Permalänk
Medlem

torrent dödar nätet

Har en vän som skaffat sig telia 8000 hade från början 500.

Jag har suttit och pillat så jag blir tokig. Har gjort allt ifrån ominstallation, annat nätverkskort, via NAT och direkt till adsl modem.
Har även gått så långt att jag öppnade huvudjacket och kopplade bort efterföljande jack.

Men detsamma problem kvarstår. Så fort han sätter igång en torrent klient dör nätet inom 10min. Har även testat olika klienter.
När han hade telia 500 fanns inte dessa problem alls.

Någon som upplevt liknande själv och kommit på någon lösning?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Har samma problem här, men bara om jag går via routern. Annars ställer Bittorrent inte till problem.

Permalänk
Medlem

snackat med telias support??

Permalänk
Hedersmedlem

Slutar precis allt fungera eller tuffar Bittorent på som vanligt?

Permalänk

Kollat så uppladdningshastigheten i Bittorrent-klienterna står på lämpligt värde (runt 80% av max möjliga brukar rekommenderas), att antalet tillåtna "connections" per torrent/globalt inte är inställt på något tokhögt värde samt testat byta port/portar för Bittorrent trafiken?

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

SP2?

Om han har SP2 så har SP2 en spärr på 10 kilenter osv så kan du inte använda inet till något annat. Finns fixar som ändrar lite i registret.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

Jag har exakt likadana inställningar som på min egen burk med telia 8000.
Och ja vi har båda SP2 vilket bara tillåter 10 connections per sekund.
Vi har samma problem med eller utan SP2. och jag har inga problem alls själv fastän jag har SP2.

Hela nätet dör. med andra ord allt.
Vi har pratat med telia och det är därför jag tager upp dilemmat här.

Vi har hållt på & grejat med det här i 3 veckor nu.

även testat cfos speed och satt upload på endast 10KB/s med 1 upload slot eller vad man nu skall kalla det.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Hedersmedlem

Testat med annat modem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isen
SP2?

Om han har SP2 så har SP2 en spärr på 10 kilenter osv så kan du inte använda inet till något annat. Finns fixar som ändrar lite i registret.

FEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL!

10 Connection per sekund är det, finns ingen begränsning på totalt antal.
Kan säga att 10con/sec funkar fint har kört på det länge och även med 10st torrents körande så tuffar nätet mitt på eftersom det inte är någon direkt begränsnign att "bara" köra 10/sec.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Har exakt samma problem, oerhört störande, telia 8000 här med.

Visa signatur

Lingonmannen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Testat med annat modem?

Det är det enda vi inte testat, visserligen skall vi göra det i veckan men kunde inte vänta på det nya modemet. var bara tvungen att fråga.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Spärrar i nätet hos TeliaSonera!

Enligt starka rykten så finns det vissa, ej offentliga, spärrar i nätet hos TeliaSonera gällande tidigare nämda tjänster i denna tråd.

Permalänk
Medlem

Re: Spärrar i nätet hos TeliaSonera!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TFC2004
Enligt starka rykten så finns det vissa, ej offentliga, spärrar i nätet hos TeliaSonera gällande tidigare nämda tjänster i denna tråd.

Finns ej några "inofficela" spärrar i nätet hos TeliaSonera, gällande dom tidigare nämda tjänsterna i denna tråd.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Det är det enda vi inte testat...

Precis min tanke.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
FEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL!

10 Connection per sekund är det, finns ingen begränsning på totalt antal.
Kan säga att 10con/sec funkar fint har kört på det länge och även med 10st torrents körande så tuffar nätet mitt på eftersom det inte är någon direkt begränsnign att "bara" köra 10/sec.

FEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL!

XP SP2 tillåter enbart 10 halvöppna anslutningar samtidigt. Dv.s. där första SYN-paketet gått ut men inget SYN/ACK-svar har kommit tillbaka.

Så du kan fortfarande öppna mer än 10 anslutningar per sekund, men bara 10 halvöppna kan vara på G.

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
FEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL!

10 Connection per sekund är det, finns ingen begränsning på totalt antal.
Kan säga att 10con/sec funkar fint har kört på det länge och även med 10st torrents körande så tuffar nätet mitt på eftersom det inte är någon direkt begränsnign att "bara" köra 10/sec.

Och hur ändrar man den inställningen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Och hur ändrar man den inställningen?

Det behöver man inte, det stoppar inte Bittorrent eller annat p2p.
Om du ändå ska ha det så finns det på google.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Det är inte såhär för enbat telia.
Flera av mina vänner & jag har upplevt dessa saker hos bostream.

Nätet dör, rätt av. Det enda som finns att göra då är att starta om modemet (Xstream).

Släpper jag på spärrarna om antalet anslutningar så är det bara en tidsfråga innan modemet eller vad det är ställer sig på tvären.

Permalänk
Medlem

Min anslutning brukar inte dö helt utan bli otroligt seg. Jag har Bostream 2.5 Mbps.