det krävs en seriösare läsning. Jag stänger aldrig "av" mina diskar utan de körs hela tiden, dock skrivs/läses ingenting från diskarna.

Om det ska vara en seriösare RAID-lösning med diskarna och så vidare kanske ett reudant server-agg är att rekommendera - eller två.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem

Alla diskarna ska inte jobba samtidigt, det är tänkt att jag ska lägga in mina
DVD-filmer på en central plats så att jag kan ha det snabbt åtkomligt från min HTPC

Sen ska självklart annat också finnas där, men det är tänkt att 1, max 2 diskar
ska jobba samtidigt..

Kan ju erkänna att jag inte kan _NÅGOT_ om RAID, men efter vad jag har hört
och läst nu när jag tänker införliva det så verkar det som RAID5 är den
variant som är bäst. Den verkar ha jämnast balans mellan prestanda och säkerhet

Stämmer det eller jag är helt ute och cyklar?

/p

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Avstängd

Det stämmer bra tycker jag. Sedan ska inte raid av något slag ersätta backups men det är en väldigt bra grej att använda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paran0id
Alla diskarna ska inte jobba samtidigt [...] RAID5 är den variant som är bäst.

Alla diskar "jobbar" samtidigt i alla former av RAID. I RAID5 sprids iofs. data och checksummor till diskarna i tur och ordning, men det går ju så pass snabbt att det i praktiken är som att alla diskar läser/skriver samtidigt. Det är emellertid inget stort problem - det problematiska är vid uppstart av systemet då alla diskar ska spinna upp, det kräver mer kräm. Med ett 4-500W aggregat bör du dock klara dig fint.