Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Nja men somsagt.. sätt in lite soffor och sånt i den.. Diverse antenner på taket

sen lägg i 2-3st stora bil/buss/lastbils batterier i bottnen och paralellkoppla mot bilens elsystem..
Sen ett par växelriktare så har du en perfekt liten buss

Bilbatterier isf! Bussar och lastbilar har i regel 24-volts elsystem!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snus
Bilbatterier isf! Bussar och lastbilar har i regel 24-volts elsystem!

Exakt
Traktor batteri kanske.. dom är 12v vanligtvis.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Efter lång inaktivetet så kan jag meddelade att bussen nu rullar.. Den har stått i typ 6 år, men den funkar finfint, enda som behövdes var lite startgas

Men jag funderade lite på det där med batterier å shit, hur ska man lösa det? Ni sa 1-3 batterier extra, men om jag typ sätter i 2 batterier till, hur blir det då, pallar generatorn att ladda allihopa, och går det att göra så att datorn bara drar batteri från dom 2 extra men laddas ändå av generatorn.. Så att det inte blir så att datorn drar slut på ALLA batterier om man skulle köra datorn utan att bilen är igång. Så att ett av batterierna bara används av bilens funktioner, som startmotorn..

Kanske låter lite avancerat, men skulle helst vilja ha det så isåfall..

Sen fick jag en liten idé. Ni vet husvagnar och deras batterier, kan man inte ha nåt sånt system i bilen, så att när man har bilen av så kopplar man i allt i ett uttag så körs det därifrån och laddas därifrån också. Går det att göra nåt sånt?

Tack för svar på förhand.

Visa signatur

//Christoffer V

Permalänk
Medlem

Det borde väl gå med ett enkelt med en sladd och en brytade som man väljer om man ska köra på 12v eller via uttaget, 230v

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Det borde väl gå med ett enkelt med en sladd och en brytade som man väljer om man ska köra på 12v eller via uttaget, 230v

Men det ska ju gå att ladda också samtidigt. Iofs, får kolla på skroten om dom har några gamla husvagnar med sånt system

Visa signatur

//Christoffer V

Permalänk
Medlem

wei, härligt! trodde detta höll på att dö =/

hmm.. blocket-annonsen är ju borttagen, så skulle du kunna ta någon bild för den skara folk som inte läst denna tråd innan?

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk

En sån, fast ljusblå.
Och nej, det är inte på väg att dö Resultatet kan dock dröja tills i sommar eller nåt.. Får väl se, måste ha pengar till allt också

Visa signatur

//Christoffer V

Permalänk
Medlem

jag har förövrigt haft den stora äran att åka i opterons ghettobuss....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jwilen
jag har förövrigt haft den stora äran att åka i opterons ghettobuss....

Vem är opteron?

Visa signatur

//Christoffer V

Permalänk
Medlem

Ett tips är att kolla:

http://www.mini-itx.com/projects/bmwpc/

kanske lite dyrt, men det måste gå göra någon billigare variant.

Visa signatur

Det finns inga dumma frågor, bara dumma människor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Exakt
Traktor batteri kanske.. dom är 12v vanligtvis.

Men lastbilar och bussar har också 12V batterier! Dom har 2 st i serie för att få sina 24V.

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E8400|ASUS P5B|Radeon 4850|6GB PC6400|
|Intel Core I5 4790k|]ASUS Z79|32GB PC3-12800|

Permalänk

Vad sägs om att du kopplar generatorn först till det bateri du drar dina roliga saker på, sen vidare via en fet zenerdiod till det batteri du kopplar in motorn på. Då kan strömmen från generatorn ladda det vanliga batteriet också men det du kopplar in på det första kan inte sno ström därifrån.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jakkal
Ett tips är att kolla:

http://www.mini-itx.com/projects/bmwpc/

kanske lite dyrt, men det måste gå göra någon billigare variant.

Visst, men han bevisar att BMW ägare är riktiga nollor där han kommer ifrån

Citat:

The signal strength is great from the GPS and easily locks onto 5 satellites even when there is no view of the sky!

No shit sherlock... vem fan har påstått att man måste se himlen för att den ska fungera? har den kanske ögon den söker efter sateliterna? MADE IN THE USA, stupid is stupid does

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Du ska inte fixa internet i den då?

Visa signatur

intel i5, a-data 4 gb ram, 1 tb caviar black, gigabyte hd5850, win 7 x64 home premium, gigabyte p55m-ud2, dwa-140 wireless

Permalänk
Medlem

det där med solceller är ju bara att glömma om du inte har mycket pengar. En solcell som kan driva t ex en dammsugare kostar ca 8 tusen.

Visa signatur

"Det som inte dödar det härdar"

Permalänk

nej, nej.. du skall ha en minikyl för öl/cola, en bar, stora soffor (släng ut ev. säten) en grill, tv, laptop kopplad till ljudanläggning, gps, tv mm.. sen så har man en riktig partybil

edit: Kör två parallelkopplade batteri och ha ett i reserv (ifall det går illa) och antingen byt generatorn mot en kraftigare, eller koppla in en till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
No shit sherlock... vem fan har påstått att man måste se himlen för att den ska fungera? har den kanske ögon den söker efter sateliterna? MADE IN THE USA, stupid is stupid does [/B]

det han troligen menar är att den funkar fast man åker i en tunnel eller står i ett parkeringshus!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Dator i en VW-buss

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christoffer V
Japp, har kommit över en fullt fungerande.
VW Buss -83. En sån här: http://www2.blocket.se/view/2914212.htm?l=0&c=1&city=0 (dock inte med hippiemålningar över hela bussen utan den är helt ren förutom lite rost)

Nåja, jag har lite planer på vad man skulle kunna göra med den, här är några ideér jag har.

* Sätta i ett slutsteg och en bas och några bashögtalare (en självklarhet)
*Köpa ett ITX-moderkort och bygga in nånstans i den, typ handsfacket
* Bygga in en plattskärm i taket på bussen så att dom där bak ser vad som händer och så att dom kan kolla på film
* Ta mitt TV-kort från min nuverande dator och sätta i där och sen dra en antenn upp på taket på bussen så har man plötsligt TV också

Funderade på också om man skulle köpa GPS men jag vet inte om det är så nödvändigt, är ju ganska dyrt också..
Nåja, har ni några mer förslag? Om ni inte har det så kan ni ju alltid tipsa om vad för delar man ska köpa så det inte blir alltför dyrt och så man inte får några skitsaker..

EDIT: Kom också på att det kommer antagligen bli lite problem med ström eftersom det kommer väl dra en hel del batteri, så helst energisnåla saker också, eller ska man seriekoppla typ 3-4 batterier och ha solfångare på taket?

Jag vet inte om någon redan skrivit detta, men en GPS behöver inte alls vara dyr. En hel navigationsanordning är i stort sett dyr, ja, en bit över 15 000kr skulle jag gissa i alla fall, men själva gps-mottagaren kan du köpa för runt 1000kr på många ställen (Elfa, Clas Ohlson, Dan Mobility). Koppla in den i usb-porten på din dator, skaffa någon mjukvara (t.ex. Microsoft Autoroute 2004) och vipps! - Du har en GPS-navigator fullt kapabel till att hitta hotell, städer, vägar osv. och att placera ut din aktuella position på kartan.

GPS-mottagaren (Clas Ohlson art nr. 38-2001): http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/382000_X_2004...

Visa signatur

NEVER stick your tongue on my VapoChill :)

VapoChill XE 3.2Ghz@4.2Ghz