Permalänk
Avstängd

FM-Sändare? Vart köpa?

Tjena!..

Tänkte bara höra om nån vet var man kan köpa nåt liknande i sverige?
http://www.thinkgeek.com/electronics/audio/64fb/
Har sett på nån tiger affär elelr va de hette för ett tag sen, men den finns inte kvar..

Och ja, Jag vet att det är olagligt att sända på fm-bandet utan tillstånd.

MVH Macke

Visa signatur

Garland Greene är OND.
Och Rich och Jonasy är mina favoriter. *PözZZaH* :p

Permalänk
Medlem

tror inte det går, av anledningen som du nämde ovanför.
vet dock att Jens of Sweden xx-300 varianten hade FM-sändare...

Permalänk
Medlem

http://www1.shellkonto.se/icom2002/fmsandare/index.htm

Där finns ritningar fär att bygga en egen.

Annars finns det en byggsats på Kjell & Company för 99:-, art.nr: 87-018

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Tackar tackar, Fast den på zebramedia var rätt dyr, Nån som har den och vet att den funkar??..

Och byggsatsen dom har på kjell är väl en "bugg"??

Visa signatur

Garland Greene är OND.
Och Rich och Jonasy är mina favoriter. *PözZZaH* :p

Permalänk

Den på kjell är väll bara en oscillator, så man kan testa så man får en signal?

Permalänk
Glömsk

Är det inte olagligt att sända på FM-bandet? Eller aja.

Flyttad.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Är det inte olagligt att sända på FM-bandet? Eller aja.

Flyttad.

Jo, men det är inte olagligt att inneha en sändare.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Finns att köpa på Tradera iallafall.. om du orkar buda o grejja

Visa signatur

.:Dr.Cerebrum:.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Jag visst inte att FM var ett band. Trodde det bara var en typ modulering

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X | ASUS ROG STRIX B450-F | 2x8Gb | GTX 1070 | 2x2209WA, 1xVG258QR

Permalänk
Medlem

Lol o du tror alltså att bredband är nån slags av brett band??

Det kallas FMbandet!

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk

fractronics (lcd försäljarna) säljer byggsats

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Det är "band" som i frekvensband.
Ett visst frekvensband är reserverat för radiosändningar med FM (Frekvensmodulering). Alltså: FM bandet.

När man pratar om radiosändningar så är mängden information man kan överföra proportionell mot det använda frekvensbandets bredd. Exempelvis så behöver en FM radiosändning bara ett mycket smalt frekvensband (ett antal kHz) medan en analog TV-sändning behöver ett mycket bredare frekvensband på hela 6MHz.

Bemärkelsen "bandbredd" har på senare år även kommit att användas inom datakommunikation, men där mäts bandbredden i bitar per sekund istället för Hertz. Ethernet har t.ex. en bandbredd på 10Mbit/s.

Ordet "bredband" i dess allmänna bemärkelse bör men egentligen undvika.. Det är så väldigt luddigt specificerat och finns egentligen bara till för att några politiker behövde ett nytt modeord att slänga omkring sig.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Är det inte olagligt att sända på FM-bandet? Eller aja.

Flyttad.

Det finns väl ingen som har sagt att det är olagligt att sända på FM bandet bara man har ett så kallat tillstånd ifrån post och telestyrelsen eller vad dom heter (kanske inte lätt att få tillstånd men ändå).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkAliz
Det finns väl ingen som har sagt att det är olagligt att sända på FM bandet bara man har ett så kallat tillstånd ifrån post och telestyrelsen eller vad dom heter (kanske inte lätt att få tillstånd men ändå).

Kollde upp det, det är olagligt att sända på FM-bandet men tydligen ganska vanligt att de ser lite genom fingrarna så länge man inte sänder så långt och inte sänder på nån frekvens som någon redan sänder på..

Sedan ska de ju upptäcka en oxå ;P

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Det var ju en sanning med modifikation. Det är ju 100% lagligt att köra med godkännd
radio utrustning för ex RC bil, flyg, båt m.m som kör på ex 40Mhz och 35Mhz (FM)

Hur är det sedan med ex PR radio? de kör på 27Mhz utan att det behövs tillstånd så
länge radio utrustningen är godkänd.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X | ASUS ROG STRIX B450-F | 2x8Gb | GTX 1070 | 2x2209WA, 1xVG258QR

Permalänk
Medlem

DanielJ: Ja, man använder Frekvensmodulering på en hel massa olika band.
27MHz, 35MHz och 40MHz banden är för telemetri, radiostyrning, och lågeffekts radiokommunikation (trådlösa barnvakter, privatradio etc.).
Ett annat band där sändning är tillåtet om man har godkänd utrustning är 433MHz ISM bandet.

