Permalänk

Trächassi=ingen försäkring

Jag sökte men fann dock inga trådar om detta. Detta är en varning till alla som bygger/har ett trächassi. Om du har ett trächassi så finns det en stor risk att du inte får försäkring på huset om det brinner ner, just på grund av att chassit är av trä och att det är en stor brandfara.

Permalänk
Medlem

visst é det säkerligen så... men det gäller nog alla moddade datorer isåfall ska du se... eftersom att alla chassin som säljs är testade så borde väl den "garantin" förbrukas såfort du sätter in ett fönster eller på annat sett ändrar chassit?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Visst, ett chassi av trä brinner lättare än ett av stål, men det måste ju fortfarande vara något som antänder skiten. Så att säga att ett trächassi är en stor brandfara tycker jag är löjligt.

Men det kanske bara är jag...

Permalänk
Hedersmedlem

Hur stor är egentligen chansen att en dator börjar brinna?

Nätagg vet jag av egen erfarenhet att de kan börja brinna, men risken för att en nätaggsbrand skulle sprida sig är väldigt liten.

Andra komponentern ska i princip inte kunna börja brinna om det inte blir kortslutning nånstans. Men med tanke på att de flesta av grejerna är fullproppade med flamskyddsmedel så är risken rätt liten.

Största risken som jag ser det är om man har riktigt usel kabeldragning och många dåligt skarvade sladdar som kan komma i kontakt med varandra eller jord. Det skulle kunna skapa mindre kabelbränder som kan sprida sig.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Nu är det ju så att det inte är upp till er att bedömma hur brandfarliga era datorer är utan det är ju försäkringsbolaget som avgör det.

Kan vi alltså sluta diskutera huruvida en dator är brandfarlig eller ej och istället diskutera huruvida man får problem med försäkringsbolaget i händelse av brand.

Nån som vet?

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

"Hej, vi är här för att kolla på din dator som startade branden i ditt nedbrunna hus."

Känns inte som att de kommer att hitta någon dator..

Visa signatur

"Normalbegåvade människor hänger inte på sweclockers. Här samlas eliten och idioterna."
Citera mig så hittar jag tillbaka.

Permalänk
Medlem

Om det börjar brinna såpass mycket att det kan antända ett trächassi är det nog rätt kört ändå känns det som.

Permalänk
Medlem

Skulle du berätta för försöäkringsbolaget?
Öhh ni förresten jag hade ett datachassi i trä och jag tror det börja brinna där?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Om branden inte blir så stor är det nog möjligt för en brandingenjör att spåra källan. Frågan kvarstår dock...

Visa signatur

// Jöben

Permalänk
Medlem

om hela huset brinner ner så ser dom ändå att det var vid din dator som det började. Men sen ser dom att det inte finns något chassi utan rester av en trälåda. då blri det problem...

Visa signatur

"Det som inte dödar det härdar"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dadzz
om hela huset brinner ner så ser dom ändå att det var vid din dator som det började. Men sen ser dom att det inte finns något chassi utan rester av en trälåda. då blri det problem...

Fast om hela huset brinner ner blir det väl endå rätt svårt att spåra källan?

Permalänk
Medlem

Re: Trächassi=ingen försäkring

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KEEPEROFTHEBBQ
Jag sökte men fann dock inga trådar om detta. Detta är en varning till alla som bygger/har ett trächassi. Om du har ett trächassi så finns det en stor risk att du inte får försäkring på huset om det brinner ner, just på grund av att chassit är av trä och att det är en stor brandfara.

Det gäller väl bara om branden startade där? T ex om ens husdjur spontant självantänder (eller någon annan mer trolig anledning) och huset brinner ner, sen luskar försäkrningsbolaget ut att man har haft ett trächassi med en igångsatt dator i sig under branden och vips får man inte sina försäkringspengar.

Permalänk

Hur stor är risken att en dator börjar brinna?
Jag vet bara att om värmen i min dator kommer upp i en sådan temperatur så att tygon smälter så startas endå dess inbygda sprinklersystem... Men då ska ju fört alla liter av flamskyddsmedel ha försvunnit nånstans... Och som alla vet så brinner ju kisel bra... :/ Tror risken är ganska liten att det skulle börja brinna om ens dator... Sen lär de knappast kunna se om det var en trälåda eller min "Fotpall jag gjorde i slöjden" Datorkomponenter ligger utspritt i hela mittt rum så jag vet inte..

