Permalänk

Flashningen gick åt H-vete, hjälp!

Flashade mitt Asus K8V Deluxe idag. Allt gick bra, använde Asus Live updatetool eller vad det nu hette. Det flöt på alldeles utmärkt och den frågade om jag ville starta om datorn med en gång. Det ville jag så det var bara att trycka ok.
När den startar om så hände inte ett skit. Det var bara helt och hållet svart. Hörde ingen POST eller nånting.
Har försökt med bootbar diskett men den försöker inte ens att läsa den. Har lite panik nu. Är det någon annan som har fått så?
Det känns ju inte som om det bara är bioset, den ska tydligen ge ifrån sig en larmtext om bioset är trasigt.
Snälla hjälp!

Permalänk
Medlem

Det är bara BIOS:et. Kolla med de som du köpt det hos om de kan skicka dig en ny BIOS.

Permalänk

Är du helt 100% på det? Det vore ju skönt om det vore så enkelt. Så mysko att det är helt svart.

Permalänk
Medlem

Det blir så där när man flashar fel. Bara att fixa nytt bios!

Permalänk

Se till att testa att rensa CMOS med bygel först.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk

Har Cmos något med flashningen av Bios att göra? hade för mig att det bara återställde allt man själv gjort.

Permalänk
Medlem

Det skadar ju inte att testa, eller hur?

Permalänk

Får väl ta och testa det, sen blir det till att beställa ett nytt chip.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Kolla manualen, finns recovery funtion i alla dagens biosar. Oftast innebär det att man pluggar ut allt utom cpu/minne/grafikkort/floppy och sätter i en diskett med biosimage. Kolla på asus hemsida för mer information.

Vet inte hur många gånger jag skrivit det men det tål att upprepas.

FLASHA INTE BIOS I WINDOWS! Sannorlikheten för att något skall gå snett är tusentals gånger högre än med bootdisk/dos.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Kolla manualen, finns recovery funtion i alla dagens biosar. Oftast innebär det att man pluggar ut allt utom cpu/minne/grafikkort/floppy och sätter i en diskett med biosimage. Kolla på asus hemsida för mer information.

Vet inte hur många gånger jag skrivit det men det tål att upprepas.

FLASHA INTE BIOS I WINDOWS! Sannorlikheten för att något skall gå snett är tusentals gånger högre än med bootdisk/dos.

japp håller med. Desutom har välldigt många av mina mobos haft inbyggt flash program så det är bara att trucka alt+f2 eller liknande så frågar den efter imagen på floppyn så skriver man in filnamnet svarar ja på att flasha. Tar 30 sek ändå är folk så windows inbitna att dom itne vågar testa det. Det är så säkert det kan bli då inget onödigt laddas till ram minnet villket ofta är det som fuckar upp allt. Windows och dess minneshantering är ju inte direckt känd för att vara den bästa.

Permalänk
Medlem

OT
Jag har inte ens nån floppy instalelrad så det är väldigt mycket smidigare att flasha i windows pga det..

Permalänk

Jag flashade mitt andra mobo från DOS och det gick alldeles fint, tänkte testa att flasha från Windows, med det sket sig som sagt.