Men när vi pratar om FM bandet så syftar vi vanligtvis på FM ljudrundradiobandet 87,5-108MHz. Och där får man inte sända.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Belkin Tunecast II på eBay, det var kul och det är fett grym. Köp en sån om någon.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ferrat

Kollde upp det, det är olagligt att sända på FM-bandet men tydligen ganska vanligt att de ser lite genom fingrarna så länge man inte sänder så långt och inte sänder på nån frekvens som någon redan sänder på..

Sedan ska de ju upptäcka en oxå ;P

Radiokanaler ?
Är det verkligen olagligt? Är det för att all frekvens är "upptagen" eller vad är det, då det finns statliga P1,2,3 som inte är olagliga vad jag vet

Permalänk
Medlem

Radiokanaler har tillstånd från post och telestyrelsen lr nåt sånt...

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

just det
alltså är det inte olagligt att sända på FM bandet vilket jag har försökt få fram.
Får man bara tillstånd så är det bara att tuta och köra.

Permalänk

Vi har haft uppe den här diskussionen tidigare.

Det är enligt lag förbjudet att i sverige inneha en sändare som sänder på FM-bandet om den inte alltid används i en sluten låda som inte släpper ut någon radio-strålning.
Det är också förbjudet att sända på FM-bandet utan tillstånd från PTS, om du sänder på FM-bandet så är det över 90% chans att du utsätts för granskning av antigen PTS eller FRA och då upptäcket dom att du inte har licens och dagen efter kommer PTS och en polis-patrull och knackar på hemma hos dig, konfiskerar din radio-utrustning och griper dig för ditt brott.

Alla radiostationer som du kan lyssna på i sverige har tillstånd av PTS, annars hade dom blivit nerstängda väldigt snabbt. Att få tillstånd att sända på FM-bandet idag är vad jag vet väldigt svårt eftersom att det ofta kan vara svårt att hitta ledigt frekvensutrymme, plus att tillståndet kostar väldigt mycket.

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem

men det är i alla fall lagligt....
Jo jag vet att det är EXTREMT dyrt med licensen men
Men vad då 90% chans att bli granskad.
Först skall du bli upptäckt, om man inte bor typ inne i centrala stockholm så är chansen betydligt mindre om man har en svag sändare eller?

Permalänk
Medlem

90%?? Med en sändare med en räckvidd på 10m? Lycka till.

Skaliz: Nej, det är inte lagligt för vanliga privatpersoner att inneha sändare. Se http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030396.HTM

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Det är inte helt omöjligt att få tillstånd att starta en liten lokal radiostation.
Men det är inte lätt, och inte gratis. Ansökan granskas av PTS och beviljas bara om de anser att radiokanalen kan motiveras, att det finns frekvensutrymme, och att man har de resurser och kunskaper som krävs för att dra igång det hela på ett bra sätt.
Jag vet att i Visby hamn så finns det en liten lokal sändare som enbart sänder trafikinformation om båtarna. Väldigt smidigt när man sitter i bilen i bilkön innan man får köra ombord.
I de större städerna i sverige finns det massor med lokala radiostationer som sänder diverse musik mm.

Det är troligtvis betydligt lättare att få starta en digital radiostation än en analog då digital radio har lägre sändareffekt och behöver ett betydligt smalare frekvensband. Å andra sidan är det inte alla lyssnare som har digitala radioapparater.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk

Det är inte bara sthlm som övervakas utan all radiotrafik i sverige övervakas av FRA i jakt efter saker som kan vara farliga för rikets säkerhet (som det så fint heter) och då brukar dom passa på att kolla om man har licens att sända på den frekvensen som dom fångat upp det på och om man inte har det så säger dom till PTS.

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem

och hur stor är chansen att man skulle bli upptäckt om man bor lite längre bort i från civilisationen......
Typ noll om dom inte åker runt i varända litet samhälle i sverige och scannar allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jcarlsson
Det är inte bara sthlm som övervakas utan all radiotrafik i sverige övervakas av FRA i jakt efter saker som kan vara farliga för rikets säkerhet (som det så fint heter) och då brukar dom passa på att kolla om man har licens att sända på den frekvensen som dom fångat upp det på och om man inte har det så säger dom till PTS.

Mjo, men det där beror ju även på sändarens räckvidd. Ta en iTrip till exempel. Den har en räckvidd på 10 m. Man lär ju knappast kunna spåra den signalen mer än några 100 meter bort, och då med en ganska rejäl antenn som faktiskt lär synas i första taget, och förutsatt att man inte bor mitt inne i en större stad så har dom ju knappast någon chans att snappa upp det.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

man ska nästa ta och köpa en sändare och be någon kompis prata om bomberanfall i sthlm på arabiska och placera en sändare i skogen sen sätta upp en webcam på som sätts igång av ir och filma när (om) polisen kommer

Visa signatur

"Det som inte dödar det härdar"