Appro på det, Gäller samma sak om man kör en dator utan låda? Om jag bara lägger komponenterna på mitt skrivbord, räknas det också som brandfarligt?
Jag har då alldrig blivit tillsagd att man inte får köra en dator utan låda...

Är inte det här lite samma sak som att man byter ut motorhuven på bilen mot en kolfiber/plexi -huv? Sen om bilen brinner upp och branden startade i motorn så får jag ingen försäkring? Inget jag nånsin har hört talas om ivf.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Re: Trächassi=ingen försäkring

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KEEPEROFTHEBBQ
Jag sökte men fann dock inga trådar om detta. Detta är en varning till alla som bygger/har ett trächassi. Om du har ett trächassi så finns det en stor risk att du inte får försäkring på huset om det brinner ner, just på grund av att chassit är av trä och att det är en stor brandfara.

Vilket försäkringsbolag gäller detta och har du några bevis som exempelvis villkor från nåt försäkrigsbolag ?

Om trächassi ej är tillåtet så skulle väl snart lampor som är infällda vara förbjudna och trähus bannlysta från den svenska husmarknaden.
Dom flesta bränderna i Sverige beror på el-fel, levande ljus och sängrökning. Har än så länge aldrig hört talas om att en brand har börjat i en dator för att sen sprida sig till resten av huset.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk

trä har en antändningstemperatur på ca 500 grader... lycka till och tända eld på skiten om du inte har en hamster som sitter o gnager på kablarna inne i nätagget

Visa signatur

Antec SLK3000 | Asus P4P800 | P4C Northwood HT 2,6ghz @ 3,5ghz + Big TT | 2x512mb Corsair TWINX PC4400 | Sapphire ATI Radeon 9800pro [R360] + VF700 |
Intel P4 Överklocknings DB | ATI Radeon 9200 Vmod | ArneAnkas 3dMark 2001 DB |

Permalänk
Medlem

alla kanske ska börja CE märka sina byggen?

Permalänk
Medlem

Men sen så får man väll ha en brandsläkare vid datorn man sitter ju andå vid den 24/7 så man lär ju märka om det börjar brinna

Permalänk
Medlem

Tror inte jag läst nån nyhet om datorer som brunnit sönder helt ialla fall

Eller att dom varit orsaken till brand

Permalänk

Det är bara en fråga om tid, om det inte redan hänt...

http://www.nordichardware.se/forum/viewtopic.php?t=74234&high...

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Noctua NH-U12A, ASRock X570 Taichi, G.Skill Trident Z Neo C 64 GB, Samsung 970 EVO Plus 1 TB, Phanteks P600S, KFA2 GeForce RTX 2070 Super WTF

Permalänk
Medlem

Men dem som ut reder branden kan typ hitta allt dem komemr hitta att du haft en dator i trä där med dagens teknik och ajg tror att om den vet att branden upstog där så e det ingen försäkring men om dne upstod på annat ställe så gäller dne nog

Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nozzredna
Det är bara en fråga om tid, om det inte redan hänt...

http://www.nordichardware.se/forum/viewtopic.php?t=74234&high...

FAN vilken lust man få o åka och bonka på idioten!

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid ringa och kolla med sitt bolag ?
Jag har ringt mitt och fått inskrivet i avtalen att försäkringen även innefattar bränder som startar i flipperspel, server, rack etc, förutsatt att jag inte överbelastar någor.... Folksam har jag.

Visa signatur

Sign raderad, läs reglerna!!
o reglerna säger 3 rader i storlek 1 eller ? Läs dom själv...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeefy
FAN vilken lust man få o åka och bonka på idioten!

Word.

Det är som att säga: Jag har kört i 200hm/h utan säkerhetsbälte på motorvägen både till och från jobbet i fyra dagar nu, inget har hänt så jag anser att det är ganska säkert...

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

http://www.techprob.com/brenn.mp4

Slutsats: Det är föga troligt att något av korten börjar brinna.

(Ursäkta det pissiga filformatet)

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.