HemPC - maxkostnad?

Permalänk
Medlem

HemPC - maxkostnad?

Blir så j-a trött på det här. Aldrig nån som vet vad som gäller egentligen, så man känner sig blåst vad man än gör.

Är det nån här som vet vad som gäller för bruttolöneavdraget på max 10000:-? Är det verkligen bruttolönen det gäller?

I så fall är ju maxkostnaden för dator + leasing nästan 40000:-, och inte 30000:-, som är det maximala bruttolöneavdraget på 36 månader. (Sociala avgifter som sjunker när man gör bruttolöneavdrag.)

Vidare ska det tydligen också vara låst till exakt 36 månader. Stämmer det?

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Max bruttolöneavdrag för att kunna klara ett HemPc köp skattefritt är 30.000 inkl. moms, eller motsvarande 833:- per månad.

Bruttolöneavdraget kan variera kraftigt beroende på vilken typ av försäkring, samt vilka sociala avgifter samt skattesats som gäller för just dig.

Finansbolagen har alla något varierande räntesatser, som även påverkar den faktiska månadskostnaden.

Avtalet är ej "låst" till 36 månader, men de allra flesta finansieringsbolag tecknar ej avtal på andra löptider än 36 månader.

/edit/ Det går utmärkt att lösa sin utrustning innan avtalstiden är utgången, men då blir det ej skattefritt, och tämligen o-ekonomiskt.

Visa signatur

God is just an imaginary friend for grownups.
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Om min bruttolön sänks med 833:- så sparar ju företaget ca 1100:- eller nåt beroende på avgifterna. Är det inte den summan som är intressant - eller blir man bara blåst på de ca 32 %:en där...?

EDIT: Vad beträffar avtalstiden så är jag inte intresserad av längre än 36 månader (då lär man ju få byta halva datorn innan tiden löper ut); snarare kortare - men det är ju inte så intressant med 10000:--gränsen.

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olofson
Om min bruttolön sänks med 833:- så sparar ju företaget ca 1100:- eller nåt beroende på avgifterna. Är det inte den summan som är intressant - eller blir man bara blåst på de ca 32 %:en där...?

EDIT: Vad beträffar avtalstiden så är jag inte intresserad av längre än 36 månader (då lär man ju få byta halva datorn innan tiden löper ut); snarare kortare - men det är ju inte så intressant med 10000:--gränsen.

Företagets leasingkostnad för ditt paket är högra än din lönemisnkning ochsamma summa som företaget sparar in på din minskade lön. Din arbetsgivare går således plus/minus noll kronor på en hempc-affär.

Jag har aldrig arbetat med kortare avtal än 36 månader.
Tvivlar på att det finns längre löptider, men 24 månaders löptid har jag sett en del, men arbetar ej själv med annat än 36 månader och kan således ev svara på hur allt är men 24 månaders avtal.

Visa signatur

God is just an imaginary friend for grownups.
Mer CO-OP åt folket!